عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 41
نویسنده : saeed.bp

سرفه نه‌تنها فرد مبتلا به بیماری را آزار می‌دهد، بلکه می‌تواند در محیط‌های عمومی باعث ایجاد دردسر یا مشکلات مختلفی برای دیگران شود. البته اگر به سرفه مرطوب مبتلا باشید، نباید جلوی آن را بگیرید، چون بدن از سرفه کردن برای بیرون ریختن مخاط آلوده و اضافی استفاده می‌کند. از طرف دیگر، اگر به سرفه خشک مبتلا باشید، نباید شدت سرفه را با فشار آوردن به گلو بیشتر کنید، بلکه باید خشکی گلو را هرچه سریع‌تر کاهش بدهید. برای تسکین سرفه، راه‌های زیادی وجود دارند که در ادامه به بهترین آنها اشاره می‌کنیم:

چای‌های تسکین‌دهنده سرفه

۱. آویشن، نوعی گیاه دفع‌کننده و خلط‌آور است و ترکیبات مهمی دارد که دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهند. برای تهیه چای آویشن باید دو قاشق غذاخوری آویشن تازه را (یا یک قاشق غذاخوری آویشن خشک) در یک فنجان آب جوش بریزید. بعد از این‌که آویشن کاملا خیس خورد، باید گیاه را از فنجان خارج کنید، مقداری عسل به آن بیفزایید و بعد آن را بنوشید.

۲. چای دیگری که برای سرفه مناسب است، چای گل ختمی نام دارد. وقتی که گل ختمی با آب مخلوط می‌شود، نوعی لعاب چسبناک به‌وجود می‌آورد و طوری گلو را می‌پوشاند که درنهایت خروج مخاط اضافی را راحت‌تر می‌سازد. برای تهیه این چای یا دم‌نوش، باید ۲ قاشق چای‌خوری از گل ختمی خشک‌شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید. نوشیدن ۳ فنجان از دم‌نوش گل ختمی در طول روز برای تسکین سرفه توصیه می‌شود.

۳. دم‌نوش شیرین‌بیان، گزینه دیگری برای تسکین سرفه است. برای تهیه این دم‌نوش، باید ۴۵ قطره از عصاره شیرین‌بیان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن، آن را بنوشید. شیرین‌بیان، میزان خلط‌ها را کاهش می‌دهد و اسپاسم‌های احتمالی در نایژه را هم تسکین می‌بخشد. البته توجه داشته باشید که دم‌نوش شیرین‌بیان هرگز نباید بیشتر از یک هفته به‌صورت مستمر مصرف شود، چون می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا نیز نباید از این دم‌نوش استفاده کنند.

۴. یکی از دم‌نوش‌هایی که در طب آیورودا برای تسکین سرفه توصیه می‌شود، چای تُند یا فلفلی است. برای تهیه این دم‌نوش یا چای باید نصف قاشق چای‌خوری از پودر زنجبیل را با مقدار کمی از گل میخک و پودر دارچین به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن این ترکیب، آن را بنوشید.

شربت‌های خانگی

۱. آب لیمو را با کمی عسل مخلوط کنید و بعد مقداری پودر فلفل قرمز به آن بیفزایید. وقتی این ترکیب را به‌خوبی مخلوط کردید، باید آن را سر بکشید. عسل، پوشش محفاظت‌کننده‌ای را روی گلو ایجاد می‌کند و بافت‌های ملتهب‌شده را تسکین می‌دهد. از طرف دیگر، لیمو هم التهاب را کمتر می‌کند و ویتامین C مناسبی به بدن می‌رساند. فلفل قرمز هم گردش خون در ناحیه گلو را ارتقا می‌دهد و درنتیجه روند بهبودی را تسریع می‌کند.

۲. یکی از ساده‌ترین شربت‌ها خانگی برای مقابله با سرفه، شربت عسل و آب لیمو است. برای تهیه این شربت باید ۲ قاشق غذاخوری از آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری از عسل مخلوط کنید. این ترکیب باید حرارت ببیند تا کاملا گرم شود. اضافه کردن پیاز رنده‌شده به این شربت، اثربخشی آن را تقویت می‌کند. پیاز حاوی ترکیبات مهمی است که خلط‌های اضافی را بیرون می‌آورند و سرفه را تکسین می‌دهند.

آشنایی با نوشیدنی‌های تسکین‌دهنده سرفه/ از چای آویشن تا شربت آبلیموی فلفلی!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 41
نویسنده : saeed.bp

سرفه واکنشی است که برای حفظ سلامت راه هوایی یعنی گلو و قفسه‌سینه رخ می‌دهد و جسم خارجی، اسید معده، عامل بیماری‌زا و هر عاملی که می‌خواهد به داخل ریه یا مجاری هوایی نفوذ کند را دور می‌کند بنابراین سرفه یک مکانیسم دفاعی برای بدن است، اما گاهی سرفه یک علامت هشداردهنده است که باعث می‌شود بیمار به پزشک مراجعه کند. هرچند سرفه به‌خصوص در کودکان و شیرخواران نمای نگران‌کننده‌ای دارد و آزاردهنده است اما اغلب وضعیت حادی را ایجاد نمی‌کند و بسیاری اوقات سرفه‌ها بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به‌طور خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

سرفه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها خشک و برخی دیگر خلط دارند. بعضی از سرفه‌ها فقط تحریکی هستند و گاهی هم به‌دلیل ابتلا به یک بیماری عفونی ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شوند. سرفه‌ها همچنین می‌توانند به دلیل آلرژی، ریفلاکس، بیماری‌های قلبی، عوارض ناشی از مصرف دارو یا ابتلا به یک بیماری ژنتیکی مانند بیماری فیبروز سیستمیک ایجاد شوند. سرفه‌ها می‌توانند روزانه یا شبانه باشند و علائم مختلفی مانند تب، آبریزش بینی، تهوع، استفراغ و… را به دنبال داشته باشند که هر یک از اینها می‌تواند با شرح‌حالی که از بیمار گرفته می‌شود تشخیص‌های خاصی را مطرح بکند و مشخص کند که سرفه‌ها به درمان نیاز دارند یا نه. فراموش نکنید برای برطرف شدن سرفه‌ها همیشه هم الزامی به مصرف دارو وجود ندارد. بسیاری از اوقات توصیه‌های غیردارویی پزشک، مصرف بخور سرد یا گرم و درمان‌های گیاهی برای برطرف شدن سرفه‌ها موثرتر از داروها عمل می‌کنند.

سرفه‌ها به دو شکل حاد و مزمن هم دیده می‌شوند. سرفه‌های حاد، سرفه‌هایی هستند که کمتر از یک هفته طول می‌کشند و سرفه‌های مزمن سرفه‌هایی هستند که بیش از ۲ تا ۳ هفته ادامه پیدا می‌کنند. سرفه‌هایی که بین این مدت زمان طول می‌کشند با عنوان سرفه‌های تحت‌حاد شناخته می‌شوند. حدود ۹۰ درصد سرفه‌هایی که ما با آن مواجه هستیم سرفه‌های حاد هستند و معمولا به دلیل بیماری‌هایی مانندسرماخوردگی ایجاد می‌شوند به‌طور معمول ممکن است هر کودکی طی سال بین ۳ تا ۴ نوبت در هر فصل سرما بخورد و به دلیل درگیری ویروسی یا باکتریایی سرفه کند. در سرماخوردگی معمولا کودک علاوه بر سرفه یک تب تخفیف هم دارد. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان و جلوگیری از بروز سرفه‌ها رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها توسط والدین و اطرافیان است.

سرفه کودکان را جدی بگیرید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

۲۹ سپتامبر برابر با ۷ مهر هر سال، در تقویم سلامت جهانی، روز جهانی سلامت قلب نام‌گذاری شده است. همه ما می‌دانیم که کاهش مصرف نمک و چربی‌های حیوانی، یکی از اصول اولیه تغذیه‌ای برای داشتن قلبی سالم‌تر است. اما در کنار رعایت این دو نکته ساده، لازم است که دستی در برنامه غذایی خود ببریم تا بتوانیم قلب سالم‌تر و درنهایت زندگی همراه با سلامتی بیشتری را داشته باشیم. از طرف دیگر، افرادی که سابقه سکته قلبی یا جراحی‌های باز قلب را هم در کارنامه سلامت خود داشته‌اند، باید چند نکته تغذیه‌ای ساده را برای افزایش سلامت قلب خود به‌کار ببرند که در ادامه این مطلب به تمامی این نکات، اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱۲ پیشنهاد خوراکی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

۱. ماهی سالمون یا ساردین را حداقل هفته‌ای دو مرتبه در برنامه غذایی خود قرار دهید تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در خود پایین بیاورید. تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در این دو ماهی به انعطاف‌پذیری عروق، کاهش التهاب عروق و بهبود علائم متابولیک کمک می‌کنند و بدین ترتیب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. علاوه بر این، ماهی‌های سالمون و ساردین، حجم بالایی از سلنیوم را در خود جای داده‌اند که این آنتی‌اکسیدان قوی، به محافظت از قلب و عروق کمک می‌کند.

۲. روزی یک تا دو عدد گردو بخورید. گردو سرشار از امگا-۳، فیبر، ویتامین E و فولات است. همه این مواد مغذی برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم هستند. به‌علاوه، گردو حاوی حجم بالایی از چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای است که می‌توانند به حفظ انعطاف و سلامت عروق کمک زیادی کنند.

۳. مصرف بادام خام را فراموش نکنید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ عدد بادام خام باعث پیشگیری از تجمع پلاک در عروق و درنهایت باعث پیشگیری از حمله‌های ناگهانی قلبی می‌شود.

۴. سعی کنید که در برنامه غذایی خود، مخصوصا وعده صبحانه، بیشتر از جو دوسر کمک بگیرید. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه حجم مناسبی از جو دوسر (حدود ۵ قاشق غذاخوری)، می‌تواند منجر به کاهش کلسترول خون و درنتیجه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

۵. مصرف حجم مناسبی از قهوه را هم فراموش نکنید. محققان بر این باورند که نوشیدن روزانه حدود ۲ فنجان قهوه، ‌خطر ابتلا به بیماریدیابت نوع ۲ را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و بدین ترتیب، یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی در بدن از بین می‌رود. البته به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی، باید در مصرف قهوه کمی محتاط باشید تا دچار تپش قلب ناشی از افزایش میزان کافئین در بدن نشوید.

۶. سعی کنید که حداقل روزی یکی‌دو فنجان چای سبز گرم بنوشید. چای سبز حاوی حجم مناسبی از کاتچین و انواع فلاونوئیدها است که برای ارتقا سلامت قلب و پیشگیری از تشکیل پلاک در عروق خونی بسیار موثر هستند.

۷. اگر به فکر حفظ سلامت قلب خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مصرف شکلات تلخ حداقل ۷۰ درصد را به میزان روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در برنامه غذایی خود داشته باشید. این کار باعث کاهش سطح فشار خون عمومی می‌شود و سرعت گردش خون در بدن را بالا می‌برد. به همین دلیل هم مصرف شکلات تلخ می‌تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

۸. مصرف روزانه یک مشت بسته از کشمش، به دلیل وجود پتاسیم بالا، باعث کاهش خطر ابتلا به افزایش فشار خون می‌شود.

۹. کلم بروکلی را به سبزی‌های خود اضافه کنید. حجم بالای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی باعث کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۱۰. روزی یک عدد سیب بخورید. مصرف روزانه سیب، به‌دلیل حجم بالای پلی‌فنول‌هایی که دارد، اجازه رسوب و جذب کلسترول در عروق خونی را نمی‌دهد و با کاهش ۴۰ درصدی LDL یا همان چربی بد خون، راه را بر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌بندد.

۱۱. در پاییز و زمستان تا می‌توانید پرتقال و گریپ‌فروت بخورید. ویتامین C فراوان موجود در این دو میوه، باعث پیشگیری از حمله‌های ناگهانی قلبی می‌شود و فلاونوئیدهای موجود در آن‌ها نیز شانس ابتلا به فشار خون بالا و التهاب را در بدن کم می‌کند.

۱۲. روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌های مصرفی برای پخت‌وپز و سالاد کنید، زیرا مصرف روغن زیتون از تشکیل پلاک در عروق خونی پیشگیری می‌کند و جلوی افزایش چربی بد خون را می‌گیرد.

۹ پیشنهاد خوراکی برای افرادی که سابقه سکته قلبی دارند

۱. روزی ۵ وعده سبزی و ۲ وعده میوه تازه بخورید.

۲. به‌جای غلات آرد سفید، غلات سبوس‌داری مانند نان‌های سبوس‌دار، برنج و ماکارونی قهوه‌ای بخورید.

۳. گوشت‌های بدون چربی را جایگزین گوشت‌های پُرچرب کنید و دور مصرف فرآورده‌های گوشتی مانند سویس و کالباس که سرشار از سدیم هستند را خط بکشید.

۴. حداقل هفته‌ای ۱۵۰ گرم ماهی یا غذاهای دریایی مصرف کنید.

۵. حداقل هفته‌ای ۲ مرتبه حبوبات بخورید. حبوبات سرشار از فیبر هستند و مصرف آن‌ها برای بیماران قلبی یا آن‌هایی که سابقه سکته قلبی دارند، بسیار مهم است.

۶. مصرف غذاهای چرب، شور و سرخ‌کرده را تا حد ممکن کاهش دهید و استفاده از انواع فست‌فود را به حداکثر یک مرتبه در ماه محدود کنید.

۷. لبنیات کم‌چرب بخورید.

۸. چربی‌های سالم‌تر مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن دانه سویا را جایگزین چربی‌های حیوانی یا کره مارگارین کنید.

۹. حداقل روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های فاقد شکر را مصرف کنید.

۵ پیشنهاد غذایی برای افرادی که عمل باز قلب انجام دادند

۱. ۲ تا ۳ برابر بیشتر از قبل از عمل، میوه و سبزی تازه بخورید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در بدن‌تان خواهند شد. بعد از عمل باز قلب، شانس افزایش فشار خون وجود دارد و مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌های تازه، این احتمال را کاهش می‌دهد.

۲. معمولا افرادی که عمل باز قلب انجام می‌دهند، با مشکلات گوارشی در هضم و جذب مواد غذایی مواجه می‌شوند. بهتر است که این افراد فقط غلات سبوس‌دار مصرف کنند تا افزایش فیبر غذایی دریافتی، منجر به کاهش مشکلات گوارشی در آنان شود.

۳. اگر به‌تازگی عمل قلب باز انجام داده‌اید، پروتئین‌های مصرفی خود را سبُک و سریع‌الهضم انتخاب کنید. پروتئین‌های سبُک شامل انواع لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی، گوشت‌های سفید و گوشت پرنده‌هایی مانند بلدرچین می‌شود. سعی کنید از مصرف گوشت‌های قرمز سنگین و پُرچرب مانند قسمت‌های پُرچرب گوشت گوسفند یا خوردن امعا و احشای حیوانات بعد از عمل قلب خودداری کنید.

۴. در بین میوه‌ها، مصرف موز را فراموش نکنید. موز، حجم بالایی از پتاسیم را در خود جای داده است که می‌تواند برای بیماران قلبی مفید باشد.

۵. بعد از جراحی باز قلب،‌ امکان کاهش ذخایر هموگلوبین در بدن وجود دارد. از این‌رو، بهتر است که این بیماران بعد از عمل به سراغ رژیم‌های گیاه‌خواری نروند و همراه با وعده‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی، از آب‌لیموی تازه یا آب‌پرتقال تازه استفاده کنند تا میزان جذب آهن در بدن آنان افزایش یابد.

۲۶ توصیه غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی/ به بهانه ۷ مهر، روز جهانی قلب



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

آیا شما هم رگ‌های نسبتا آبی رنگ، سبزِ شبیه به عنکبوت و در کل بد شکلی را پشت پا و یا زیر ناحیه ران‌ها‌ی‌تان می‌بینید؟ واریس یک اختلال عروقی است که بیشتر در افراد چاق و یا خانم‌های باردار شایع‌تر است و کمتر در آقایان دیده ‌می‌شود. البته برای بیشتر افراد واریس یک دغدغه زیبایی محسوب می‌شود. انجام کارهای ایستاده آن هم برای مدت زمان طولانی یکی از دلایل اصلی ایجاد رشته‌های واریسی است. افرادی که کارهای شبانه‌روزی، اجرایی، نگهبانی انجام می‌دهند و معلم‌ها بیشتر شانس ابتلا به واریس را دارند.

واریس چیست؟

برای درک بهتر از واریس ابتدا عوامل ایجاد و تشکیل آن را ریشه‌یابی می‌کنیم و در ادامه مطلب با روش‌های ساده درمان آن آشنا می‌شویم. به طور کلی رگ‌ها عامل انتقال خون از قلب به سراسر بدن هستند و متناوبا مسئول برگشت خون (ناخالص و با اکسیژن کم‌تر) از سایر قسمت‌های بدن به قلب. زمانی که شما می‌ایستید و یا راه می‌روید رگ‌های سالم بدن‌ خون را به شکل وارونه و یا برعکس جهت جاذبه زمین به سمت بالا پمپ می‌کنند. اما رگ‌های واریسی در عملکرد صحیح انتقال خون دچار اختلال می‌شوند. با افزایش فشار خون رگ‌ها حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی خود را از دست می‌دهند و بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند، پیچ و تاب می‌خورند و حتی در مواردی به مرور زمان پاره هم می‌شوند. رگ‌ها نیاز دارند تا با حمایت عضلات اطراف‌شان خون موجود در خود را در خلاف جهت گرانش به عقب برگردانند و هر چه بیشتر فشار وارد کنند بیشتر باز و متورم می‌شوند تا حدی که ممکن است خون در درون رگ‌های سطحی پا لخته هم بشود. به دلیل اینکه این‌ رگ‌ها نزدیک به سطح پوست و یا نزدیک به عضلات پشت زانو و کشاله ران‌ها هستند بیشتر مشخص می‌شوند.

چرا واریس تنها در پاها دیده می‌شود؟

همه ما می‌دانیم شاهرگ‌ها و یا سرخ‌رگ‌های خونی مسئول و تامین کننده اکسیژن بیشتر خون از قلب برای تمامی سلول‌های بدن هستند و رگ‌ها تامین کننده اکسیژن کمتری برای خون و سلول‌های بدن هستند. پاها به خصوص ماهیچه‌های ساق پا در قسمت پایینی بدن ما قرار دارند و عضلات کمتری برای حمایت از رگ‌های عمیق در این قسمت از بدن وجود دارد، در نتیجه زمانی که متورم می‌شوند و باعث ایجاد و تشکیل رگ‌های واریس می‌شوند.

آشنایی با چند درمان خانگی واریس

واریس‌های شدید می‌توانند عامل لخته شدن خون و بسته شدن  هر قسمت از رگ‌ها شوند. ممکن است این لخته‌ها در شرایط خاص و حاد به قلب، مغز و ریه‌ها هم نفوذ کنند و عوارض بسیار سنگین و جبران ناپذیری را به بار آورند. در ادامه این مطلب با چند روش موثر در درمان رگ‌های واریسی آشنا می‌شویم.

ماساژدرمانی با استفاده از روغن

ماساژ همراه با روغن یک راه‌حل موثر برای معالجه بسیاری از بیماری‌های مربوط به عروق است و از آنجایی که در ایجاد واریس، رگ‌های ضعیف و عملکرد نا‌صحیح جریان خون دخیل است ماساژ همراه با روغن یک درمان موثر و کارساز در رفع رگ‌های واریسی محسوب می‌شود. روغن کنجد باعث بازسازی و انعطاف پذیری رگ‌ها می‌شود و کمک می‌کند رگ‌های بسته شده دوباره باز شوند و خون به راحتی در این رگ‌ها جریان پیدا کند. علاوه بر این می‌توانید از کمپرس آب گرم و یا سرد برای رفع این مشکل استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کاسه آب گرم است. می‌توانید ۵ تا ۸ قطره از هر روغنی که تمایل دارید استفاده کنید و بعد یک قاشق چایخوری روغن کنجد، زیتون، بادام و یا نارگیل هم اضافه کنید. یک پارچه را درون مخلوط آب گرم و روغن کنید و بعد روی نواحی مورد نظر قرار دهید. این کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. اضافه کردن چند حبه سیر به مخلوط آب گرم و روغن می‌تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد.

استفاده از باند و نوارهای زخم‌بندی

باندپیچی کردن نواحی آسیب دیده باعث محکم نگه داشتن عضلات و بافت‌های اطراف رگ‌های واریسی می‌شود و درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سبک و شیوه زندگی‌تان را تغییر بدهید، برای مثال تند تند راه بروید

 تند تند راه رفتن می‌تواند کمک بسیار موثری در تقویت گردش خون در بدن باشد و به عضلات فشار آورد تا برای به جلو راندن خون کمک کنند. به خاطر داشته باشید، تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز برای درمان واریس کافی است.

به اعضای بدن‌تان استراحت کافی بدهید

سعی کنید پاهای‌تان را موازی و هم راستا در جهت نیروی جاذبه قرار دهید. موقع خواب همیشه یک بالشت زیر پاهای‌تان بگذارید و یا هنگام نشستن با انجام حرکات نرمشی پاهای خود را به سمت بالا بیاورید تا با استفاده از نیروی جاذبه خون‌های لخته شده کم‌کم دوباره جاری شوند.

بیو‌فلاونوئیدها و رگ‌های تازه

فلاون زیستی و یا همان ‌فلاونوئیدها مواد رنگی روشن درون میوه‌ها و گل‌ها هستند که هر یک در حفظ و نگهداری دیواره مویرگ‌ها و کاستن احتمال خونریزی کاربرد دارند و بیشتر در گیاهان و میوه‌ها به ویژه مرکبات یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی که سرشار از فلاونوئیدها هستند باعث تقویت گردش خون، آرام کردن رگ‌های خونی و پیشگیری از التهاب و در کل بهبود شرایط و قدرت بدنی می‌شود. منابع غنی از فلاونوئیدها به شرح زیر هستند.

–         سیب

–         انواع مرکبات

–         گیلاس

–         انگور

–         شکلات تلخ

–         فلفل دلمه‌ای

–         کلم بروکلی

–         اسفناج

–         جعفری

–         چای سبز و چای سیاه

در انتها با چند درمان ساده خانگی که حتی به راحتی در آشپزخانه منزل‌تان هم قابل تهیه و استفاده است آشنا می‌شویم.

زنجبیل و سیر

زنجبیل و سیر ۲ گیاه طبیعی شگفت‌انگیز هستند به درمان بسیاری از بیماری‌های عروقی کمک می‌کنند به طور کلی ضدالتهاب هستند و سموم موجود در رگ‌های خونی را از بین می‌برند. مقداری زنجبیل و یک حبه سیر را له کنید و بعد یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و برای نتیجه بهتر ترجیحا سعی کنید با معده خالی میل کنید.

پیاز

پیاز به توزیع و پخش بهتر پروتئین به قسمت‌های پایینی بدن مثل پاها کمک می‌کند و به طور مستقیم در درمان رگ‌های واریسی موثر است.

آب هویج و اسفناج

مخلوط آب هویج و اسفناج باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی می‌شود و در نتیجه سموم از رگ‌ها دفع شده و خون به راحتی جریان پیدا می‌کند و کمتر لخته می‌شود. به مرور رگ‌ها باز می‌شوند و کم‌کم اثرات واریس محو می‌شود.

آشنایی با واریس و درمان‌های خانگی آن



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

بیش از ۲۰۸ هزار نفر از افراد زیر ۲۰ سال در آمریکا، به دیابت‌های نوع ۱ و ۲ مبتلا هستند. این تعداد که همگی دانش‌آموز هستند، عدد بالایی است.

اطمینان از اینکه دانش‌آموزان مبتلا به دیابت از خدمات مناسبی برای کنترل دیابت در مدرسه برخوردار هستند، اهمیت بالایی دارد. معمولا در زمینه دیابت، دانش‌آموز برای کنترل بیماری خود نیاز به همکاری یک بزرگتر مانند والدین، مربی بهداشت، معلم یا مشاور دارد تا هنگام مصرف دارو، تست قند خون، انتخاب غذا و انجام فعالیت‌های ورزشی او را راهنمایی کند.

کنترل دیابت توسط مربیان مدرسه

قرار نیست دیابت کودک در مدرسه درمان شود. والدین و مدرسه، هردو یک هدف دارند و آن هم ایجاد محیطی امن و حمایتی برای کودک است تا با کمترین مشکل به ادامه تحصیل بپردازد. اما مدرسه هم وظایفی دارد:

– مدرسه باید برنامه‌ای تهیه کند و به همه دانش‌آموزان توضیح دهد که هنگام مواجهه با شرایط اورژانسی دیابت چه کارهایی باید انجام دهند.

– مدرسه باید از لحاظ تجهیزات، برای کنترل دیابت یک دانش‌آموز، آماده باشد و سپس او را ثبت نام کند.

– وظیفه مسئولان مدرسه است که با والدین و پزشکان کودک ارتباط داشته باشند و مرتب قند خون او را اندازه بگیرند.

– مربیان مدرسه باید طریقه استفاده از کیت اورژانسی گلوکاگون برای افت ناگهانی و شدید قند خون را بدانند و همیشه آن را در دسترس داشته باشند.

کنترل دیابت توسط دانش‌آموز

– اگر قرار است کودکتان، خودش قند خونش را اندازه بگیرد مطمئن شوید که طرز استفاده از دستگاه را بداند و از سر اجبار این کار را انجام ندهد.

– اگر قرار است مربی قند خون کودک را اندازه بگیرد، مطمئن باشید که بداند کی و به کجا باید مراجعه کند.

– کودکتان را تشویق کنید که صبحانه و غذاهای سالم بخورد. اگر ناهار کودک با مدرسه است، مطمئن شوید که غذای مناسب با بیماری‌اش بخورد.

– ابتلا به دیابت به این معنا نیست که کودک نمی‌تواند فعالیت فیزیکی داشته باشد یا در کلاس ورزش شرکت کند. بلکه کودکان مبتلا به دیابت باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشند. درواقع، فعالیت ورزشی می‌تواند به کودک در کنترل قند خون کمک کند.

– مطمئن شوید که کودکتان همه واکسن‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار را دریافت کرده باشد. زیرا افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به بیماری‌های دیگر حتی بیماری ساده‌ای مانند سرماخوردگی، دیرتر از دیگران بهبود می‌یابند.

– دانش‌آموزان را تشویق کنید تا مرتب دست‌هایشان را بشویند به ویژه قبل از خوردن غذا و پس از استفاده از توالت.

اگر فرزندتان دیابت دارد، به مسولان مدرسه خبر بدهید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

فصل پاییز، جذابیت‌ها و لذت‌های خاصی را به ما هدیه می‌دهد، اما می‌تواند مشکلات خاصی را هم برای سلامتی ما به‌وجود بیاورد. از این‌رو، در ادامه با بعضی از شایع‌ترین مشکلات پاییزی که می‌توانند شما یا عزیزان‌تان را آزار بدهند، آشنا می‌شویم و البته نکاتی هم درباره پیشگیری یا درمان‌ها آن‌ها ارائه می‌دهیم.

سرفه و سرماخوردگی

سرفه‌ و سرماخوردگی، شایع‌ترین مشکلات در طول‌ ماه‌های سرد سال هستند. درحالی که سرماخوردگی می‌تواند هر فردی را تا چند روز آزار بدهد و زندگی او را با سختی مواجه کند، اما زندگی انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

درمان: ویروس شایع سرماخوردگی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان نیست و افراد نباید از این داروها به‌صورت خودسرانه برای مقابله با سرماخوردگی استفاده کنند. سرماخوردگی عادی و رایج با گذشت چند روز درمان می‌شود، اما اگر این بیماری بیشتر از حد عادی طول بکشد و اصلا بهبود نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری: اگر احساس کردید به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، باید بدانید که راه‌های مناسبی برای جلوگیری از پیشروی این بیماری وجود دارند. استفاده از دستمال برای سرفه و عطسه، دور انداختن دستمال و شستن دست‌ها، ویروس‌های باقی‌مانده روی آن‌ها را از بین می‌برد. البته در صورت مبتلا شدن به تب یا اختلالات تنفسی، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آسم

افراد مبتلا به آسم معمولا در روزهای سرد و مرطوب پاییزی یا زمستانی با مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند. اگر به آسم مبتلا هستید و علائم این بیماری را در طول شب تجربه می‌کنید، یا اگر علائم آسم باعث اختلال در زندگی روزمره شما می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند داروهای مصرفی شما و وضعیت بیماری‌تان را بررسی کند و سپس، داروهای استروئیدی لازم را برای تقویت تنفس برای شما در نظر بگیرد.

عفونت‌های گلو

عفونت‌های ویروسی می‌توانند به شکل‌گیری عفونت در گلو منجر شوند. اگر شما هم به این عفونت‌ها مبتلا شوید، طبیعتا التهاب و درد در ناحیه گلو را تجربه می‌کنید.

درمان: طیف وسیعی از داروهای بدون نسخه به تسکین درد ناشی از عفونت گلو کمک می‌کنند. با این‌حال، اگر گلودرد همراه با تب، تورم و درد در غدد لنفاوی،‌ یا لکه‌های سفید در لوزه‌ها و سختی در بلعیدن غذا همراه باشد،‌ احتمالا به تونسیلیت مبتلا شده‌اید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اسهال و استفراغ

بعضی از ویروس‌ها می‌توانند باعث شکل‌گیری اسهال، استفراغ یا هر دو در کنار هم شوند. شستن دست‌ها به‌طور منظم، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این مشکلات است. برای جلوگیری از سرایت این مشکلات به افراد دیگر، فرد مبتلا به اسهال و استفراغ نباید تا ۴۸ ساعت پس از بهبودی کامل به محل کار یا مدرسه بازگردد.

عفونت‌های چشم

اگر چشم شما قرمز شده، احساس خارش در آن به‌وجود آمده یا با ترشحات غیرعادی همراه است، احتمالا به التهاب ملتحمه چشم مبتلا شده‌اید. التهاب ملتحمه معمولا از طریق شستن چشم‌ها با کمک آب گرم یا استفاده از قطره‌های بدون نسخه درمان می‌شود. با این‌حال، ‌اگر درد در چشم شما شدید است یا احساس اختلال در بینایی می‌کنید، باید فورا و بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری: بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت چشم، شستن مکرر و منظم دست‌ها در طول شبانه‌روز است. به‌علاوه، شما باید تمرین کنید و در طول روز دست‌ها و انگشت‌های خودتان را به چشم‌ها نمالید.

مشکلات روانی

بعضی از افراد در پاییز، خلق‌وخوی آشفته و افزایش اضطراب را تجربه می‌کنند. رژیم غذایی سالم همراه با مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند به مقابله با این مشکل کمک کند. اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه نیز می‌تواند ترشح سروتونین در مغز را افزایش بدهد و باعث تقویت خلق‌وخو شود. البته اگر احساس افسردگی می‌کنید و هیچ کدام از این روش‌ها برای شما فایده‌ای ندارند،‌ بهتر است نزد پزشک متخصص بروید.

آشنایی با بیماری‌های شایع پاییزی و راه درمان آنها/ از سرماخوردگی تا اختلال خلق‌وخو 



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

علت‌های ابتلا به اگزما بسیار پیچیده هستند و شدیدا به ویژگی‌های هر فرد بستگی دارند، اما دانشمندان فکر می‌کنند که اگزما به‌علت واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به یک محرک به‌وجود می‌آید. با این‌حال، گروهی از محققان دانشگاه شفیلد و کالج سلطنتی لندن به این نتیجه رسیده‌اند که آب سخت (hard water) می‌تواند لایه محافظتی پوست را از بین ببرد و درنتیجه خطر ابتلا به اگزما را افزایش بدهد. گزارشی از مطالعه آنان در Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

این محققان می‌گویند که آب سخت به لایه محافظتی پوست آسیب می‌رساند و حساسیت پوست نسبت به محرک‌های موجود در محصولات مورد استفاده روزانه مانند صابون‌ها و شوینده‌ها را افزایش می‌دهد.

آب سخت حاوی مقادیر زیادی از منیزیم و کلسیم است که با عناصر موجود در شوینده‌ها ترکیب می‌شوند و آن‌ها را به عناصر حل‌نشدنی یا غیرمحلول تبدیل می‌کنند. وقتی که این عناصر حالت غیرمحلول به خود می‌گیرند، روی پوست رسوب می‌کنند و از بین نمی‌روند. آب سخت (یا آب بسیار قلیایی)، میزان pH پوست را هم معمولا به‌سمت حالت اسیدی بالا می‌برد و حالت قلیایی لایه‌های محافظتی پوست را از بین می‌برد. همین روند، آسیب‌پذیری پوست را در مقابل عناصر بیماری‌زا بیشتر می‌کند.

دکتر سایمون دانبی (از اعضای دانشگاه شفیلد و مسئول مطالعه) می‌گوید: «شستن دست با آب سخت، از طریق آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست، شانس ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به اگزما هم ذاتا نسبت به آب سخت حساس‌تر از انسان‌های دیگر هستند». به‌گفته او، این افزایش حساسیت با نوعی نقص ژنتیکی در لایه محافظتی همراه پوست مرتبط است که با جهش در ژن فیلاگرین اتفاق می‌افتد. فیلاگرین، نوعی پروتئین ساختاری مهم برای شکل‌گیری لایه محافظتی پوست در مقابل محیط بیرونی است. دکتر دانبی می‌گوید که «تقریبا نیمی از افراد مبتلا به اگزما، حامل ژن فیلاگرین هستند».

آب‌های سخت، شانس ابتلا به اگزما را بالا می‌برند



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

دهه‌ها مطالعه مستمر نشان داده‌اند که تجمع پروتئین‌های سمی در مغز می‌تواند به بیماری آلزایمر منجر شود، اما چیزی که هنوز کاملا مشخص نشده، این است که تجمع این پروتئین‌ها چه علتی دارد؟‌ تعدادی از مطالعات جدیدتر سعی کرده‌اند که علتی برای این فرآیند پیدا کنند و درنهایت نشان داده‌اند که علت ابتلا به بیماری آلزایمر، فراتر از ژنتیک و عادت‌های ناسالم است. در ادامه با چند مورد از غیرعادی‌ترین و عجیب‌ترین علت‌های ابتلا به بیماری آلزایمر آشنا می‌شویم.

استفاده از داروهای ضداضطرابی

داروهای مشهوری مانند لورازپام، آلپرازولام و کلونازپام در گروهی از داروها با عنوان بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرند و معمولا هم برای درماناختلال اضطرابی و بی‌خوابی به‌کار می‌روند. اگرچه مطالعات متعددی، ایمنی و کارآمدی این داروها را در کوتاه‌مدت تایید کرده‌اند، اما بسیاری افراد هنوز هم در درازمدت از این داروها استفاده می‌کنند. یکی از مطالعات British Medical Journal نشان می‌دهد که مصرف بنزودیازپین‌ها برای مدتی بیش از ۳ ماه، شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را ۵۱ درصد افزایش می‌دهد.

اصابت ضربه‌های متعدد به سر

همه ما با مشکلاتی که می‌توانند بعد از اصابت ضربه احتمالی به ناحیه سر شکل بگیرند، آشنا هستیم. بسیاری از افراد بعد از این ضربه‌ها دچار مشکل نمی‌شوند، اما التهاب در ناحیه سر بعضی از آنان به حالت مزمن تبدیل می‌شود و بهبود پیدا نمی‌کند. دقیقا در همین وضعیت است که باید ارتباط بین اصابت ضربه به سر و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را جست‌وجو کرد. بعضی از سلول‌های مغز، میکروگلیا نام دارند که نقش مهمی در التهاب ایفا می‌کنند. وقتی که میکروگلیا دائما در وضعیت التهابی قرار می‌گیرد،‌ دیگر نمی‌تواند بتا-آمیلوئیدها را از مغز بیرون بریزد. این اختلال به تجمع بتا-آمیلوئیدها در مغز و نابودی نورون‌های مغزی منجر می‌شود.

کمبود خواب مزمن

کمبود خواب در سال‌های اخیر روبه‌افزایش بوده و تقریبا به اپیدمی تبدیل شده است. هر دلیلی هم که برای این کمبود خواب داشته باشید، باید بدانید که کمبود خواب مزمن و همیشگی می‌تواند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را بیشتر کند.

متخصصان می‌گویند که مشکلات خواب در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر شایع هستند، اما هنوز روشن نیست که کدام یک از آن‌ها در جایگاه علت و کدام یک در جایگاه معلول قرار می‌گیرند. آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهند که کمبود خواب در موش‌های آزمایشگاهی، میزان تائو را در مغز این موجودات بیشتر می‌کند و قابلیت‌های حافظه‌ای و یادگیری آنان را به‌صورت منفی تغییر می‌دهد. به‌گفته محققان، کمبود خواب مزمن، مغز و بدن را تحت فشار می‌گذارد و سرعت فرآیندهای مضری که منجر به بیماری آلزایمر می‌شوند را بیشتر می‌کند.

تنهایی

حفظ روابط انسانی و اجتماعی با خانواده، دوستان و به‌طور کلی جامعه، بخشی از یک زندگی مطلوب و سالم است. یکی از مطالعات Journal of Neurology، Neurosurgery، and Psychiatry نشان می‌دهد که نوعی ارتباط بین تنهایی و افزایش خطر ابتلا بهزوال عقل وجود دارد. محققان هنوز نمی‌دانند که این ارتباط از کجا نشات می‌گیرد، اما توصیه مشخصی برای همه انسان‌ها دارند: روابط اجتماعی خودتان را حفظ کنید و جدی بگیرید.

دیابت مغزی

بیماری آلزایمر، نوعی بیماری متابولیک است که مغز را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مساله تا حدی جدی است که محققان، بیماری آلزایمر را به‌عنوان بیماری دیابت نوع ۳ معرفی می‌کنند. سلول‌های مغزی نیز از گلوکز به‌عنوان سوخت کمک می‌گیرند و درنتیجه با انسولینمرتبط می‌شوند. درواقع، سلول‌های مغزی هم دقیقا مانند باقی سلول‌های بدن می‌توانند به مقامت به انسولین مبتلا شوند. دانشمندان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که این اختلال، محیط مغز را سمی می‌کند و به تجمع پروتئین‌ها و نورون‌های مرده در مغز افراد منجر می‌شود.

۵ دلیل عجیب ابتلا به آلزایمر



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

شاید شنیده باشید که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود در مصرف نمک صرفه‌جویی کنند. زیرا کاهش مصرف سدیم باعث کاهش فشار خون و درنتیجه کاهش خطر بروز سکته مغزی و سکته قلبی که دو مورد از فاکتورهای خطر شایع در ابتلا به دیابت هستند می‌شود.

اما آنچه احتمالا تاکنون نشنیده‌اید این است که: زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند عامل اولیه پیشرفت بیماری باشد.

در یک مطالعه در سوئد، میزان مصرف روزانه نمک در چندین هزار نفر بررسی شد و مشخص شد که افرادی که روزانه حدود ۱ و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری برابر با ۲۸۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر نمک مصرف می‌کنند، ۷۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. با اینکه تمرکز مطالعه بر روی علت این نتیجه نبود اما نظر برخی محققان این است که نمک، نوعی مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم شود. یا اینکه این اتفاق بیشتر در افراد چاق می‌افتد که معمولا در کنترل قند خون مشکل دارند و همین عامل ابتلا به دیابت می‌شود.

میانگین مصرف روزانه سدیم در آمریکا، حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم است و این درحالی است که انجمن قلب آمریکا، میزان دریافت روزانه سدیم را تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم محدود می‌کند.

اما چگونه می‌توانیم میزان دریافت سدیم را کم کنیم تا از ابتلا به دیابت و بیماری‌هایی مانند فشار خون در امان بمانیم. با چند راهکار ساده، میزان دریافت سدیم را کاهش دهید:

–        غذاهای فرآوری شده را کم کنید. مقصر فقط نمک‌پاش نیست، به گفته انجمن قلب آمریکا، حدود ۷۵ درصد از سدیم دریافتی مردم آمریکا از مواد غذایی فرآوری شده، از پیش آماده و رستورانی است.احتمالا شما می‌دانید که سیب‌زمینی سرخ کرده و مرغ سوخاری، غذاهایی نمکی و چرب هستند اما حتی برخی از غذاها که اینقدرها هم بد به نظر نمی‌رسند می‌توانند سرشا از سدیم باشند. برای مثال سوپ‌های ترش و تند برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای، تا ۹۵۰۰ میلی‌گرم نمک دارند که این مقدار، ۶ برابر میزان مجاز دریافت روزانه است.

–        گوشت‌های فرآوری شده را کم کنید. مصرف رست بیف، همبرگر، هات داگ، کالباس و گوشت‌های از پیش‌آماده، که همگی سرشار از سدیم هستند، نه تنها باعث بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به دیابت را نیز بالا می‌برند.

–        برچسب غذایی مواد را بخوانید. معمولا ما فقط عادت به خواندن تاریخ تولید و انقضا مواد داریم در صورتی که اگر برچسب غذایی مواد را بخوانیم می‌توانیم از خرید مواد غذایی نمکی و با سدیم بالا خودداری کنیم.

–        مواد غذایی کنسروی را قبل از مصرف آب بکشید. معمولا لوبیا و سبزیجات کنسروی در آب نمک غوطه‌ور هستند تا تازه بمانند. پیش از اضافه کردن آن‌ها به غذا، خوب آب بکشیدشان تا از وارد شدن نمک اضافی به وعده غذایی‌تان جلوگیری کنید.

با ادویه آشپزی کنید نه نمک. شاید باورتان نشود که غذایتان چقدر می‌تواند بدون نمک و در عوض با ادویه‌های مختلف خوشمزه باشد. سبزیجات با فلفل سیاه، روغن زیتون و پودر سیر معرکه می‌شوند. گوشت مرغ و ماهی همراه با پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، پودر خردل و زیره طعمی عالی پیدا می‌کنند.

نمک هم می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

شروع فصل مدرسه، فشارهای اجتماعی، عاطفی و روانی خاصی را به دانش‌آموزان وارد می‌کند، درحالی که تغذیه با نقش حیاتی و مهمش به آنان کمک می‌کند تا بتوانند اعتمادبه‌نفس و قدرت لازم را برای مقابله با این فشارها داشته باشند. یکی از مسائل تغذیه‌ای دانش‌آموزان که همواره مورد بحث بوده است، نوع ناهاری است که در مدرسه استفاده می‌کنند. دکتر الیزابت وال (متخصص تغذیه)، مهم‌ترین نکات را در این زمینه به ما می‌گوید.

غذاهای خانگی یا غذاهای فوری در مدرسه

دکتر الیزابت وال می‌گوید: «تغذیه نامطلوب می‌تواند به خستگی جسمی و روانی منجر شود، و این مشکل در ادامه می‌تواند اختلال در تمرکز،‌ تکامل شناختی آهسته و حتی مشکلات رفتاری را در دانش‌آموزان به‌وجود بیاورد. بنابراین، آماده‌سازی بسته ناهار خانگی به والدین اجازه می‌دهد تا کنترل و نظارت مناسبی بر نحوه تغذیه فرزندشان داشته باشند. به‌علاوه، ‌دانش‌آموزان مبتلا به آلرژی یا عدم تحمل مواد غذایی، با استفاده از ناهارهای خانگی دچار مشکلات مختلف نمی‌شوند».

هزینه‌های مالی برای تهیه ناهار نیز یکی از مسائل بحث‌برانگیز در میان والدین است. بعضی از والدین مدعی هستند که ناهارهای فوری در مدرسه یا تهیه غذا از رستوران‌ها واقعا گران‌تر تمام می‌شود، درحالی که بعضی از آن‌ها می‌گویند هزینه آماده‌سازی ناهار سالم در خانه واقعا بیشتر است.

استانداردهای لازم برای ناهار مدرسه

دانش‌آموزان دبستانی با توجه به سن، سبک زندگی و سرعت رشدشان، روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کالری نیاز دارند. دکتر وال می‌گوید: «یک ناهار ایده‌آل که هم سالم است، هم متعادل و هم مغذی، باید شامل انواع ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مهم باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده و آهسته‌رهش (Slow releasing) مانند نان‌های سبوس‌دار یا ماکارونی‌های سبوبس‌دار به تنظیم قند خون کمک می‌کنند و انرژی را به‌صورت تدریجی در بدن آزاد می‌کنند. پروتئین هم برای رشد و بازسازی بدن دانش‌آموزان واقعا ضروری است. منابعی مانند گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی، ‌سویا، لوبیا و نخود فرنگی، ‌گزینه‌های مناسبی برای دریافت پروتئین هستند».

علاوه بر موارد ذکرشده، اسیدهای چرب ضروری که خلق‌وخو را تقویت می‌کنند و باعث تقویت حافظه می‌شوند، همیشه انتخاب مناسبی برای تقویت یادگیری کودکان هستند. این اسیدهای چرب در منابع مهمی مانند ماهی‌های چرب، مغزها و دانه‌های خام، آووکادو و تخم‌مرغ غنی از امگا-۳ یافت می‌شوند. دکتر وال می‌گوید: «دریافت همه ویتامین‌ها و املاح ضروری به‌صورت کامل، برای همه دانش‌آموزان ضروری و مهم است. کلسیم و ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای در این بین برخوردار هستند، چون رشد استخوانی مطلوب و حفظ تراکم استخوانی را امکان‌پذیر می‌سازند».

همه ما می‌دانیم که ترغیب کودکان به مصرف غذاهای سالم واقعا سخت است. به همین دلیل، دکتر وال توصیه می‌کند که والدین از رنگ‌های روشن و طراحی‌های جذاب برای جذب کودکان استفاده کنند و از چاشنی‌ها و ادویه‌های سالم برای طعم‌دهی به غذاها کمک بگیرند.

مثال‌هایی از غذاهای مناسب

یک ناهار خانگی سالم و متعادل می‌تواند چیزی شبیه به گزینه‌های زیر باشد:

  •         نان ساندویچی سبوس‌دار همراه با ماهی تُن، چند تکه خیار، روغن زیتون و ‌یک قاشق چای‌خوری سُس؛ یا مقداری ذرت پخته‌شده همراه با         تخم‌مرغ غنی از امگا-، روغن زیتون و مقدار خیلی کمی کره.
  •        مرغ و اسفناج همراه با مقداری پوره آووکادو، پنیر فتا و آب لیموی تازه.

اگر فرزندتان در مدرسه ناهار می‌خورد، بخوانید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

بسیاری از شیوه‌های رایج برای مراقبت از مو می‌توانند به موها آسیب برسانند و حتی جلوه بدی به آن‌ها بدهند. کارهای اشتباهی مانند مالیدن شامپو به سطح موها به‌جای پوست سر و شانه زدن موها درحالت خیس، واقعا برای موها مضر هستند. متاسفانه، بسیاری از کودکان با شیوه‌های مراقبت سالم از موهای خودشان آشنایی ندارند و والدین آنان نیز نمی‌دانند که دقیقا باید چه نکاتی را به فرزندان‌شان بیاموزند.

آموزش نحوه استفاده از شامپو به کودکان

مراقبت صحیح از موها با یادگیری نحوه شستن موها بدون آسیب‌رسانی به آن‌ها شروع می‌شود. پس وقتی که فرزند شما به سن استفاده از شامپو می‌رسد، نکات راهنمای زیر را به او آموزش بدهید:

  •         ابتدا موها و پوست سر را با آب گرم کاملا خیس کنید. شامپو روی پوست سر و موهای کاملا خیس، بهترین عملکردش را اجرا می‌کند.
  •         مقداری شامپو در کف دست کودک بریزید.ریختن شامپو در دست، استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.
  •         به فرزندتان بگویید که شامپو را به‌آرامی روی پوست سر ماساژ بدهد. موقع استفاده از شامپو، بسیار مهم است که پوست سر را بشویید، نه فقط تارهای مو را. شستن تارهای مو به‌تنهایی، معمولا به ژولیدگی و کدر شدن موها منجر می‌شود. حتی مالش محکم موها با استفاده از شامپو می‌تواند باعث شکنندگی موها شود.
  •         موها را با آب گرم تمیز کنید تا کف شامپو کاملا از بین برود. مرحله آب‌کشی موها، ذرات باقی‌مانده شامپو و دیگر ذرات اضافی را تمیز می‌کند.
  •         موها را با حوله بپوشانید. به فرزندتان کمک کنید تا موهای خیسش را با حوله کاملا پوشش بدهد. این کار به جذب سریع‌تر و راحت‌تر آب موها کمک می‌کند. مالیدن موهای خشک‌شده با حوله می‌تواند به موها آسیب برساند و حتی باعث شکنندگی آن‌ها شود.
  •         وقتی موها کمی نمناک هستند، موها را شانه بزنید. استفاده از شانه‌های دندانه‌بزرگ برای موهای فرفری بهتر است. شانه را محکم روی موها نکشید، چون این کار می‌تواند باعث کنده شدن یا شکنندگی موها شود.

نکته: بعضی از متخصصان پوست و مو می‌گویند که کودکان دارای موهای خشک یا موهای فرفری باید از نرم‌کننده نیز در کنار شامپو استفاده کنند.

آموزش عادت‌های سالم برای مراقبت صحیح از موها

متخصصان پوست و مو به والدین توصیه می‌کنند که از نکات راهنمای زیر برای ترویج عادت‌های سالم در کودکان و پیشگیری از آسیب‌دیدگی موهای آنان کمک بگیرند:

  •         موها را از پشت محکم نبندید یا بیش از حد موها را نبافید.
  •         سراغ مدل‌موهایی بروید که به گرما و استفاده از محصولات شیمایی نیازی ندارند.
  •         در صورت استفاده از وسایل گرمایشی برای حالت‌دهی به موها، از کم‌ترین حرارت ممکن استفاده کنید.
  •         بدانید که انواع محصولات حالت‌دهنده درنهایت حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و معمولا به موها آسیب می‌رسانند.
  •         پس از اتمام شنا در استخر، حتما موها را با شامپو بشویید. جدی نگرفتن این کار واقعا به موهای کودکان آسیب می‌رساند.

چطور مراقبت از موها را به کودکان آموزش دهیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

صرع، یک ناهنجاری مغزی شایع است که با تشنج‌های تکرار شونده همراه است. صرع می‌تواند در هر سنی برای انسان رخ دهد. تشنج، اصلی‌ترین نشانه صرع است که با مصرف دارو قابل کنترل است. برخی از تشنج‌ها به شکلی هستند که فرد در حالت نشسته یا ایستاده شروع به لرزش می‌کند و شبیه به کسانی می‌شود که مسخ شده‌اند، برخی دیگر از تشنج‌ها باعث خشک شدن بدن، لرزش شدید و حتی افتادن فرد می‌شوند و فرد متوجه آنچه در اطراف او رخ می‌دهد نمی‌شود. اکثر اوقات، دلیل بروز تشنج، نامشخص است.

نزدیک به ۰.۶ درصد از کودکان صفر تا ۱۷ ساله در آمریکا دچار صرع هستند. این میزان در سال ۲۰۱۳ برابر با ۴۶۰ هزار کودک بود. به عبارت دیگر از هر هزار دانش‌آموز، ۶ دانش‌آموز صرع دارند و این تعداد کمی برای یک مدرسه نیست. برای بسیاری از کودکان، صرع به کمک دارو قابل کنترل است و آن‌ها هم مانند دیگر کودکان به تحصیل می‌پردازند اما در برخی از کودکان، کنترل صرع کمی چالش‌برانگیز است.

طی سال گذشته، دانش‌آموزان مبتلا به صرع، در مقایسه با دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های دیگر، روزهای بیشتری از مدرسه‌شان را از دست دادند. به علاوه دانش‌آموزان مبتلا به صرع، محدودیت‌های بیشتری مانند شرکت در فعالیت‌های ورزشی نسبت به دیگر دانش‌آموزان درگیر با بیماری دارند.

کنترل صرع توسط مدرسه

معمولا وظیفه مدارس در کنترل بیماری صرع در دانش‌آموزان این است که:

– به مربیان، معلم‌ها، تمامی کارکنان مدارس و همه دانش‌آموزان، درباره بیماری صرع، درمان آن و کمک‌ها اولیه هنگام تشنج آموزش دهند.

– به اهمیت استفاده از دارو و حمایت از دانش‌آموزانی که وابسته به داروی روزانه هستند، توجه کنند.

– به دانش‌آموزان کمک کنند تا از محرک‌های تشنج مانند چراغ‌های چشمک‌زن یا دیگر محرک‌های شناخته شده در کودک، دور بمانند.

– دانش‌آموز را کامل زیر نظر بگیرند و هرگونه شرایط پزشکی مانند مشکلات روانی از قبیل افسردگی را به والدین او گزارش دهند.

– یک گروه مدیریت بحران برای کودکانی که تحصیل آن‌ها تحت تأثیر بیماری‌شان قرار گرفته است تشکیل دهند.

– دانش‌آموزانی را که تشنج‌های کنترل نشده دارند، به مراکز پزشکی منتقل کنند.

– حقوق دانش‌آموزان ناتوان را رعایت کنند و در برخی موارد قانون را برای آن‌ها نادیده بگیرند. برای مثال به دلیل عدم توانایی دانش‌آموز در انجام ورزش، از او نمره کسر نکنند.

آشنایی با راه‌های کنترل بیماری صرع در مدرسه



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

مراقبت‌ از دندان‌ها جزء اولین نکاتی ‌است که به ما آموزش داده می‌شود و ما یاد می‌گیریم که چگونه به‌ طور صحیح از دندان‌های خود محافظت کنیم. برای بیشتر ما پیروی کردن از یک دستور جدی و سخت‌گیرانه جهت حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان از اولویت‌های اصلی زندگی است و تقریبا همه ما با توصیه‌های مشابه در این زمینه آشنا هستیم. برای مثال: غذاها و نوشیدنی‌های شکردار نخوریم، کم‌تر چای و قهوه مصرف کنیم و سایر عوامل پیشگیرانه‌ مثل استفاده صحیح از نخ دندان، استفاده از یک مسواک مناسب و روش صحیح مسواک زدن آن هم چندبار در روز و به شکل منظم و مرتب را رعایت کنیم. با همه این‌ها وقتی پای سن و سال و نگهداری درست از دندان‌ها  به میان می‌آید، به طور حتم، نکات بیشتری برای یادگیری وجود خواهد داشت.

در ادامه این مطلب بعد از سال‌ها مسواک زدن با ۵ نکته بسیار مهم در ارتباط با افتادن ناگهانی دندان‌ها در بزرگسالی آشنا می‌شوید:

میزان اسید موجود در غذاها

 با هربار غذا خوردن میزان اسید درون دهان‌تان به بالا‌ترین حد خود می‌رسد و زمان زیادی لازم است تا این میزان از اسید به حد طبیعی برسد. با مصرف غذاهای شیرین و افزایش هم زمان اسید آن هم به میزان زیاد شانس پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که تا حدامکان مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش دهید و یا نهایتا یک‌بار در روز بخورید. بدین شکل میزان اسیدی شدن دهان‌تان به تنها یک‌بار در روز کاهش می‌یابد.

ورزش کردن

 این می‌تواند یک خبر بد برای ورزشکاران باشد! متاسفانه ورزش و افتادن دندان‌ها رابطه تنگاتنگی با هم دارند. چه انجام دادن ورزش‌هایی که در آن‌ها امکان آسیب دیدگی صورت وجود دارد و یا حتی ورزش‌هایی مثل فوتبال. اگر تدابیر پیشگیرانه لازم را انجام ندهید، افتادن دندان‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. بهترین‌کار مشورت با یک متخصص است و استفاده از لوازم مختلف ایمنی مثل محافظ دندان در حین انجام ورزش.

سایش دندان

خیلی از ما عادت داریم دندان‌های‌مان را محکم روی هم فشار دهیم و یا به شکل سایشی روی هم بکشیم. این حالت می‌تواند گاه اتفاقی باشد و بی‌ضرر اما اگر تداوم داشته باشد می‌تواند باعث از بین رفتن دندان‌ها و آسیب به بافت‌های اطراف آن‌، لثه‌ها و در نهایت استخوان شود. بدون این استخوان‌ها دندان‌ها استحکام لازم را از دست می‌دهند و در نتیجه منجر به افتادن‌شان می‌شود. ساییدن دندان‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دچار استرس و یا نگرانی است اما بعضی اوقات هم یک گاز گرفتن غیرعادی و یا دندان کج و ناصاف می‌تواند دلیل شکستگی و یا افتادن دندان شود. پس اگر شما هم دچار این مشکل هستید قبل از اینکه خیلی دیر شود به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و اقدامات لازم جهت پیشگیری را انجام دهید.

سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

آیا ژنتیک هم می‌تواند عامل افتادن دندان‌ها باشد؟ بله. اگرچه عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند اما متاسفانه بطور ژنتیکی افرادی که پیشینه خانوادگی ضعیفی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان و سابقه سیگار کشیدن داشته‌اند بیشتر در معرض خطر هستند. واضح است که ما به خودی خود قادر به تغییر سن و ژنتیک‌مان نیستیم. اما دوری از سیگار و رعایت نکات بهداشتی همیشه روش‌های صحیح جلوگیری در از‌‌بین رفتن دندان‌ها هستند.

همیشه یک راه حل مناسب وجود دارد

از دست دادن حتی یک دندان، می‌تواند ما را برای یک عمر دچار مشکلات جدی ‌کند. اما این پایان کار نیست همیشه یک راه حل جایگزین وجود دارد به طور مثال استفاده از انواع ایمپلنت‌ها که روش‌هایی ایمن و بادوام هستند. نکته قابل توجه اینکه استفاده از ایمپلنت‌ها باعث می‌شود به جای داشتن یک دندان مصنوعی ظاهری طبیعی داشته باشید. پس با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و بهترین گزینه را مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

چرا دندان‌ها در بزرگسالی می‌افتند؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از حوله‌های حمام عامل انتقال بسیاری از باکتری‌ها و بیماری‌ها هستند. انجام بررسی‌هایی در این زمینه مشخص کرد، حوله حمام باید به طور مداوم بعد از هر ۳ یا ۴ بار استفاده شسته شوند و این تقریبا همان کاری است که بیشتر ما انجام نمی‌دهیم. امروزه تحقیقات زیادی در زمینه میزان آلودگی حوله‌های حمام انجام شده و اطلاعات بیشتری در دسترس عموم قرار گرفته است. متاسفانه مشخص شده مقدار زیادی از حوله‌های حمام عامل سرایت دادن بیماری‌ها از طریق باکتری‌های موجود بر روی حوله‌ها هستند. با انجام یک آزمایش در ایالت آریزونا آمریکا مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم (موجودات زنده‌ی کوچک که در آب زیست می‌کنند و می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند) هستند. علاوه بر این، تقریبا ۱۴ درصد از حوله‌ها حاوی باکتری ای‌کولای بودند.

در بعضی از موارد خاص وجود باکتری به نام سالمونلا هم یافت شد. نکته بسیار مهم اینکه بعد از ۲ روز استفاده از یک حوله مخصوص صورت، میزان باکتری ای‌کولای موجود در آن به حدی زیاد است که اگر سرتان را درون کاسه توالت قرار دهید و سیفون را بکشید میزان باکتری که به سرتان منتقل می‌شود نمی‌تواند با میزان باکتری‌های روی حوله برابری کند.

این حجم آلودگی از کجاست و برای چیست؟

حوله‌ محل بی‌عیب و نقصی برای به دام انداختن انواع باکتری‌ها و رشد و تکثیر آن‌ها است. بعد از اینکه شما صورت‌تان را با حوله خشک می‌کنید به طور طبیعی باکتری‌های موجود بر روی پوست‌ خود را همراه با بسیاری از جرم‌ها و میکروب‌های دیگر به آن انتقال می‌دهید. علاوه بر این، حوله‌هایی که برای مدت بیشتری نم‌دار و مرطوب باقی می‌مانند توان و ظرفیت بالایی در تولید‌‌مثل و پرورش باکتری‌ خطرناک‌تری معروف به ابر میکروب‌ (سوپرباگ‌) مثل MRSA را دارند. اما نگران نباشید، خبر خوب اینکه این دسته از باکتری‌ها آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد خطرناک نیستند. بدن ما خود را به طور طبیعی با محیط پیرامون خود و هم‌زیستی با انواع میکروب‌ها و جانوران‌ذره‌بینی تطبیق می‌دهد. بنابراین، استفاده از یک حوله شخصی که تنها حاوی باکتری‌های مخصوص بدن خودتان است به ندرت می‌تواند خطرناک و عامل بیماری‌های جدی‌تری باشد. حتی اگر از حوله شخص دیگری هم استفاده کنید باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف آنقدرها هم زیاد نیست که نگران کننده باشد.

نکته مهم دیگر اینکه اگر بعد از هر بار استفاده از حوله تا مصرف بعدی، حوله کاملا خشک شده باشد شانس ابتلا و یا انتقال باکتری‌ها و بیماری‌ها از یک فرد به شخص دیگری کاهش می‌یابد و تقریبا به صفر درصد می‌رسد. در واقع شانس ابتلا زمانی افزایش می‌یابد که شخص استفاده کننده دچار زخم‌های باز، خراش و ساییدگی و یا پوست خیلی خیلی خشک باشد و این‌ها همه با هم بتوانند عامل انتقال میکروب‌ها شوند و در نهایت به بدن شخص دیگری منتقل شوند.

کلام آخر اینکه، حوله‌های حمام و آشپزخانه هیچ وقت به طور ۱۰۰ درصد نمی‌توانند فاقد جرم‌ها و یا میکروب‌ها باشند. بنابراین بهترین راه کار شستشو منظم و مرتب حوله‌ها برای کم کردن میزان خطر و جلوگیری و کاهش شانس انتقال بیماری‌ها به پایین‌ترین حد ممکن است. به خاطر داشته باشید علاوه بر شستشو بگذارید حوله بین هربار مصرف کاملا خشک شود و بعد از آن استفاده کنید.

۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم هستند!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 54
نویسنده : saeed.bp

اگر شما هم دچار عارضه سلولیت هستید خوب است بدانید که به هیچ وجه تنها نیستید! تقریبا ۹۰ درصد از خانم‌ها در طول عمر خود به این عارضه ظاهری و سطحی مبتلا می‌شوند. حتی سلولیت می‌تواند در بدن خانم‌هایی که تناسب اندام دارند و یا باریک اندام هم هستند ظاهر ‌شود. به همان میزان که به وجود آمدن خود سلولیت متداول است، اطلاعات ناکافی و نادرست در زمینه علت‌ها و درمان‌هایش هم رایج است. پس قبل از اینکه هر نوع اقدامی در زمینه پیشگیری و یا درمان این عارضه ناخوشایند انجام دهید بهتر است اطلاعات کافی و حقیقی را در این زمینه کسب کنید و بعد تصمیم بگیرید.

سموم موجود در بدن شما دلیل ایجاد سلولیت است؟

ممکن است بعضی از داروهای بدون نسخه و یا دستور پزشک در این زمینه ادعا کنند که دارای خاصیت سم‌زدایی و از بین بردن سایر ناخالصی‌های موجود در بدن هستند. اما فایده‌ی این داروهای درمانی و اثربخشی آن‌ها در زمینه علل تشکیل و ایجاد سلولیت هنوز مورد شک است و ریشه علمی موثقی ندارد. سلولیت‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که رسوبات چربی نهفته در بدن شروع به فشار وارد کردن به لایه‌های رشته‌‌ای کلاژن و یا بافت‌های پیوند دهنده زیر پوست می‌کنند (به ویژه در ناحیه باسن و ران‌ها و حتی بازوها، شکم و غیره). بافت‌های پیوند دهنده می‌توانند تحت تاثیر هورمون‌ها، کم تحرکی و کمبود  حجم عضلات، چربی‌های اضافه، جریان خون ضعیف و غیره قرار بگیرند و دچار ضعف و بیماری شوند و استحکام لازم خود را از دست دهند. پس لزوما بالا بودن میزان سموم بدن تنها علت ایجاد سلولیت نیست!

سلولیت در خانم‌ها رایج‌تر است

احتمال ابتلا به سلولیت در خانم‌ها نسبت به آقایان بسیار رایج‌ است و این به دلیل تجمع چربی در نواحی باسن و ران‌ها است. ضمنا در بدن خانم‌ها نسبت به آقایان بافت‌های پیوند دهنده کمتری برای استحکام و در نتیجه در محل درست قرار گرفتن بافت‌ها، عضلات و پوست وجود دارد. تخمین‌زده می‌شود تقریبا ۱۰ درصد از آقایان مبتلا به سلولیت باشند.

سلولیت با بالا رفتن سن بدتر می‌شود

هورمون‌ها نقش به سزایی در تشکیل و ظاهر شدن سلولیت ایفا می‌کنند. میزان تولید استروژن با بالا رفتن سن، مخصوصا در خانم‌ها کاهش می‌یابد. استروژن هورمونی است که باعث نرمی و جریان داشتن رگ‌های خونی می‌شود. کمبود استروژن به معنای جریان ضعیف خون ‌ است و در نتیجه میزان تولید کلاژن کاهش می‌یابد و در نهایت باعث پیری بافت‌های پیوند دهنده در بدن می‌شود.

سلولیت می‌تواند ژنتیکی باشد

حقیقت این است که سلولیت می‌تواند ارثی و یا خانوادگی باشد. اگر مادر شما و یا حتی مادربزرگ‌تان مبتلا به سلولیت بوده‌اند احتمالا شما هم مبتلا خواهید شد. در حقیقت آزمایشاتی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید با انجام آن از داشتن ژن‌های احتمالی و ابتلا به سلولیت‌‌های سخت و طاقت‌فرسا مطلع شوید. اما از آنجایی که بیشتر خانم‌ها به سلولیت دچار می‌شوند و تنها زمانی متوجه می‌شوند که این برجستگی‌ها و تو رفتگی‌ها را با چشم می‌بینند، پس انجام این آزمایش‌های خاص خیلی مقرون به صرفه نخواهد بود و اگر شما هم به میزان لازم خوش‌شانس نبوده‌اید و به شکل ارثی دچار سلولیت شده‌اید خوب است بدانید مساله ژنتیکی تنها یک قسمت از حل معمای ابتلا به سلولیت است. عوامل مهم دیگری مثل: رژیم‌های غذایی، حرکات ورزشی و تناسب اندام نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

انجام‌ حرکات ورزشی می‌تواند باعث کاهش سلولیت شود

حرکات ورزشی منظم و مرتب نمی‌توانند درمان سلولیت باشند اما می‌توانند نقش موثری در پیشگیری و کاهش میزان ظهور و پیدایش آن‌ها داشته باشند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، سر‌ و کله سلولیت‌ها زمانی پیدا می‌شود که بافت‌های پیوند دهنده زیر پوستی ضعیف می‌شوند و خاصیت کشسانی و یا قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه قدرت لازم این نواحی آسیب دیده از دست می‌رود. پس سوختن و از بین رفتن چربی‌های زائد این نواحی می‌تواند کمک مهمی به کمتر شدن سلولیت‌ها کند.

سفت و محکم کردن و کشیدگی طبیعی عضلات، هم‌زمان باعث سفت و فشرده شدن پوست هم می‌شود و در نتیجه سلولیت‌ها کمتر دیده می‌شوند. انجام حرکات یوگا به ویژه در نواحی باسن و ران‌ها از کارهای موثر در پیشگیری و یا قدرت‌بخشی دوباره برای نواحی آسیب دیده و بازسازی عضلات و تقویت جریان خون خواهد بود.

آشنایی با حقایقی جالب درباره سلولیت/ سلولیت هم ژنتیکی است!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 50
نویسنده : saeed.bp

شاید فکر کنید که استفاده از مدادهای چوبی دیگر قدیمی شده است، اما این مدادها واقعا مزیت‌های خودشان را دارند و برای بسیاری از فعالیت‌ها مناسب هستند. بعضی از افراد نیز مدادهای چوبی را به‌خاطر بوی چوب، بدنه خاص آن و خاطرات گذشته دوست دارند. به هر حال، از دانش‌آموزان گرفته تا طراحان و نویسندگان، همگی می‌توانند از مدادهای چوبی استفاده کنند. در ادامه با ویژگی‌های مدادهای چوبی استاندارد و مرغوب آشنا می‌شویم.

درجه‌بندی سرب

استفاده از کلمه «سرب» برای مدادهای چوبی تا حدودی نادرست است، چون هسته مدادها درواقع از گرفیت و رُس ترکیب شده‌اند. با این‌حال،‌ انواع سرب‌ها در تولید مدادها مورد استفاده قرار می‌گیرند که تفاوت‌شان براساس سفتی و نرمی سرب تعیین می‌شود. هرچه سرب سفت‌تر باشد، خط سبک‌تر و نازک‌تری روی کاغذ به‌وجود می‌آورد. جالب است بدانید که در قاره‌های مختلف از سیستم‌های درجه‌بندی متفاوتی برای تولید مدادهای چوبی استفاده می‌شود. برای مثال، ‌در اروپا از حرف H برای توصیف سفتی و از حرف B برای توصیف سیاهی مدادها استفاده می‌شود. هرچه درجه H مداد چوبی بالاتر باشد، سرب آن هم سفت‌تر است. هرچه درجه B مداد چوبی بیشتر باشد، سیاهی و تیرگی مداد هم غلیظ‌تر می‌شود. درجه‌های HB و F در میانه این طیف‌ها قرار می‌گیرند.

کیفیت سرب

همه سرب‌ها با همدیگر یکسان نیستند. بعضی از سرب‌ها موقع نوشتن به کاغذ می‌چسبند، درحالی که بعضی از سرب‌ها مثل کَره روی کاغذ سُر می‌خورند. مقاومت سرب درمقابل لکه‌لکه شدن نیز ویژگی دیگری است که باید در نظر بگیریم. ویژگی بعدی، قابلیت پاک شدن است که اهمیت خودش را دارد، چون بعضی از فعالیت‌های نگارشی با شانس بالایی از خطا همراه هستند و به پاک کردن نیاز دارند. تمامی این ویژگی‌ها درباره کیفیت سرب کاملا به اولویت‌های شخصی هر فرد و نوع کاربرد مورد نظر بستگی دارند.

شکل و اندازه

مدادها دارای اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی هستند، ازجمله شش‌ضلعی،‌ مثلثی و گرد. بعضی از افراد همواره به مدادهای مثلثی تمایل دارند، چون هم ذاتا جذاب‌تر هستند و هم ارگونومیک محسوب می‌شوند. با این‌حال، بعضی از افراد هم همیشه مدادهای شش‌ضلعی را ترجیح می‌دهند. در این مورد نیز مساله اصلی به اولویت‌های شخصی و راحتی هر فرد بستگی دارد.

مدادهای چوبی مناسب برای نوشتن

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی معمولا باید از مدادهای HB برای تکالیف مدرسه یا حل مسائل ریاضیاتی استفاده کنند. با این‌حال، بسیاری از نویسندگان، مهندسان و دانش‌جویان نیز همواره از همین مدادهای چوبی برای نوشتن کمک می‌گیرند. نویسندگان معمولا از مدادهای چوبی دارای سرب سفت استفاده می‌کنند، چون کنترل‌پذیری زیادی دارند و به‌راحتی پاک می‌شوند.

مدادهای چوبی مناسب برای طراحی

هنرمندان و طراحان به طیف وسیعی از مدادهای چوبی نیاز دارند و یک مداد چوبی قطعا نمی‌تواند نیازهای آنان را برطرف کند. درواقع، جامدادی آنان باید دارای مدادهایی با انواع درجات سرب و انواع درجات تیرگی باشد. بعضی از طراحی‌ها به مدادهای سفت‌تر و تیره‌تر نیاز دارند، درحالی که بعضی از فعالیت‌های هنری نیز نیازمند مدادهای نازک و حساس هستند.

راهنمای خرید مدادهای چوبی/ به شکل و اندازه مداد، توجه کنید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

میوه‌های خشک شامل برگه زردآلو، کشمش، خرما، آلو، انجیر و کرن‌بری خشک سرشار از مواد مغذی هستند. دلیل آن هم این است که مواد مغذی و فیبر میوه‌ها، زمانی که آب آن‌ها چیده می‌شود، غلظت بیشتری پیدا می‌کنند. برای مقایسه، نصف فنجان برگه زردآلو، ۴.۷ گرم فیبر دارد اما همین مقدار خردشده زردآلو تازه، حاوی ۱.۶ گرم فیبر است. میوه خشک شده، همچنین منبع غنی‌تری از آنتی‌اکسیدان و فولاتویتامین B است.

یک مطالعه وسیع در این باره که بر روی ۱۳ هزار نفر انجام شد، نشان می‌دهد که افرادی که میوه خشک مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که میوه خشک نمی‌خورند، دریافت مواد مغذی بهتری دارند و وزنشان کمتر است. البته به یاد داشته باشید که قند طبیعی موجود در میوه‌های خشک فشرده‌تر هستند و می‌توانند برای ورزشکاران که سریعا به مواد سوختی احتیاج دارند مفید باشند. این موضوع برای افرادی که میزان قند، کربوهیدرات و کالری دریافتی‌شان را به دقت کنترل می‌کنند، مسئله مهمی است. برای مثال یک فنجان دانه انگور تازه، ۲۳ گرم قند و ۱۰۴ کیلو کالری انرژی دارد اما یک فنجان کشمش، ۱۱۶ گرم قند و ۵۲۰ کیلو کالری انرژی دارد یعنی حدود ۵ برابر بیشتر.

براساس راهنمای تغذیه آمریکا، که افراد را به مصرف ۱ و نیم تا ۲ فنجان میوه در روز تشویق می‌کند، نصف فنجان میوه خشک برابر با یک فنجان میوه تازه است.

برای افراد مبتلا به دیابت که بادقت میزان مصرف کربوهیدارت را در طول روز دنبال می‌کنند، قوانین به شکل دیگری است. متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که هر ۲ قاشق غذاخوری میوه خشک را به ازای یک وعده مصرف کربوهیدرات یعنی ۱۵ گرم در نظر بگیرند. برای مثال، ۲ قاشق غذاخوری کشمش برابر با ۱۵ گرم کربوهیدرات است در حالیکه برای دریافت همین مقدار کربوهیدرات از میوه تازه، شما می‌توانید نصف فنجان انگور قرمز بخورید.

درکل، میوه خشک می‌تواند یک ماده مغذی، خوشایند و قابل حمل باشد به ویژه اگر با مغزهای خوراکی مخلوط شده باشد. اما اگر میزان قند، کربوهیدرات و کالری دریافتی برایتان مهم است، سعی کنید تعداد دفعات مصرف میوه خشکتان را در روز محاسبه کنید. به‌علاوه سعی کنید از مصرف میوه خشک‌های آغشته به شکر پرهیز کنید.

نصف فنجان میوه خشک = یک فنجان میوه تازه



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

امروزه، بسیاری از افراد نسبت به صداهای عجیب‌وغریبی که از شکم‌شان بلند می‌شوند، حساس شد‌ه‌اند و حتی به‌خاطر این صداها خجالت می‌کشند. با این‌حال، این صداها هم طبیعی هستند و هم ندرتا مشکل خاصی را در بدن نشان می‌دهند. بدن انسان، نوعی ماشین فوق‌العاده پیچیده و کارآمد است که مثل همه ماشین‌های غول‌پیکری که فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات غژ و غژ یا قار و قور می‌کند. این صداها دارای علت‌های مختلفی هستند، اما اصلی‌ترین علت چیزی نیست جز فعالیت‌های دستگاه گوارشی. البته قار و قور شدیدی که دارای صدای بسیار بلندی است و متوقف نمی‌شود، می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری باشد. بنابراین، اگر واقعا با قار و قور شدید مواجه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با معده

معده، نوعی اندام میان‌تهی است که حالتی شبیه به حرف لاتین J دارد. معده انسان‌های بزرگسال معمولا ۱۲۷ گرم وزن دارد و می‌تواند ۱.۸ تا ۳.۷ کیلوگرم از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در خودش جای بدهد. وظیفه معده، استفاده از ۲.۳ لیتر آب، اسید هیدروکلریک و نوعی آنزیم تجزیه‌کننده پروتئین به‌نام پپسین است، برای هضم مواد غذایی و تبدیل کردن آن‌ها به نوعی خمیر. این خمیر، کیموس یا chyme  نامیده می‌شود و با عبور از روده اثنی‌عشر به دستگاه دفع بدن می‌رسد.

صداهای ناشی از عملکرد عادی معده

معده در فاصله بین وعده‌های غذایی نیز همچنان درحال فعالیت باقی می‌ماند. طبق گزارش محققان دانشگاه پیتزبورگ، غدد درون معده به‌صورت خودکار هر ۳ تا ۴ ساعت به فعالیت می‌پردازند، چه فرد غذا بخورد یا نه. استشمام بوی غذا، دیدن تصاویر غذاها، یا حتی فکر کردن به غذا، همگی می‌توانند ترشح شیره‌های گوارشی را شروع کنند. حرکت دیواره‌های معده و ترشح همین شیره‌های گوارشی، باعث شکل‌گیری صدای قار و قور و انواع سر و صداهای دیگر در شکم می‌شود.

گرسنگی

احساس گرسنگی به‌واسطه سیگنال‌هایی که از دستگاه گوارش به هیپوتالاموس فرستاده می‌شود، فعال می‌گردد. این سیگنال‌ها به ترشح هورمون‌هایی منجر می‌شوند که باید ترشح شیره‌های گوارشی را تحریک کنند و در ادامه عضله‌های دیواره معده را به حرکت وادار سازند. همین مجموعه از اتفاقات می‌تواند به قار و قور شکم منجر شود.

هضم

خوردن بعضی از مواد غذایی مانند لوبیا، کلم و انواع ملون‌ها، می‌تواند باعث شکل‌گیری قار و قور در معده شود، چون معده فاقد آنزیم‌های ضروری برای تجزیه قندهای موجود در این مواد غذایی است. طبق گزارش دانشگاه پیتسبورگ، باکتری‌های طبیعی معده نسبت به این قندها واکنش نشان می‌دهند و این ترکیبات را می‌سازند: دی‌اکسید کربن، هیدروژن و گازهای متان. هر کدام از این ترکیبات هم می‌توانند قبل از خروج از بدن، سر و صداهایی مانند قار و قور را به‌وجود بیاورند. وقتی که غذاهای جمع‌شده در معده به کایموس تبدیل شود، باید از روده اثنی‌عشر عبور کند و به داخل روده منتقل شود. این روند به فعالیت انقباضی عضله‌ها نیاز دارد و می‌تواند باز هم قار و قور ایجاد کند.

علت‌های جدی‌تر

قار و قور بیش از حد معده در درازمدت، می‌تواند یکی از نشانه‌های مشکلات جدی‌تر و حادتری مانند سندرم روده تحریک‌پذیر باشد که معمولا با علائم دیگری ازجمله نفخ شدید، اسهال، التهاب و گرفتگی عضله‌های شکم همراه است. قار و قور گاه‌به‌گاه معده واقعا طبیعی است، اما اگر این صداها با علائم دیگری همراه هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

حس داشتن گونه‌هایی زیبا، درست به لطافت و زیبایی یک گل رز صورتی مانند یک آرزو و رویا برای بسیاری از خانم‌ها و دخترخانم‌ها است. گونه‌هایی با این تعبیر، نمونه بارز و تجلی زیبایی است. آرایش کردن یکی از روش‌های ساده زیبا کردن گونه‌ها است اما طبیعی است که این کار دوام چندانی ندارد و فورا از بین می‌رود. خوشبختانه روش‌های طبیعی هم وجود دارد که اثربخشی بیشتری داشته باشند و برای طولانی مدت باقی بمانند. گونه‌های زیبا باعث جذابیت بیشتر شما در مناسبت‌ها و مهمانی‌ها می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود بدون استفاده از لوازم آرایشی گونه‌هایی زیبا داشته باشیم؟ بیشترخانم‌ها ترجیح می‌دهند برای آراستن گونه‌های‌شان از رنگ‌های صورتی و یا از رنگ‌مایه‌های  قرمز استفاده ‌کنند و خبر خوب اینکه با استفاده از چند ترکیب طبیعی و ساده هم این کار امکان‌پذیر می‌شود.

در ادامه با چند روش ساده و طبیعی برای داشتن گونه‌هایی زیبا آشنا می‌شویم:

۱-     برای داشتن گونه‌هایی صورتی تا می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را بخورید.

۲-     هندوانه، گوجه فرنگی، چغندر و هلو بخورید. چغندر در بین همه این میوه‌ها گل سر سبد است. این خوراکی اعجاب‌انگیز نه تنها باعث خوش‌رنگی گونه‌ها‌ی‌تان می‌شود بلکه باعث لطافت آن هم خواهد شد.

۳-     به دفعات صورت‌تان را با آب ولرم بشویید تا به شکل طبیعی پوست آن را لایه‌برداری کنید. این کار موجب باز شدن منافذ و روزنه‌های بسته شده پوست صورت‌تان می‌شود و باعث می‌شود رطوبت لازم به پوست نفوذ کند. این کار بهترین روش برای آب‌رسانی به پوست و جوان‌سازی سلول‌های پوستی است.

۴-     بهتر است از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنید تا همیشه احساس سلامت و تندرستی کنید. اگر شما جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که گونه‌های خوش‌رنگ و زیبایی دارند خوشحال باشید چون این موضوع نشان دهنده سلامتی بدن شما است.

۵-     سبزی‌های برگ سبز تیره بخورید. این دسته از سبزیجات مانند یک پادزهر عمل می‌کنند و موجب پاکسازی سموم مختلف از بدن‌تان می‌شود و در نتیجه ظاهر صورت و گونه‌های شما را بسیار جذاب‌تر می‌کنند.

۶-     همیشه سالاد بخورید و از خوردن غذاهای چرب و ناسالم که باعث اختلال در عملکرد متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و عدم تعادل بسیاری از هورمون‌های بدن می‌شود، دوری کنید.

آشنایی با چند درمان بی‌عیب و نقص خانگی:

جالب است بدانید همیشه در آشپزخانه منزل‌تان راه‌حل‌های ساده و آسانی جهت زیباسازی پوست و مو وجود دارد. برای مثال:

۱-     آب‌لیمو و زردچوبه برای از بین بردن آفتاب‌سوختگی‌ها و سایر ناخالصی‌های دیگر استفاده کنید.

۲-     کمی سرکه سیب را روی یک گلوله پنبه‌ای بمالید و بعد به همه صورت‌‌تان بزنید.

۳-     می‌توانید از موز خمیر شده استفاده کنید. ۲ عدد موز را خوب له کنید و کمی عسل اضافه کنید و خمیر به دست آمده را به همه صورت‌تان بزنید. این ماسک یک تقویت کننده عالی برای پوست‌تان خواهد بود.

۴-     پوست‌تان را همراه با عسل و شکر ماساژ دهید. این کار باعث تازگی، گلگون شدن و زیبایی پوست‌تان می‌شود.

آشنایی با چند ورزش ساده صورت:

۱-     انجام حرکتی ساده که به اسم حرکت ماهی معروف است. لب‌های خود را مانند یک ماهی جمع کنید و این تمرین را ۸ بار تکرار کنید. این کار علاوه بر خوش‌رنگی گونه‌ها موجب تقویت و کشیدگی طبیعی عضلات صورت خواهد شد. اگر شما هم به سلفی گرفتن اعتیاد دارید می‌توانید زیاد از این ژست مفید و سرگرم کننده استفاده کنید.

۲-     لب پایینی خود را به طرف بالا حرکت دهید. این کار باعث تحت فشار قرار دادن عضلات گردن‌تان می‌شود. این حرکت را ۵ بار در روز انجام دهید.

۳-     حرکت معروف به بوسه زرافه. این حرکت باعث کشیدگی عضلات فک و گونه و در کل صورت‌تان می‌شود.

در کل ‌خودتان می‌توانید از تکنیک‌های مختلف ماساژدرمانی برای جوان‌سازی پوست صورت استفاده کنید و نقاط مناسب و موثر برای ماساژ را پیدا کنید. سعی کنید بیشتر خطوط ناحیه فک نزدیک به گونه‌ها و ناحیه پیشانی را ماساژ دهید. این حرکات باعث زیباسازی و خوش‌رنگ شدن گونه‌ها خواهد شد.

چطور به صورت طبیعی، گونه‌هایی زیبا و درخشان داشته باشیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

فشار خون بالا، از عوامل خطر اصلی در بروز سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات خطرناک دیگر است. با این‌حال، اِعمال تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند کارآمدی استفاده از داروهای تجویزی را هم تقویت کند و درنهایت نقش موثری برای مدیریت فشار خون بالا داشته باشد.

منیزیم

منیزیم، ماده مهمی است که بعد از انقباض عضله‌ها به استراحت و بازیابی آن‌ها کمک می‌کند و می‌تواند برای فشار خون بالا هم مفید باشد. شما می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن را با مصرف این مواد غذایی تامین کنید: سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکسل، غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، دانه‌ها و مغزهای خام مانند دانه کدو، کنجد و بادام هندی خام.

انار

انار دارای فواید و خاصیت‌های متعدد و مهمی برای سلامت قلبی-عروقی انسان‌ها است. شما به‌راحتی می‌توانید دانه‌های انار را داخل ماست ساده و طبیعی بریزید و مقداری هم بذر کتان آسیاب‌شد به آن اضافه کنید. افرادی که روزانه یک لیوان کوچک آب انار (طبیعی و بدون قندهای افزودنی) می‌نوشند هم در درازمدت وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C

میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌های دیگر، به این ترتیب هستند: هویج، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، شاهی، کاهو، گوجه‌فرنگی، بلوبری و کیوی. اگر نمی‌توانید این سبزی‌ها و میوه‌ها را به‌صورت خام بخورید، بهتر است که آن‌ها را در روغن زیتون تفت بدهید و در پایان هم مقداری سرکه بالزامیک به آن‌ها اضافه کنید.

سیر خام

اگر به وضعیت فشار خون خودتان اهمیت می‌دهید، مجبور هستید که از سیر خام استفاده کنید. سیر حاوی نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی به‌نام آلیسین است که با ایجاد بهبودی در وضعیت فشار خون افراد ارتباط دارد. محققان می‌گویند که برای تاثیرگذاری سیر بر فشار خون باید آن را به‌صورت خام مصرف کنید. شما می‌توانید از روغن زیتون و آب لیموی تازه برای مصرف راحت‌تر سیر خام کمک بگیرید.

لبو و چغندر

لبو و چغندر حاوی نیترات‌های مهمی هستند که انقباض عروق خونی را تقویت می‌کنند و از همین طریق، فشار خون را کاهش می‌دهند. ترکیب کردن لبو یا چغندر با هویج، سیب و زنجبیل، سالاد فوق‌العاده سالم و مغذی‌ای را برای شما فراهم می‌کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون وحشی، ساردین و خال‌مخالی، حاوی چربی‌های ضروری ضدالتهابی هستند که با عنوان کلسترول خوب هم شناخته می‌شوند. شما باید میزان استفاده از ماهی‌های چرب را به ۲ تا ۳ بار در هر هفته برسانید.

فیبر

افزایش فیبر دریافتی، از مهم‌ترین نکات برای کنترل وضعیت فشار خون است. برای این کار می‌توانید صبح‌ها را با غلات صبحانه، مغزهای خام، هویج و دانه‌های روغنی مانند بذر کتان شروع کنید. اگر همه کربوهیدرات‌های مصرفی خودتان را از نوع غلات سبوس‌دار انتخاب کنید، واقعا به بهبودی سلامتی خودتان کمک کرده‌اید. اضافه کردن حبوبات به سوپ‌ها و خورش‌ها، و اضافه کردن سبزی بیشتر به ساندویچ‌ها، دو ترفند دیگر برای بهره‌مند شدن از فواید فیبرها هستند.

اگر فشار خون دارید، انار و سیر بخورید!/ بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به فشار خون بالا



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp
 


:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1396
بازدید : 44
نویسنده : saeed.bp

از رنگ‌های متضاد استفاده نکنید

فکر کنید بعد از کلی کلنجار بالاخره رنگ لاک ناخن دلخواه‌تان را انتخاب کرده‌اید. فکر می‌کنید رنگش بی‌نهایت مناسب با انگشتان دست و پای‌تان هست؟ استفاده از یک رنگ یک‌جور و یا یکسان چه برای انگشتان دست وچه برای انگشتان پا باعث می‌شود لاکی که استفاده کرده‌اید مرتب و منظم و کاملا حرفه‌ای زده شده به نظر برسد. واضح است که می‌توانید از دو رنگ لاک مختلف استفاده کنید اما باید دقت داشته باشید که رنگ‌ها با هم متناسب و هماهنگ باشند. مطمئنا استفاده از رنگ قرمز برای انگشتان دست و رنگ آبی برای انگشتان پا غیر متعارف به‌نظر می‌رسد.

پوست پاهای‌تان را با دقت نرم و لطیف کنید

پینه‌ها و میخچه‌های پا در واقع همان پوست‌های سخت شده پا هستند که گاه می‌توانند باعث ترک‌های دردناک پوست هم بشوند. اگر در یک سالن زیبایی، پدیکور انجام می‌دهید به هیچ عنوان به ناخن‌کار اجازه ندهید از تیغ برای از بین بردن پوست‌های مرده پا استفاده کند. تیغ شانس ابتلا به انواع عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. اما اگر خودتان در منزل پدیکور می‌کنید، اول پاهای‌تان را برای ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. بعد به‌وسیله یک سوهان مخصوص پا، سنگ‌پا و یا یک اسکراب (لایه‌بردار) پوست‌های مرده پا را از بین ببرید. سعی کنید زیاد پابرهنه نباشید، پای بدون کفش یا جوراب باعث خشکی زیاد پوست می‌شود.

بهداشت پوست‌های اطراف ناخن

پوست‌های شاخی شده اطراف ناخن پا می‌توانند موجب تجمع انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها شوند. پس همیشه سعی کنید به خوبی اطراف ناخن‌ها را تمیز نگه دارید. اگر برای پدیکور به یک سالن زیبایی مراجعه می‌کنید به ناخن‌کار خود بگویید در حین پدیکور به هیچ عنوان پوست‌های حساس اطراف ناخن‌ها را بر خلاف جهت رویش آن‌ها جدا نکند. با این کار شانس ابتلا به عفونت‌های مختلف را کاهش می‌دهید. حتی قبل از جلسه پدیکور خودتان هم این‌ پوست‌های شاخی شده اطراف ناخن را جدا نکنید. می‌توانید برای نرمی پوست از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. نکته مهم اینکه اگر احساس می‌کنید پوست‌تان قرمز است و یا سوزش دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

قبل از پدیکور شیو نکنید

حتی اگر احساس خجالت می‌کنید، به هیچ وجه قبل از جلسه پدیکور شیو نکنید حتی اگر پای پر مویی دارید. احتمال اینکه باکتری‌ها از روزنه‌ها و یا خراش‌های احتمالی ناشی از شیو کردن وارد بدن‌تان شود بسیار زیاد است. بعضی از باکتری‌ها در شیرآلات آب آشامیدنی زندگی می‌کنند و می‌توانند به وسیله آب و یک لگن آلوده به بدن شما منتقل شوند. این دسته از باکتری‌ها می‌توانند باعث جوش و التهاب و سایر عفونت‌های جدی شوند. پس صبر کنید و بعد از انجام پدیکور پاهای‌ خود را شیو کنید.

 پدیکور ماهی

بعضی سالن‌های زیبایی از ماهی‌های مخصوصی جهت انجام پدیکور استفاده می‌کنند. این ماهی‌های کوچک با ذره ذره خوردن پوست‌های مرده پا همان کار اسکراب یا لایه برداری پوست را انجام می‌دهند. در بعضی از کشورها استفاده از این ماهی‌ها برای انجام پدیکور ممنوع اعلام شده است. واضح است که کارکنان یک سالن نمی‌توانند با هربار استفاده مراجعین، این حوضچه‌های ماهی را خالی و تمیز و ضدعفونی کنند و مسلما ماهی‌ها هم که غیر قابل تمیز کردن هستند. پس می‌توانند ناقل انواع بیماری‌های عفونی و قارچ‌ها باشند.

انجام پدیکور در طول بارداری

در طول بارداری بدن دچار ورم و حتی مفاصل هم متورم می‌شوند و در این حالت انجام پدیکور به نظر سخت می‌آید. خبر خوب اینکه انجام پدیکور در زمان بارداری بی‌خطر است. ناخن‌ها مواد شیمیایی درون لاک ناخن را جذب نمی‌کنند و اگر بوی تند این‌گونه مواد برای‌تان ناراحت کننده است می‌توانید حین انجام پدیکور کنار یک پنجره  و یا در باز بنشینید.

راهنمای پدیکور و مانیکور بی‌خطر/ پدیکور با حوضچه‌های ماهی ممنوع!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

آیا شما هم معمولا مشکل سردی پا و انگشتان‌ پا را دارید؟ جریان خون ضعیف که به اسم (PAD) پریفرال آرتریال یا همان اختلالات شریانی شناخته می‌شود، عامل اصلی این بیماری است. PAD بیشتر اوقات علت اصلی بیماری‌هایی مثل: فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت، کم کاری غده‌ی تیروئید، کلسترول بالا و یا کم‌خونی است. سیگار کشیدن هم یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در ابتلا به PAD است. افراد مبتلا به بیماری پریفرال نوروپاتی هم بیشتر اوقات از سردی بیش از حد پاها رنج‌ می‌برند. در ادامه این مطلب، بیشتر با بیماری‌ها و مشکلات پا و ارتباط آنها با سلامت عمومی‌مان آشنا می‌شویم.

پا‌‌ درد

تنها کفش نامناسب نیست که می‌تواند عامل پادرد باشد. جالب است بدانید از هر ۵ خانمی که از درد پا شکایت می‌کنند ۴ نفرشان مشکلات بسیار جدی‌تری به غیر از کفش نامناسب دارند. کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های نامناسب می‌توانند عامل تشدید عوارض جانبی رایجی مثل: پینه شست‌پا، برآمدگی و ورم عصب‌ها، خمیدگی قلاب مانند شست پا به طرف پایین و فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت‌تان پا شود. نکته مهم اینکه، خانم‌هایی که از مشکل پوکی‌استخوان رنج می‌برند ممکن است بیشتر دچار شکستگی و یا ترک‌خوردگی استخوان پا شوند.

پنجه‌های قرمز رنگ، سفید و یا آبی نشانه چیست؟

اگر انگشتان پاهای‌تان یا همان پنجه‌های ‌پا به رنگ آبی، قرمز و یا سفید در آمده است و حالت لکه لکه پیدا کرده است ممکن است شما دچار بیماری رینود شده باشید. قرار دادن پاها در معرض سرما، اختلالات عاطفی، استرس زیاد و اسپاسم عروق که باعث تنگ شدن و محدود کردن ناگهانی شریان‌های پوست پا و انگشت‌تان آن می‌شوند نتیجه این‌ بیماری و در نتیجه تغییر رنگ‌ انگشت‌تان است. افرادی که زیاد سیگار می‌کشند بیشتر دچار تغییر رنگ پوست پا و یا لک و پیس می‌شوند.

درد پاشنه پا

درد در ناحیه کف پا رایج‌ترین درد ناشی از استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است. پلانتارفاسیا یک قسمت درشت و بزرگ در انتهای پا است که به پاشنه پا متصل می‌شود و گه‌گاه می‌تواند متورم و دردناک شود. بعضی اوقات صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید با برداشتن اولین قدم درد شدیدی در قسمت پاشنه پا احساس می‌کنید. نوک‌تیزی استخوان، بیرون‌زدگی و یا برآمدگی استخوان، شکستگی تنشی استخوان به ویژه به خاطر ورزش شدید، تومورهای استخوانی، انواع عفونت‌ها، التهاب کیسه‌های مفصلی، التهاب عصبی و ورم مفاصل از جمله این علت‌ها هستند. انجام تست ورزش، عکسبرداری با اشعه ایکس می‌توانند کمک بزرگی در تشخیص علت اصلی این دردها باشند.

تغییر در شیوه راه رفتن

تغییر در شیوه را رفتن می‌تواند از اصلی‌ترین‌ علل بیماری‌های مزمن و جدی باشد. این تغییرات ممکن است به شکل‌های گوناگون بروز کند. طرز راه رفتن شما، تعادل بدن، کشیدن پا و لغزش آن همگی می‌توانند نشانه‌های هشدار دهنده‌ای برای‌تان باشد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها همان بیماری پریفرال نوروپاتی است که گاه باعث بی‌حسی و یا سوزش خفیفی در پاها می‌شود. پریفرال نوروپاتی بیشتر در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود اما ممکن است در حالت‌های مختلف دیگری از جمله عفونت‌های مختلف و یا کمبود ویتامین‌ها هم بروز کند.

زردی ناخن‌ها

انیکو‌مایکوزیس یک نوع عفونت قارچی ناخن است که باعث تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن‌ها می‌شود و گاهی این تغییر به رنگ زرد است. زردی ناخن ها می‌تواند علت‌های دیگری هم داشته باشد. بیماری‌هایی مثل: ورم مفاصل، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های ناشی از پوشش کفش‌های تنگ و ورزشی علت‌های دیگر تغییر رنگ ناخن‌ها هستند.

پاهای‌ شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

همه ما درباره مضرات سیگار، بارها و بارها شنیده‌ایم اما آخرین یافته دانشمندان درباره سیگار، نشان می‌دهد که علاوه بر فرزندان زنان سیگاری، نوه‌های آن‌ها هم از عوارض مصرف سیگار در دوران بارداری بی‌نصیب نمی‌مانند.

طی مطالعه‌ای که در دانشگاه بریستول انجام گرفته است، دخترانی که مادربزرگ مادری‌شان در دوران بارداری سیگار مصرف می‌کرده است، ۶۷ درصد بیشتر از دیگر دختران با نشانگان اوتیسم از قبیل ضعف در برقراری ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکرار شونده روبه‌رو می‌شوند. این فقط بخشی از نتایج یک مطالعه وسیع بر روی چگونگی تأثیر سیگار کشیدن مادربزرگ مادری و پدری در دوران بارداری، بر نوه‌ها است.

نتایج این بررسی‌ها که بر روی ۷ هزار کودک انجام گرفت نشان داد که ۱۷۷ کودک به اوتیسم مبتلا شده‌اند. اما چگونه چنین اتفاقی می‌افتد؟ به نظر می‌رسد که مصرف سیگار در دوران بارداری، می‌تواند بر روی تخمک‌های جنین دختر تأثیر بگذارد و درنتیجه کودک حاثل از آن تخمک‌ها را با مشکلات مادرزادی ژنتیکی روبه‌رو کند.

برخی دیگر از تئورسین‌ها نیز معتقدند که ممکن است سیگار کشیدن منجر به نوعی جهش ژنتیک در مادر شود که خواه ناخواه بر اثر وراثت آن را به فرزند خود و درنتیجه نوه خود منتقل می‌کند و یا حداقل نوه را نسبت به پذیرش آن بیماری آسیب‌پذیرتر می‌کند. هنوز درباره اینکه کدام جنسیت بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، اطلاعاتی در دست نیست اما دانشمندان مطمئن هستند که این عارضه فقط از سمت مادربزرگ مادری انتقال می‌یابد.

البته این مطالعه محدودیت‌های خاص خودش را داشته است. برای مثال نتایج کاملا بستگی میزان صحت گزارش والدین از مادران خود در دوران بارداری دارد و یا اینکه مطالعه فقط بر روی سفیدپوستان انجام شده است و در وهله اول اوتیسم مورد توجه نبوده است.

بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر ۶۸ کودک در آمریکا، یک نفر به اوتیسم مبتلا است.

شانس ابتلا به اوتیسم در نوه‌های مادربزرگ‌های سیگاری!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که حدود ۴۰ درصد از کارمندان اداری، معمولا ناهار خوردن پشت میز کار را همزمان با انجام دادن کارهای دیگر ترجیح می‌دهند. شاید ناهار خوردن و پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی دریافتی یا نوشتن متن ایمیل، این احساس را به شما بدهد که درحال صرفه‌جویی در زمان هستید. با این‌حال، دکتر کریستی فرگوسن (روان‌شناس متخصص غذا) تاکید می‌کند که همه کارمندان باید از غذا خوردن پشت میز کار پرهیز کنند. در ادامه با دلایل مهم این کار آشنا می‌شویم.

شانس پُرخوری را بیشتر می‌کنید

وقتی که ذهن‌تان معطوف به کار است، ولی همزمان ناهار می‌خورید، هم به سطح انرژی بدن و هم به وضعیت دور کمرتان آسیب می‌رسانید. مطالعات نشان داده‌اند که غذا خوردن همراه با حواس‌پرتی می‌تواند به پُرخوری منجر شود و حتی کاری کند که کارمندان همه غذای خودشان را بدون هیچ احساس خاصی تمام کنند و همچنان گرسنه بمانند. طبق یکی از همین مطالعات، غذا خوردن همراه با تماشای تلویزیون، میزان استفاده از پیتزا را ۳۶ درصد و میزان استفاده از ماکارونی و پنیر را ۷۱ درصد افزایش می‌دهد. البته، نوع حواس‌پرتی اصلا اهمیتی ندارد.

زمان استراحت مغز را مختل می‌کنید

وقت ناهار، فرصت فوق‌العاده‌ای برای استراحت مغز است و می‌تواند ذهن شما را شاداب کند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که وقت ناهار خودشان را هم با بالا و پایین رفتن در صفحات موبایل پُر کنند، اما نمی‌دانند که چنین کاری می‌تواند استرس مضاعف به آنان وارد کند و حتی ذهن‌شان را تحت فشار غیرعادی قرار بدهد.

تنوع غذایی را کم می‌کنید

افرادی که ناهارهای فوری در محل کار را ترجیح می‌دهند و پشت میز کار غذا می‌خورند، معمولا یکی از همین رستوران‌ها یا فست‌فودهای نزدیک به محل کار را انتخاب می‌کنند و بعضا حتی هر روز یک غذای ثابت را سفارش می‌دهند. این کارمندان اساسا نمی‌خواهند به گزینه‌های مختلف غذایی فکر کنند یا وقت ندارند که ناهار هر روز را در روز قبل آماده کنند. راحت‌ترین تصمیم در این موقعیت، همان سفارش غذای هر روز از رستوران همیشگی است، اما چنین تصمیمی نه‌تنها می‌تواند کسل‌کننده باشد، بلکه تنوع لازم را در رژیم غذایی شما از بین می‌برد.

زمان بیشتری روی صندلی می‌نشینید

امروزه، یک کارمند اداری نوعی معمولا ۱۵ ساعت از وقت شبانه‌روزی خودش را در حالت نشسته می‌گذراند. درواقع، اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که بخش زیادی از روز آنان صرف کارهایی می‌شود که همگی در حالت نشسته هستند: رانندگی کردن، کار پشت میز، خوردن ناهار پشت میز، خوردن شام پشت میز، تماشای تلویزیون درحالت نشسته روی مبل و… . بنابراین، کارمندانی که ناهار خودشان را در آشپزخانه محل کار، سالن ناهارخوری یا در صورت امکان بیرون از محل کار می‌خورند، مقداری از این مدت‌زمان نشستن را کاهش می‌دهند و چند قدم بیشتر در طول هر روز راه می‌روند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نشستن بیش از حد در درازمدت واقعا برای سلامتی و تندرستی ما مضر است. افرادی که مدت‌زمان زیادی را در حالت نشسته می‌گذرانند، اساسا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و کالری‌های کمتری می‌سوزانند. این درحالی است که کارگران کشاوری به‌عنوان مثال، روزانه حدود یک هزار کالری بیشتر از کارمندان اداری، انرژی مصرف می‌کنند.

روابط اجتماعی را کاهش می‌دهید

ناهار خوردن به‌تنهایی در اتاق کار می‌تواند زمان لازم برای حفظ روابط اجتماعی را کمتر کند. این روند در درازمدت بر احساس خوش‌بختی و میزان بهره‌وری شما تاثیر منفی می‌گذارد. ناهار خوردن با دوستان به‌طور منظم، یکی از بهترین راه‌ها برای دور ماندن از این چرخه مخرب، کاهش استرس و بازیابی انرژی لازم است. دور ماندن از فعالیت‌های کاری در وقت ناهار، احساس شادی و شادابی بیشتری به شما می‌دهد و تمرکز لازم برای شروع کار پس از ناهار را بیشتر می‌کند.

 
 


:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

شروع دوران مدرسه، اولین رویداد مهم در زندگی بسیاری از کودکان محسوب می‌شود و مرحله‌ای است که به‌طور طبیعی اضطراب و استرس نسبتا زیادی را در خود کودکان و والدین آنان به‌وجود می‌آورد. دکتر میت فرین (روان‌پزشک کودکان و نوجوانان) معتقد است که آماده‌سازی کودکان از منظر عاطفی قبل از شروع مدرسه واقعا مهم است و امکان لذت بردن از مدرسه را در این دوران پایه‌ای برای آنان فراهم می‌کند. این متخصص، راه‌های زیر را در راستای راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای کودکان پیشنهاد می‌دهد.

تنظیم روال زندگی دانش‌آموز

شکل‌گیری یک روال منظم و برنامه‌ریزی‌شده قبل از شروع مدرسه در زندگی دانش‌آموز، واقعا به راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای والدین و خود کودک کمک می‌کند. این روال باید شامل چنین مواردی باشد: تنظیم ساعت بیدارباش، لباس پوشیدن بدون کمک والدین، تنظیم ساعات وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها. خرید لباس فُرم مدرسه با مشارکت دانش‌آموز نیز می‌تواند راه مناسبی برای زمینه‌سازی شروع مدرسه در زندگی او باشد. البته روندهای خرید لباس فُرم یا محصولات مورد نیاز مختلف باید به یک تجربه خاص و هیجان‌انگیز تبدیل شوند تا تاثیر مثبتی بر ذهن کودک بگذارند.

تشویق دانش‌آموز به مستقل شدن

هر پدر یا مادری به همان اندازه که باید آسایش و امنیت فرزندش را تامین کند، باید او را به سمت مستقل شدن و تقویت انعطاف‌پذیری در شرایط مختلف هدایت کند. بنابراین، والدین باید دانش‌آموز را به انجام دادن این کارهای روزمره با اتکای به خودش تشویق کنند: معرفی کردن خود به افراد جدید، درخواست کمک از دیگران، مدیریت وضع لباس‌ها و کفش‌ها، بسته‌بندی کیف و خوراکی‌ها بدون کمک والدین و… .

تقویت نگرش‌های مثبت در دانش‌آموز

دانش‌آموز باید با هیجان و نگرشی کاملا مثبت، به‌سوی تجربه‌های جدید برود. بنابراین، والدین باید فضای خانه را به‌سمت بررسی و ارزیابی اولیه روزهای مدرسه بکشانند، بدون این‌که استرس و اضطراب در دانش‌آموز ایجاد کنند. تهیه غذاهای مورد علاقه یا تفریح‌های مورد علاقه دانش‌آموز در روزهای اولیه مدرسه می‌تواند ذهن او را از مشکلات دور نگه دارد. راهنمایی کردن دانش‌آموز با رویکرد مثبت و همراه با محبت، انگیزه او را برای مقابله با مشکلات احتمالی افزایش می‌دهد.

برطرف کردن ترس‌ها و نگرانی‌های دانش‌آموز

این‌که والدین در اولین مواجهه با نگرانی‌ها و ترس‌های دانش‌آموز، همه تصورات او را انکار کنند، اصلا کار درستی نیست. درواقع، ‌والدین باید به دانش‌آموز اجازه بدهند تا تمامی سوالات در ذهنش را به بیان دربیاورد و بعد با روی گشوده، برای همه این سوال‌ها پاسخی ارائه کنند. متخصصان هم تایید کرده‌اند که علت‌های زیادی برای شکل‌گیری نگرانی در کودکان در روزهای اولیه مدرسه وجود دارند. بیشتر اضطراب‌ها و ترس‌های ناشی از مدرسه،‌ معمولا همان مشکلاتی هستند که از نظر بزرگسالان واقعا احمقانه و بی‌اهمیت تلقی می‌شوند.

کمک به دانش‌آموز در بیان اضطراب‌ها

والدین باید فضای راحت و مناسب فراهم کنند تا دانش‌آموز بتواند نگرانی‌ها و اضطراب‌های خودش را بیان کند. بنابراین، فرصت دادن به دانش‌آموزان برای ابزاز احساسات و نگرانی‌های درونی‌شان نسبت به مدرسه کاملا کار درستی است. والدین می‌توانند با شوخی کردن و به خنده واداشتن فرزندشان، تصورات عجیب‌وغریب را در ذهن او از بین ببرند.

اهمیت توجه والدین به نشانه‌های خاص

در بیشتر موارد، دانش‌آموزان پس از چند هفته اول خودشان را با روند مدرسه وفق می‌دهند و دوست‌های زیادی پیدا می‌کنند. با این‌حال، روند سازگاری در بعضی از دانش‌آموزان شکل نمی‌گیرد و ناراحتی آنان به مشکلات دیگری مانند اختلال در روند یادگیری مطالب درسی یا مواجهه با زورگویی دانش‌آموزان دیگر مرتبط می‌شود.

چطور اضطراب کودکان را در روزهای اول مدرسه کم کنیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 42
نویسنده : saeed.bp

استرس را سرجایش بگذارید. استرس بخشی جدانشدنی از زندگی است. اینکه چطور با آن کنار بیایید، بر هر رو وجه روحی و جسمی شما تأثیر می‌گذارد. در اینجا ۱۰ راهکار برای کاهش استرس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱-    آدامس بجوید

احساس سرگردانی می‌کنید؟ یک آدامس بخورید. مطالعات نشان می‌دهند که جویدن آدامس، می‌تواند هم استرس و هم اضطراب را برطرف کند. شاید به این خاطر است که حرکات ریتمیک جویدن به افزایش خونرسانی به مغز کمک می‌کند. برخی هم معتقدند که این طعم و بوی آدامس است که باعث تحریک واکنش آرامش‌پذیری می‌شود.

۲-    بیرون بروید

گذراندن وقت در خارج از خانه، پادزهر استرس است. مطالعات نشان می‌دهند که کمی قدم زدن در هوای آزاد حتی اگر شده تا سر کوچه، می‌تواند روحیه را تقویت کند. منظور این نیست که طبیعت‌گردی باعث آرامش می‌شود، درواقع بیرون رفتن از خانه به معنای تحرک و فعالیت است.

۳-    لبخند بزنید

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید «بخور و دم نزن». زمانی که استرس دارید، لبخند زدن کار مشکل و بی‌معنایی است اما باعث می‌شود در عضلات صورت تنش ایجاد شود و استرس کاهش یابد. لبخند اگر واقعی باشد و باعث انقباض عضلات دور دهان و اطراف چشم شود، از بین برنده استرس است. به علاوه، لبخند می‌تواند به افزایش ضربان قلب کمک کند و اجازه دهد شرایط استرس‌زا راحت‌تر بگذرد.

۴-    اسطوخودوس ببویید

برخی رایحه‌ها، می‌توانند باعث تحریک آرامش شوند. براساس مطالعه‌ای که بر روی برخی پرستاران انجام شد، افرادی که ویال حاوی روغن اسطوخودوس بر روی لباسشان چسبانده بودند، بیشتر از بقیه احساس آرامش داشتند. اسطوخودوس یا لاوندر می‌تواند اثر داروهای ضداضطراب و مسکن‌ها را بیشتر کند. اگر از این دست داروها استفاده می‌کنید، برای استفاده از روغن اسطوخودوس با پزشک مشورت کنید.

۵-    به موسیقی گوش دهید

اگر مجبور هستید در طول روز با شرایط استرس‌زا فراوانی روبه‌رو شوید، گوش دادن به موسیقی می‌تواند شما را آرام کند. هنگام گوش دادن به موسیقی، سطح کورتیزول (هورمون استرس) در خون پایین می‌آید.

۶-    تمرین تنفس

تمرین‌های نفس کشیدن، باعث توقف سریع استرس می‌شوند. تمرکز بر طریقه نفس کشیدن، حواس را از افکار استرس‌زا پرت می‌کند و به سمت دقت بر روی نفس کشیدن می‌برد. به منظور انجام این تمرین، از طریق بینی‌تان به آرامی نفسی عمیق بکشید و اجازه دهید تا ریه‌هایتان کاملا پر شوند، سپس هوا را با همان سرعتی که فرو بردید، بیرون بدهید. انجام حداقل ۱۰ دقیقه از این تمرین می‌تواند کاملا استرس را از بین ببرد.

۷-    با خودتان مهربان باشید

همه ما گاهی در ذهنمان با خود صحبت می‌کنیم اما معمولا نه به صورت مهربانانه. مهربان بودن با خود کمک می‌کند تا با حفظ آرامش، تصمیمات درستی بگیرید و راه حل‌های مؤثری پیدا کنید. زمانی که با مشکلی روبه‌رو می‌شوید سعی کنید به همان صورتی که با دوستتان صحبت می‌کنید و به او آرامش می‌دهید با خودتان صحبت کنید. به خودتان بگویید، “مشکلی نیست من می‌توانم حلش کنم”.

۸-    بنویسید

یک سررسید باطله بردارید و هر مشکلی که باعث ایجاد استرس در شما می‌شود را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند احساس آرامش بیشتری کنید و به راه حلی برسید که تا به حال به ذهنتان خطور نکرده بود. می‌توانید در صفحه یادداشت موبایل خود یا حتی فایلی در کامپیورتان این موارد را یادداشت کنید فقط کافیست با خود صادق باشید و همه چیز را بنویسید تا نتیجه بهتری بگیرید.

۹-    با یک دوست صحبت کنید

حمایت عاطفی دیگران، یک مسکن بزرگ استرس است. زمانی که استرس دارید، سعی کنید نزد دوست یا کسی که دوستش دارید بروید. همدردی دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا کم‌تر احساس تنهایی کنید.

۱۰- ورزش کنید

ورزش به روش‌های مختلفی به روحیه نفع می‌رساند. فعالیت‌های فیزیکی، ذهن را از نگرانی‌های روزانه دور می‌کنند. ورزش همچنین باعث آزاد شدن اندروفین نیز در بدن می‌شود. ورزش به هر صورتی که باشد، چه کار با وسیله‌های بدن‌سازی باشد و چه پیاده‌روی طولانی‌مدت باشد، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۱۰روش جالب برای کاهش استرس!/ آدامس بجوید و لبخند بزنید



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 47
نویسنده : saeed.bp

نوشیدن یک لیوان آب آن‌هم قبل از خوردن یک وعده غذایی می‌تواند در مصرف کالری کمتر بسیار موثر باشد. بعضی اوقات احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه تصور می‌شود. بنابراین اگر قبل از غذا خوردن آب بنوشید احساس گرسنگی کمتری می‌کنید و در نتیجه کمتر هم می‌خورید. معمولا مصرف انواع چای‌های گیاهی ( بدون شکر) و آب‌های طعم‌دار شده از جمله گزینه‌های مناسب برای بیشتر مصرف کردن مایعات به ویژه آب هستند. با این مقدمه، در ادامه به بهترین و مهم‌ترین راه‌های لاغری آشنا می‌شویم.

در خوردن اسنک‌های شبانه زیاده‌روی نکنید

درست بعد از خوردن شام است که معمولا بدون فکر و از سر افراط چیزی می‌خوریم. جلوی تلویزیون می‌نشینیم و بی‌توجه به مقدار کالری که مصرف می‌کنیم، فقط می‌خوریم. سعی کنید خوردن اسنک‌های بعد از شام را برای خود ممنوع کنید و یا از اسنک‌هایی استفاده کنید که کم کالری باشند. مثل: نصف فنجان بستنی کم چرب و یا خوردن مقداری شیرینی که تنها ۱۰۰ کالری داشته باشد.

در طول روز میان وعده بخورید

احتمالا برای‌تان سخت خواهد بود هنگامی که احساس گرسنگی می‌کنید هیچ چیزی نخورید. بیشتر افرادی که در طول روز ۴ تا ۵ وعده غذایی کوچک یا همان میان وعده، مصرف می‌کنند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند و می‌توانند خیلی راحت‌تر وزن خود را کنترل کنند. کافی‌است میزان غذایی را که روزانه مصرف می‌کنید به وعده‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و در ساعات مختلف روز آن‌ها را بخورید. سعی کنید وعده شام‌تان را هم زودتر بخورید. خوردن غذا در ساعات پایانی شب و قبل از رفتن به تخت‌خواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در هر وعده غذایی پروتئین مصرف کنید

ممکن است زمانی که پروتئین مصرف می‌کنید احساس رضایت بیشتری در مقایسه با خوردن کربوهیدرات‌ها داشته باشید. علاوه بر این خوردن پروتئین باعث می‌شود شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. پروتئین‌ها مامور حفظ و نگهداری عضلات بدن هم هستند. پس مصرف پروتئین‌های سالم مثل: گوشت، غذاهای دریایی، سفیده تخم‌مرغ، گیاه سویا، دانه‌های روغنی، حبوبات و ماست‌های کم چرب را در دستور غذایی خود قرار دهید.

 از ادویه‌ها کمک بگیرید

طعم‌دار کردن غذاها می‌تواند احساس سیری و خرسندی در شما ایجاد کند. غذاهای پرادویه موجب کمتر غذا خوردن شما شود. ادویه‌ها و فلفل‌ها چاشنی غذا هستند و کم کالری، پس می‌توانید به جای استفاده از چربی‌ها برای طعم‌دار کردن غذا از آن‌‌ها استفاده کنید.

همیشه صبحانه بخورید

حذف وعده صبحانه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد، صبحانه نخوردن باعث می‌شود سخت‌تر وزن کم کنیم. دلیلش هم این است که وقتی صبحانه نمی‌خوریم در طول روز بیشتر احساس گرسنگی می‌کنیم و در نتیجه بیشتر هم غذا می‌خوریم. خوردن صبحانه‌ای سالم سرشار از فیبر مثل: میوه‌ها، خوراکی‌هایی که از غلات تهیه شده‌اند و با شیر به ‌عنوان صبحانه مصرف می‌شوند و یا شیر و لبنیات کم‌چرب از بهترین گزینه‌ها هستند.

به مرور وزن کم کنید

واقع‌بینانه آن است که هفته‌ای تقریبا ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم وزن کم کنید. همان‌طور که زمان می‌برد تا دچار اضافه وزن شوید، کاهش وزن هم نیازمند زمان کافی است. پس منتظر نتیجه یک شبه نباشید. توقع بیش از حد داشتن می‌تواند موجب بی‌انگیزگی و مایوس شدن برای ادامه راه شود. نتیجه مفید از زمانی شروع می‌شود که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن‌تان کم شود.

فقط یک‌بار در هفته خودتان را وزن کنید

اگر انتظار دارید با بیشتر وزن کردن، بیشتر هم لاغر شوید اشتباه می‌کنید. هر روز خود را وزن نکنید! این نوسانات و تغییرات سطحی می‌تواند باعث نا‌امیدی و دلسردی شما شود. تنها یکبار در هفته و در یک زمان معینِ روز خود را وزن کنید، برای هربار وزن کردن از یک لباس یکسان و یک ترازوی ثابت استفاده کنید.

با بهترین روش‌های لاغری آشنا شوید/ هفته‌ای یک‌بار خودتان را وزن کنید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

پدرها و مادرها در روزهای باقی‌مانده تا شروع مدرسه، بیشتر از هر چیزی به تهیه وسایل و ابزارهای مورد نیاز برای فرزندشان اهمیت می‌دهند. با این‌حال، اگر فرزندتان در سال‌های نوجوانی قرار دارد، باید بدانید که بخشی از مهم‌ترین تغییرات مربوط به او را مسائل دهان و دندان تشکیل می‌دهند. طبق گزارش انجمن ارتودنسی بریتانیا (BOS)، بیش از ۹۰ درصد از افراد نیازمند به ارتودنسی، نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.

احتمالا بعد از دانستن این موضوع می‌پرسید که چه زمانی باید فرزندتان را نزد دندان‌پزشک ببرید؟ و این‌که چه گزینه‌هایی در دسترس فرزند شما قرار دارند؟‌ دکتر آنتونی لام (متخصص ارتودنسی)، به این سوال‌ها پاسخ می‌دهد.

این متخصص می‌گوید: «اکثر کودکان بین ۱۱ تا ۱۴ سالگی، با توجه به تکامل دندان‌ها، به براکت‌های ارتودنسی نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از ریختن همه دندان‌های شیری فرزندتان (حدودا ۱۲ سالگی)، او را نزد متخصص ارتودنسی ببرید. با این‌حال، همه کودکان در این مورد با هم یکسان نیستند. بعضی از دندان‌پزشکان معتقدند که افراد از همان دوران کودکی باید هر ۶ ماه،‌ حداقل یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند».

نشانه‌هایی که باید به آن‌ها توجه کرد

مواجهه با این نشانه‌های رایج در کودکان کوچک‌تر (تقریبا ۷ تا ۱۰ ساله)، یعنی فرزند شما احتمالا به ارتودنسی نیاز دارد: مکیدن انگشست شست، جلورفتگی فک بالایی یا جلوآمدگی بیش از حد دندان‌های فوقانی. به همین دلیل، دکتر لام می‌گوید که بازداشتن کودکان از مکیدن انگشست شست واقعا ضرورت دارد.

دکتر لام می‌گوید: «واضح‌ترین علائمی که نیاز فرزند شما به براکت ارتودنسی را نشان می‌دهند،‌ جلو بودن دندان‌های پایینی نسبت به فک یا underbite و جلو بودن دندان‌های بالایی نسبت به فک یا overbite است. فشردگی غیرعادی دندان‌ها و کج‌شدگی دندان نیز از همین علائم هستند. این مشکلات واقعا رایج محسوب می‌شوند و در صورت عدم درمان، عوارض متعددی را با پیامدهای متوسط یا شدید در بر خواهند داشت».

این متخصص می‌افزاید: «با این‌حال، بعضی از نشانه‌ها نیز آشکار نیستند و ممکن است که دلایل پزشکی داشته باشند. اگر فرزندتان در جویدن یا گاز گرفتن تکه‌های غذا با مشکل مواجه است، یا حالت فکش موقع غذا خوردن تغییر می‌کند، باید از براکت ارتودنسی استفاده کند. جای‌گیری نامناسب و غیرصحیح فک می‌تواند به مشکلاتی مانند سردرد، ‌اختلال در جویدن، اختلال‌های گفتاری و حتی اختلال‌های دردناک مفصل فک منجر شود. هر کدام از این مشکلات واقعا می‌توانند عملکرد تحصیلی فرزندتان را در مدرسه مختل کنند».

براکت‌های ارتودنسی: نکات مهم

دلایل زیادی وجود دارند که اهمیت و فواید استفاده از براکت‌های ارتودنسی را نشان می‌دهند. ساده‌ترین و اولین دلیل، ‌تقویت بهداشت دهان و دندان است. به‌علاوه، براکت‌های ارتودنسی می‌توانند تاثیر زیادی بر اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کودکان و نوجوانان باقی بگذارند که در دوران مدرسه واقعا اهمیت ویژه‌ای دارند.

بعضی از افراد، ارتودنسی را به یک موضوع مربوط به زیبایی محدود می‌کنند، ‌درحالی که جنبه‌های پزشکی و غیرزیبایی ارتودنسی واقعا بر جنبه‌های زیبایی آن ارجحیت دارند. بنابراین، والدین نیز باید اهمیت ارتودنسی را به‌عنوان کاری که سلامت جسمی و روانی فرزندشان را تقویت می‌کند، درک کنند و این کار را واقعا در زندگی فرزندشان جدی بگیرند.

اگرچه این مساله کاملا به شرایط هر فرد و عمق مشکلات او بستگی دارد، اما میانگین دوره درمان ارتودنسی بین ۱۲ تا ۲۴ ماه است. بعضی از کودکان پس از پایان دوره ارتودنسی، هنوز به استفاده از محافظ‌های قابل جداسازی نیاز دارند تا مانع از حرکت دندان‌ها شوند.

لزوم چکاپ دندان‌ها پیش از رفتن به مدرسه!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

شروع دوران مدرسه، اولین رویداد مهم در زندگی بسیاری از کودکان محسوب می‌شود و مرحله‌ای است که به‌طور طبیعی اضطراب و استرس نسبتا زیادی را در خود کودکان و والدین آنان به‌وجود می‌آورد. دکتر میت فرین (روان‌پزشک کودکان و نوجوانان) معتقد است که آماده‌سازی کودکان از منظر عاطفی قبل از شروع مدرسه واقعا مهم است و امکان لذت بردن از مدرسه را در این دوران پایه‌ای برای آنان فراهم می‌کند. این متخصص، راه‌های زیر را در راستای راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای کودکان پیشنهاد می‌دهد.

تسهیل کردن برقراری پیوند با محیط جدید (مدرسه)

توصیه می‌شود که کودکان قبل از شروع مدرسه، تصورات روشنی درباره محیط مدرسه به دست بیاورند، خصوصا اگر به مدرسه کاملا جدیدی می‌روند. خوش‌بختانه، بسیاری از مدرسه‌ها پیش از آغاز سال تحصیلی، امکان مراجعه و بازدید را برای والدین و کودکان فراهم می‌کنند. این کار به کودکان اجازه می‌دهد تا کلاس درس، زمین بازی، مسئولان مدرسه و… را از نزدیک ببیند. اگر چنین امکانی فراهم نبود، والدین باید با کودک در مورد تصوراتش درباره مدرسه صحبت کنند.

تسهیل برقراری پیوند با معلم

معلم، فردی است که یکی از حاشیه‌های امن را برای کودک در مدرسه ایجاد می‌کند. اگر کودکان بتوانند فرصتی برای دیدار با معلم آینده‌شان به‌دست بیاورند و با چهره او آشنا شوند،‌ اضطراب اولیه‌شان تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. برقراری رابطه مناسب و صمیمی بین والدین و معلم نیز واقعا موثر است، چون معلم‌ها براساس تجربه، اطلاعات زیادی درباره نگرانی‌ها و اضطراب‌های کودکان در مدرسه دارند. توجه داشته باشید که معلم می‌تواند روند پیشرفت یا عدم پیشرفت دانش‌آموزان را در عملکردهای اجتماعی نیز تحت نظر بگیرد و مشکلات احتمالی آنان را شناسایی کند.

تسهیل برقراری پیوند با کودکان دیگر

برقراری پیوند مناسب با کودکان دیگر، خصوصا همکلاسی‌ها، ‌واقعا برای همه کودکان ضروری است. بنابراین، ‌والدین باید فرزندشان را به ایجاد دوستی با کودکان دیگر و بازی کردن با آنان تشویق کنند. والدین می‌توانند با انجام دادن بازی‌های گروهی و اشتراکی با فرزندشان پیش از شروع مدرسه، این روند را برای آنان راحت‌تر کنند. این کار، بازی‌های زیادی را هم به کودکان یاد می‌دهد و اعتمادبه‌نفس آنان در بازی‌ها را بیشتر می‌کند.

در کنار پیشرفت‌های تحصیلی، رفاه فردی کودک و جنبه‌های اجتماعی مدرسه هم اهمیت خاصی دارند. بازی‌های خانگی هدف‌مند با همکلاسی‌ها (مثل درست کردن پیتزا یا فعالیت‌های دیگر) یا رفتن به پیک‌نیک با نظارت والدین،‌ راه مناسبی برای شکل‌گیری دوستی عمیق‌تر و بهتر در بین کودکان هستند.

حفظ پیوند با خانه در طول روزهای اولیه مدرسه

چیزهایی که خانه و والدین را به یاد کودک می‌آورند،‌ اضطراب او را تسکین می‌دهند و در او انگیزه ایجاد می‌کنند. به همراه داشتن عکس اعضای خانواده یا اسباب‌بازی‌های کوچک (با هماهنگی مسئولان مدرسه)، راه‌های خوبی برای حفظ رابطه کودک با خانه در روزهای اولیه مدرسه هستند. والدین باید به کودک بگویند که در ساعات مدرسه به او فکر می‌کنند و اگر مشکلی پیش بیاید، سریعا خودشان را به مدرسه می‌رسانند.

چطور روزهای اول مدرسه را برای دانش‌آموزان ساده‌تر کنیم؟!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 53
نویسنده : saeed.bp
 


:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 54
نویسنده : saeed.bp

شاید باورتان نشود اما بیشتر افراد، مبتلا به تبخال تناسلی هستند! طبق آمار به‌دست آمده در این زمینه، از هر ۶ نفر۱ نفر دچار تبخال تناسلی است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تخمین‌زده می‌شود ۶۷ درصد از مردم جهان مبتلا به اچ‌اس‌وی نوع ۱ (HSV-۱) یا همان ویروس هرپس سیمپلکس ۱ که یکی از مهم‌ترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی است، هستند. این ویروس می‌تواند باعث انواع عفونت‌ها، تبخال‌های دهانی و البته تبخال تناسلی بشود.

تبخال تناسلی، آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست

خبر خوب این است که این روزها درمان تبخال تناسلی امری ناممکن و محال نیست. اگرچه هنگام شیوع این بیماری احساس درد می‌کنید اما این نوع تبخال باعث صدمات جدی جسمی نمی‌شود و ممکن است سال‌ها بدون هیچ گونه اثرجانبی ادامه پیدا کند. حقیقت این است که بسیاری از افراد بدون اینکه حتی خود بدانند به این عارضه مبتلا هستند.

تشخیص و شیوع بیماری

تشخیص علائم این بیماری در ابتدای شیوع آن می‌تواند کمی سخت باشد. در واقع ممکن است اصلا هیچ نشانه خاصی وجود نداشته باشد. تنها، نشانه‌‌هایی غیر معمول شبیه به حالت‌هایسرماخوردگی، خارش، احساس سوزش، درد عضلات و دردهای عصبی.

مراحل اولیه و نهانی

بیماری ویروس هرپس می‌تواند به شکل خفته و یا غیر فعال در بدن شما وجود داشته باشد. اگر با انجام آزمایش خون مشخص شد که شما مبتلا به اچ‌اس‌وی نوع ۱ (HSV-۱) و یا نوع۲ هستید و در بدن‌تان پادتن‌هایی موجود است، احتمالا در گذشته به این عفونت مبتلا شده‌اید و بدن‌تان به طور خودکار در حال تولید پادتن‌هایی برای مبارزه با این عفونت است. در این حالت، ویروس در اعصاب باقی می‌ماند و شیوع پیدا نمی‌کند مگر اینکه سیستم ایمنی بدن در مواجهه با استرس یا سایر عوامل بیماری‌زا دچار این عارضه شود.

عفونت طولانی مدت به معنای شیوع بیماری نیست

این یک قانون کلی است! اولین باری که دچار تبخال ناحیه تناسلی می‌شوید، بدترین و وخیم‌ترین حالت ممکن است. البته خوب است به خاطر داشته باشید بدن هر شخص و عملکرد سیستم ایمنی آن با سایر افراد متفاوت است. همیشه احتمال اینکه یک فرد دچار بروز این عارضه نشود وجود دارد و گاه ممکن است در بعضی اشخاص نشانه‌های این بیماری مزمن به دفعات دیده شود.

راه‌های انتقال ویروس

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، تماس با یک فرد حامل ویروس می‌تواند عامل انتقال و ابتلای به تبخال تناسلی باشد. چه از راه خون و یا سایر موارد، اگر شما مبتلا به اچ‌اس‌وی نوع ۱ (HSV-۱) باشید ممکن است با دهان خود در حین یک مکالمه عادی و یا یک سرفه ناشی از سرماخوردگی و یا با سهیم شدن یک نوشیدنی معمولی ویروس را به فرد دیگری منتقل کنید. ویروس هرپس حتی می‌تواند از راه پوست هم انتقال پیدا کند. بدیهی است که رابطه زناشویی، یکی از اصلی‌ترین عوامل انتقال این ویروس است.

آنچه درباره تبخال تناسلی نمی‌دانستید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 39
نویسنده : saeed.bp

حتما بارها و بارها درباره مزایای شیر مادر برای نوزاد شنیده‌اید. اما بد نیست بدانید که شیردهی به سلامت طولانی‌مدت خود مادر هم کمک می‌کند. براساس آخرین مطالعات منتشر شده در مجله مؤسسه قلب آمریکا، شیردهی به نوزاد می‌تواند شانس بروز حمله قلبی و سکته مغزی را در آینده در مادر کاهش دهد.

در مطالعات چینی هم مشخص شد که زنان شیرده، ۱۰ درصد کمتر از دیگر زنان به مشکلات قلبی یا سکته دچار می‌شوند. تاکنون مزایای کوتاه‌مدت شیردهی برای مادر که مربوط به سلامت قلب می‌شوند مانند کمک به کاهش وزن و کاهش کلسترول شناخته شده بود اما مزایای درازمدت آن برای سیستم قلبی-عروقی مشخص نبود. دانشگاه آکسفورد، دانشگاه پکن و آکادمی علوم پزشکی چین، با همکاری یکدیگر، مطالعه‌ای بر روی ۲۸۹ هزار و ۵۷۳ زن چینی با میانگین سنی ۵۱ سال انجام دادند. تقریبا اکثر این زنان، زمانی که مادر شدند به هیچ یک از بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا نبودند.

اما پس از ۸ سال بررسی، ۱۶ هزار و ۶۷۱ مورد به بیماری کرونری قلب که شامل حمله قلبی هم می‌شود و ۲۳ هزار و ۹۸۳ نفر به سکته مغزی دچار شدند. مادرانی که خودشان به نوزادشان شیر می‌دادند، نسبت به مادران دیگر، ۹ درصد کمتر با مشکلات قلبی و ۸ درصد کمتر با سکته مغزی روبه‌رو شدند. همچنین مادرانی که به مدت ۲ سال یا بیشتر به نوزادشان شیر دادند، ۱۸ درصد کمتر با خطر مشکلات قلبی و ۱۷ درصد کمتر با خطر سکته مغزی روبه‌رو شدند. محققان در این مطالعه، دیگر فاکتورهای بروز مشکلات قلبی-عروقی مانند سیگار، چاقی و دیابت را نیز مد نظر داشتند. یافته‌ها می‌تواند زنان را تشویق به شیردهی حتی برای منفعت خودشان کند. به توصیه سازمان بهداشت جهانی، بهتر است مادران نوزادانشان را به ویژه در شش ماه اول زندگی از شیر خود تغذیه کنند.

اگرچه اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر روز به روز از سوی مادران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما لازم است که سیاست‌گذاران نیز متعهد شوند تا استراتژی‌هایی را در نظام سلامت و بهداشت پیاده کنند و با فرهنگ‌سازی در جامعه، محیط کار و حتی خانواده، افراد را به حمایت از زنان شیرده تشویق کنند.

شیردهی خطر سکته قلبی و مغزی را در مادران کاهش می‌دهد



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 45
نویسنده : saeed.bp

اکثر افراد مبتلا به آلزایمر، ۶۵ سال به بالا هستند. اما این امکان وجود دارد که آلزایمر در جوانی هم اتفاق بیفتد. حدود ۵ درصد از افراد مبتلا به آلزایمر، علایم بیماری را در ۳۰، ۴۰ و ۵۰ سالگی نشان داده‌اند. به این موارد، آلزایمر زودرس گفته می‌شود. افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، معمولا مدت زمان زیادی را بدون تشخیص دقیق بیماری با آن گذرانده‌اند. به همین خاطر پزشکان در دوران میانسالی آن را آلزایمر تشخیص نمی‌دهند و تصور می‌کنند علایم آن، مانند فراموشی فقط ناشی از استرس است. آلزایمر زودرس می‌تواند ژنتیکی باشد. با این مقدمه، در ادامه مطلب بیشتر با باورهای نادرست درباره آلزایمر آشنا می شویم.

باور نادرست: علایم آلزایمر، بخشی از دوران سالمندی هستند

برخی از فراموشی‌ها مربوط به دوران سالمندی هستند. اما علایم آلزایمر مانند فراموشی‌ای که کارهای روزمره زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بخشی از نشانه‌های سالمندی نیست. اینکه گاهی فراموش کنید که کلیدهایتان را کجا گذاشته‌اید طبیعی است. اما اینکه مسیر هر روزه‌تان را گم کنید یا به یاد نیاورید که در چه فصلی هستیم، مشکل جدی‌تری است. همانطور که فراموشکاری می‌تواند با افزایش سن بیشتر شود، آلزایمر نیز در مغز اثر تخریبی پیش‌رونده دارد. هرچه بیماری بدتر می‌شود، توان فکر کردن، خوردن، صحبت کردن و بیشتر را از فرد می‌گیرد. بنابراین اگر ذهنتان به تیزی گذشته نیست، به این معنا نیست که آلزایمر دارید.

باور نادرست: آلزایمر منجر به مرگ نمی‌شود

متأسفانه، آلزایمر، ششمین عامل مرگ و میر در آمریکا است. اکثر افراد مبتلا به آلزایمر، فقط ۸ تا ۱۰ سال پس از تشخیص بیماری عمر می‌کنند. آن‌ها به تدریج فراموش می‌کنند چطور بیاشامند، بخورند و حتی ببلعند که همین امر منجر به نرسیدن مواد مغذی به بدنشان می‌شود. حتی ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند. باور نادرست: درمان‌هایی وجود دارند که از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند درحالیکه روش‌هایی برای پیشگیری از پیشرفت علایم آلزایمر وجود دارد، اما هیچ راه درمانی برای متوقف یا کند کردن روند بیماری وجود ندارد. پزشکان درباره مکمل‌های دارویی و رژیم‌های غذایی که ادعای درمان بیماری را دارند هشدار می‌دهند. هیچ مدرکی دال بر صحت این ادعاها وجود ندارد. فقط ۵ دارو از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان علایم آلزایمر تأیید شده است: دونپزیل(donepezil)، گالانتامین(galantamine)، ممانتین(memantine)،ریواستیگمین(rivastigmine) و تاکرین(tacrine). این داروها می‌توانند به افزایش حافظه، بهبود قدرت تکلم و بهبود برخی مشکلات رفتاری کمک کنند اما باز هم در همه افراد مؤثر نیستند.

باور نادرست: آلزایمر بر اثر قرار گرفتن در معرض آلومینویم، پرکرده نقره‌ای دندان، واکسن آنفلوانزا و آسپارتام رخ می‌دهد

شاید شنیده باشید که استفاده از قابلمه آلومینیومی، نوشیدن از قوطی کنسرو، مصرف شیرین‌کننده‌ مصنوعی آسپارتام، پر کردن دندان با مواد نقره‌ای و حتی تزریق واکسن آنفلوانزا باعث ابتلا به آلزایمر می‌شوند. اما هیچ دلیل علمی این ادعاها را ثابت نمی‌کند. دانشمندان درباره عامل اصلی بیماری آلزایمر مطمئن نیستند و معتقدند که به احتمال زیاد، فاکتورهای مختلفی از قبیل ژنتیک، محیط و سبک زندگی در بروز این بیماری دخیل هستند. اما همه پزشکان و متخصصان مطمئن هستند که رژیم غذایی سالم، ورزش، اجتماعی بودن و انجام کارهای چالش‌برانگیز برای مغز می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند.

باورهای نادرست درباره آلزایمر/ به بهانه ۳۱ شهریور، روز جهانی آلزایمر



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 30 شهريور 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

اگر شما هم با مشکلات خواب شبانه دست و پنجه نرم می‌کنید باید بدانید که تنها نیستید. تخمین زده می‌شود تقریبا ۳۹ درصد از بزرگسالان بریتانیایی با مشکلات خواب شبانه درگیر هستند و بسیاری از آن‌ها کمتر از ۷ ساعت در طول شب می‌خوابند. به‌طور ذاتی و طبیعی خواب، لازمه سلامتی است. بنابراین، بسیار مهم است تا جایی که می‌توانیم با استفاده از یک عادت سالم و درست، خوب و به اندازه بخوابیم. اگر نمی‌دانید از کجا و چطور شروع کنید، خوشبختانه، پروفسور ( Matthew Walker) یک متخصص عصب‌شناسی، توصیه‌های لازم در این زمینه را انجام داده‌است.

در ادامه با ۴ روش موثر برای خواب خوب و الگوهای صحیح رفتاری آشنا می‌شویم:

مدام ساعت‌تان را اسنوز نکنید

فرض کنید ساعت‌ خود را روی ۶:۳۰ دقیقه صبح تنظیم کرده‌اید و حالا ساعت ۶:۵۰ دقیقه است و شما مدام دکمه اسنوز (وقفه‌های کوتاه زنگ ساعت) ساعت‌تان را برای هر ۵ دقیقه فشار داده‌اید. اگرچه وسوسه برانگیز است اما انجامش ندهید. به وسیله اسنوز ساعت، با گذشت هر فاصله زمانی باعث آسیب مداوم به دستگاه قلب و عروقی خود می‌شوید و تکرار این کار، حداقل برای ۵ بار در هفته و در طول زندگی کاری‌ شما می‌تواند موجب صدمات بسیاری برای قلب و سیستم عصبی‌تان شود. پس بهتر است عادت کنیم تا با اولین زنگ از خواب بیدار شویم.

کافئین نخورید

بنا به گفتهپروفسور Matthew Walker، نقش اصلی در احساس خواب‌آلودگی و خوابیدن ما را ترکیبی شیمیایی به نام آدنوزین به عهده دارد. زمانی که میزان این ماده شیمیایی به بالاترین حد خود می‌رسد ( معمولا بعد از ۱۲ تا ۱۶ ساعت بیداری) ما به شدت احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. پروفسور  Matthew Walker اضافه می‌کند، شما می‌توانید با مصرف کافئین  احساس نیاز به خواب را از بین ببرید و تنها ظرف نیم ساعت پس از مصرف کافئین و به محض اثربخشی این ماده متوجه تاثیر به سزای آن در خواب بشوید. با توجه به عملکرد کبد و آنزیمی به نام سیتوکروم تاثیر مصرف کافئین ۵ تا ۷ ساعت بعد از استفاده هم باقی می‌ماند. نکته مهم اینکه: دفع کافئین برای افراد مسن سخت‌تر هم می‌شود. لازم است بدانید، این موضوع به معنای قطع کامل مصرف کافئین نیست، حتی نوشیدن یک فنجان چای و یا قهوه بدون کافئین هم حاوی یک سوم کافئین معمولی است. پس، از خوردن بیش از حد نوشیدنی‌های بدون کافئین به ویژه قبل از خواب دوری کنید.

زیاد چرت نزنید

شاید خوش‌شانس به نظر برسید اگر در طول یک روز کاری زمانی برای یک چرت کوتاه پیدا کنید. اگر‌چه این کار می‌تواند برای تمرکز و تمدد اعصاب گزینه مناسبی باشد اما نمی‌تواند باعث عملکرد بهتر مغز برای ‌ بازیابی اطلاعات، حافظه و تصمیم‌گیری درست شود. پس اگر شما هم دچار اختلالات خواب هستید از چرت‌زدن‌های در طول روز پرهیز کنید.

خواب را فدای ورزش نکنید

اگر شب گذشته خواب خوبی نداشته‌اید و یا دیر خوابیده‌اید، بهتر است ورزش کردنِ صبح خیلی زود را فراموش کنید. در این شرایط ورزش گزینه‌ای مناسب برای حفظ سلامتی‌تان نخواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد مراحل پایانی خواب صبح‌گاهی برای سلامت و عملکرد یکپارچه بدن و در نتیجه کارآیی بهتر آن در روز بعد بسیار ضروری و حائز اهمیت است. پس به صدای بدن‌تان گوش دهید اگر با بیداری زود هنگام احساس گیجی و بی‌حالی می‌کنید، ورزش نکنید و به جای آن کمی بیشتر بخوابید و استراحت کنید.

۴ توصیه کاربردی برای داشتن خواب بهتر/ صبح‌ها ساعت‌ خود را اسنوز نکنید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید : 40
نویسنده : saeed.bp

نشستن طولانی‌مدت پشت میز، باعث ابتلا به دردهای موضعی در ناحیه کمر، پاها و عضلات میان‌تنه می‌شود. انجام این حرکت ورزشی برای تقویت عضلات پایین‌تنه و میان‌تنه، پیشگیری از ورم پا و ابتلا به واریس در کارمندان و افرادی که بیش از حد پشت میز می‌نشینند، بسیار مفید است.   روی صندلی بنشینید و کمرتان را کاملا به پشتی صندلی تکیه بدهید. پای راست خود را کاملا صاف کنید. به‌طوری که باسن و کف پا در یک خط قرار بگیرند. ۲ ثانیه در این حالت بمانید و ۱۵ مرتبه این حرکت را تکرار کنید. سپس، این نرمش را روی پای چپ هم انجام دهید.

یک حرکت ورزشی برای پشتِ میزنشین‌ها



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید : 40
نویسنده : saeed.bp

بسیاری از ما حداقل یک بار از خودمان پرسیده‌ایم که «نشستن صحیح‌» موقع مطالعه و درس خواندن دارای چه ویژگی‌هایی است؟ حتی بعضی از ما بسیار تلاش کرده‌ایم تا حالت نشستن خودمان را تغییر بدهیم، اما در این کار موفق نشده‌ایم. محققان می‌گویند که تغییر حالت نشستن می‌تواند یکی از سخت‌ترین ترک عادت‌ها در زندگی انسان‌ها باشد. با این‌حال،‌ آنان تاکید می‌کنند که چنین تغییری واقعا لازم است و اصلاح عادت‌های مطالعه، کاری است که واقعا ارزش دارد.

نشستن صحیح و دانش‌آموزان

دکتر شارما (رادیولوژیست برجسته) می‌گوید: «دانش‌آموزان معمولا با پیامدهای پس از نشستن نادرست مواجه می‌شوند و از این پیامدها رنج می‌برند. آنان عمدتا موقع درس خواندن، حالت خمیده و قوزکرده به بدن خودشان می‌دهند، و تمرکزشان بر کتاب یا کامپیوتر جلوی روی‌شان، حواس آنان را از توجه به حالت نشستن پرت می‌کند». به‌گفته این متخصص،‌ درد در ناحیه کمر و گردن، از رایج‌ترین دردهایی است که بسیاری از دانش‌آموزان را آزار می‌دهد. دکتر شارما، نکات زیر را برای نشستن صحیح موقع مطالعه و درس خواندن توصیه می‌کند:

هنگام نگاه کردن به صفحه کتاب یا صفحه کامپیوتر، سر باید در موقعیت صاف و طبیعی قرار بگیرد، نه به سمت پایین یا به سمت بالا. تنفس عمیق موقع مطالعه نیز از کارهای مهمی است که معمولا فراموش می‌شود. وقتی پشت میز می‌نشینید، شانه‌ها باید ریلکس باشند و آرنج‌ها نیز روی دسته‌های صندلی قرار بگیرند. صفحه کتاب، ‌دفتر، جزوه یا حتی کامپیوتر برای مطالعه، باید در فاصله طبیعی با چشم‌ها قرار بگیرد. درواقع،‌ دانش‌آموز برای خواندن کلمات نباید به چشم‌ها یا گردن خودش فشار بیاورد. نشیمن‌گاه‌های مناسب: صندلی و میز دکتر وینود سوکها (جراح ارتوپد در بیمارستان Apollo) می‌گوید: «یک صندلی راحت و مجهز، صندلی‌ای است که فشار را از پشت کمر بگیرد و درنتیجه نشستن و درس خواندن را برای دانش‌آموزان راحت‌تر کند. پس والدین باید در انتخاب صندلی و میز مناسب برای مطالعه، کاملا با دقت عمل کنند». ویژگی‌های میز و صندلی مناسب به ترتیب زیر هستند:

صندلی باید شرایط کاملا راحتی برای کمر فراهم کند و قابل تنظیم نیز باشد.

دانش‌آموز برای نشستن روی صندلی نباید به سمت جلو خم شود. درواقع،‌ کمر دانش‌آموز باید انتهای صندلی را لمس کند. اگر نشستن به این حالت روی صندلی امکان‌پذیر نباشد، باید سراغ صندلی دیگری بروید.

ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد و پاها نیز به‌راحتی روی زمین قرار بگیرند. این شیوه نشستن، از خم شدن و قوز کردن جلوگیری می‌کند.

صندلی باید دسته‌های مناسبی برای استراحت آرنج‌ها داشته باشد، چون عضله‌های ساعد و آرنج موقع مطالعه به آرامش نیاز دارند.

میز

فضای زیر میز باید برای قرار گرفتن زانوها کاملا راحت باشد تا دانش‌آموز بتواند در فاصله‌ای نزدیک به میز بنشیند.  میز مطالعه باید بزرگ باشد تا همه وسایل مطالعه روی آن قرار بگیرند و دانش‌آموز بتواند به تمام وسایل مورد نیازش سریعا دسترسی پیدا کند. ارتفاع میز مطالعه باید طوری باشد که دانش‌آموز برای درس خواندن مجبور نشود به سمت عقب یا به سمت جلو خم شود. نور مناسب برای مطالعه بیشتر افراد شنیده‌اند که مطالعه در اتاق کم‌نور، اثرات مخربی برای دامنه بینایی دارد، اما هنوز هم این نکته را جدی نمی‌گیرند. دکتر راجا آناند (چشم‌پزشک) می‌گوید: «نور نامناسب در اتاق مطالعه می‌تواند تمرکز بر صفحه کتاب یا دفتر را بسیار سخت کند.

درس خواندن در این حالت، تعداد پلک زدن در هر دقیقه را کاهش می‌دهد و درنهایت چشم‌ها را خشک می‌کند. سردرد نیز از پیامدهای دیگر مطالعه در اتاق کم‌نور است». این چشم‌پزشک به دانش‌آموزان توصیه می‌کند که علاوه بر تنظین نور اتاق، ‌حتما از چراغ مطالعه برای درس خواندن استفاده کنند.

آشنایی با طرز نشستن صحیح برای دانش‌آموزان



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید : 58
نویسنده : saeed.bp

با فرارسیدن فصل پاییز، بسیاری از کودکان و والدین خودشان را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند. با این‌حال، این دوره زمانی برای بعضی از کودکان که مبتلا به فوبیای مدرسه (School Phobia) یا مدرسه‌هراسی هستند، واقعا سخت و دردناک است. محققان می‌گویند که تقریبا ۵ درصد از کودکان دبستانی با این مشکل مواجه هستند و فوبیای مدرسه معمولا بین ۸ تا ۱۳ سالگی بروز پیدا می‌کند. طبق گزارش سازمان‌های معتبری مانند Phobics-Awareness، کودکان مبتلا به ADHD یا سندرم آسپرگر (Asperger’s syndrome) بیشتر مستعد ابتلا به این فوبیا هستند.

چرا بعضی از کودکان به مدرسه‌هراسی مبتلا می‌شوند؟ – تجربه آزار و اذیت توسط کودکان دیگر در گذشته. – تغییر محل زندگی یا تغییر مدرسه. – تجربه از دست دادن مادر یا پدر. – احساس محبوبیت نداشتن بین هم‌کلاسی‌ها و نداشتن دوست. – تجربه شکست‌های تحصیلی. – حساسیت خاص به صداهای بلند (زنگ مدرسه، زنگ هشدار و…)، جمعیت انبوه کودکان و سایر محرک‌های حسی‌ای که کودکان را می‌ترسانند. – مواجهه با مشکلات یا تهدیدهای مختلف در راه رفتن به مدرسه یا بازگشت از مدرسه. – مواجهه با تغییرات در ساختار زندگی یا خانه، مانند متولد شدن فرزند جدید در خانواده، ‌طلاق والدین یا بیماری والدین. براساس گزارش انجمن روان‌شناسی آمریکا، دلیل دیگری که می‌تواند کودکان را از رفتن به مدرسه بترساند، مواجهه با شیوه‌های انضباط‌بخشی خاصی است که در مدرسه رواج دارند، اما ذاتا تنبیهی هستند و به عزت نفس کودکان صدمه می‌زنند. متاسفانه، تجربه مدرسه می‌تواند برای بعضی از دانش‌آموزان واقعا تجربه ناخوشایندی باشد.

مبتلا شدن کودکان به مدرسه‌هراسی چه نشانه‌هایی دارد؟ – اظهار شکایت غیرعادی کودک از مشکلاتی مانند سردرد، دل‌درد یا خستگی. – اوقات‌تلخی کودک یا چسبیدن او به والدین، خصوصا صبح‌ها قبل از رفتن به مدرسه. – سخت خوابیدن و مواجهه با کابوس‌های شبانه. – ترس درباره ایمنی اعضای خانواده.حملات هراس(panic) در زمان رفتن به مدرسه.

والدین چطور می‌توانند به کودکان مبتلا به مدرسه‌هراسی کمک کنند؟ – اگرچه ترس کودک می‌تواند برای شما غیرمنطقی به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که معمولا دلایل واقعی و مهمی وجود دارند که کودک را از مدرسه می‌ترسانند. پس حائز اهمیت است که با کودک صحبت کنید تا بتوانید به دیدگاه او نزدیک شوید و تجربه‌های جهان او را لمس کنید. – به‌محض شروع مشکل مدرسه‌هراسی،‌ با معلم‌ها و مسئولان مدرسه آشنا شوید و درباره این موضوع با آن‌ها صحبت کنید. شما باید محیط مدرسه را کاملا زیر نظر داشته باشید و زوایای مختلف آن را بشناسید. – کودک را نزد پزشک ببرید تا مطمئن شوید که علت پزشکی خاصی برای مشکلات او وجود نداشته باشید. – در روندهای مربوط به مدرسه کاملا مشارکت کنید. همراه با کودک به مدرسه بروید، او را از مدرسه به خانه بیاورید، در فعالیت‌های مربوط به مدرسه حضور داشته باشید و داوطلبانه در زندگی تحصیلی کودک نقش‌آفرینی کنید. – از مسئولان مدرسه کمک بخواهید.

برای مثال، ‌اگر فرزندتان در مدرسه شدیدا مضطرب می‌شود، مسئولان مدرسه می‌توانند به او در روند بازیابی آرامش کمک کنند. آگاهی داشتن معلم‌ها و مسئولان مدرسه درباره این مشکلات، واقعا پیامدهای منفی‌شان را کاهش می‌دهد. – سعی کنید که علت اصلی و زمینه‌ای اضطرابکودک را پیدا کنید. در صورت امکان، برای مقابله با این علت‌های اصلی برنامه‌ریزی کنید و با مشورت پزشک دست به اقدام بزنید.

فوبیای مدرسه یا مدرسه‌هراسی چیست؟/ چرا برخی کودکان از مدرسه می‌ترسند؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید : 47
نویسنده : saeed.bp

گوشت چرخ‌کرده شرایط بسیار خاصی دارد زیرا بافت گوشت و سلول‌های موجود در آن کاملا خرد و له شده و آنزیم‌های داخل آنها آزاد می‌شوند. از طرفی سطح گوشت به دلیل خرد شدن افزایش پیدا می‌کند و پتانسیل اکسیداسیون و احیاء آن تغییر می‌کند، دستکاری روی گوشت چرخ‌‌کرده زیاد است و دمای آن هنگام ریختن در چرخ‌گوشت بالا می‌رود. همه این عوامل باعث می‌شود متخصصان بهداشت مواد غذایی نسبت به گوشت چرخ‌کرده محتاط و سختگیر باشند، بنابراین توصیه می‌شود گوشت چرخ کرده را خیلی سریع استفاده کنید، به‌طوری که حتی به مرحله فریزر نرسد، اما اگر شرایط به شکلی است که فردی مجبور باشد گوشت چرخ‌کرده را در فریزر بگذارد باید مقدار مصرفش را به شکل هفتگی تهیه و طی مدت بسیار کوتاهی آن را مصرف کند. بسیاری از افراد برای پیشگیری از فساد گوشت‌های چرخ‌کرده و نگهداری طولانی‌تر آن، پیاز را رنده کرده و به گوشت اضافه می‌کنند. این‌کار در حفظ و نگهداری گوشت‌های چرخ کرده برای زمان طولانی‌تر تاثیر چندانی ندارد. مساله دیگر در مورد گوشت‌های چرخ کرده فریزر شده مرحله یخ‌زدایی یا دیفراست آنهاست.

بسیاری از افراد گوشت را بعد از خارج کردن از فریزر در دمای محیط قرار می‌دهند تا یخش باز شود. این کار به شدت نادرست است زیرا کم شدن ناگهانی دما و قرار دادن گوشت در دمای محیط زمینه را برای رشد میکروب‌ها روی گوشت فراهم کرده و به‌تدریج گوشت را وارد مرحله فساد می‌کند. در نتیجه با مصرف این گوشت سلامت افراد به خطر خواهد افتاد. شاید مصرف غذاهای آلوده به میکروب‌ها طی چند بار مشکلی ایجاد نکند اما ادامه این روند به‌تدریج‌ بدن را دچار مشکلات متعددی خواهد کرد. یادتان باشد انجماد و فریز کردن یک ماده غذایی باید سریع و یخ‌زدایی و خروج از انجماد آن باید آهسته باشد تا سلامت آن ماده غذایی به خطر نیفتد.

برای این‌ کار می‌توانید گوشت را پس از خارج کردن از فریزر در یخچال قرار دهید تا کاهش دما به صورت تدریجی و صحیح انجام شده و گوشت کم کم از حالت انجماد خارج شود. قرار دادن ماده غذایی منجمد به‌خصوص انواع گوشت‌ها در آب جوش باعث ترکیدن سلول‌ها و خارج شدن خون‌آبه از آنها می‌شود. این کار به کیفیت غذا و ارزش تغذیه‌ای آن به‌شدت آسیب می‌زند.

گوشت چرخ‌کرده را فریز نکنید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1396
بازدید : 44
نویسنده : saeed.bp

یکی از بررسی‌های جامع در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که ۶۶ درصد از زوج‌ها معتقدند بعد از ازدواج دچار افزایش وزن شده‌اند. با توجه به همین رابطه مهم، از متخصصان درخواست کرده‌ایم که راه‌های سالم برای کاهش وزن زوج‌ها در کنار هم را به ما ارائه بدهند. مطرح کردن موضوع وزن و خصوصا افزایش وزن، یکی از موضوعات تابوشده در زندگی مشترک است و بحث کردن درباره آن باعث ناراحتی طرفین می‌شود. به همین دلیل، مطرح کردن موضوع کاهش وزن اشتراکی و قانع کردن همسر بدون ایجاد دلخوری معمولا سخت‌ترین مرحله کار است.

دکتر هیلدا برک (روان‌درمانگر و مشاور) می‌گوید: «اظهار هر نظری درباره وزن همسر یا ارائه توصیه‌های سودمند درباره این موضوع به او، این‌ تصور را برای او به‌وجود می‌آورد که شما همسرتان را همان‌طور که هست، نمی‌پذیرید. حتی ممکن است این تصور بدتر هم در ذهن همسرتان شکل بگیرد که هیچ جذابیتی برای شما ندارد و درنتیجه شما هم می‌خواهید او را تغییر بدهید تا جذاب‌تر شود. بنابراین، وقتی که می‌خواهید همسرتان را به کاهش وزن ترغیب کنید، کاملا باید با احتیاط پیش بروید».

به گفته دکتر برک، اگر فکر می‌کنید که همسرتان به کاهش وزن نیاز دارد، برای او مثال بزنید و با مثال شروع کنید. این تاکتیک مثبت، اعتمادبه‌نفس همسرتان را خدشه‌دار نمی‌کند و رابطه مشترک شما را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. پس می‌توانید بگویید: «اگر هر دوی ما تغذیه سالمی داشته باشیم و به‌طور منظم ورزش کنیم، ذهن قوی‌تر و بدن آماده‌تری خواهیم داشت و سلامتی عمومی خودمان را هم ارتقا خواهیم داد». توجه داشته باشید که تلاش‌های شما برای ارتقای سلامتی و کاهش وزن خودتان، باید بدون آسیب‌رسانی به زندگی مشترک‌تان شروع شود.

درواقع، نباید وضعیت طوری پیش برود که درنهایت شما مسئول ناراحتی‌ها و اتفاقات ناخوشایند باشید. ورزش کردن با همدیگر از بُعد نظری، ورزش کردن با همدیگر باید راحت و سرگرم‌کننده باشد. با این‌حال، در عمل همه چیز فرق می‌کند و ممکن است شرایط سختی برای شما ایجاد شود. توانایی‌ها و قوای انسان‌ها با همدیگر برابر نیست و همین تفاوت‌های اساسی می‌توانند باعث اختلاف نظر و حتی سرخوردگی شوند. جکی جکسون (مربی بدن‌سازی) می‌گوید: «مهم‌ترین توصیه من برای زوج‌هایی که با سطح آمادگی متفاوت می‌خواهند با همدیگر ورزش کنند، تمرکز بر تمرین‌هایی است که مقاومت درمقابل وزن بدن را افزایش می‌دهند. دویدن‌های سرعتی کوتاه و کار با وزنه‌های سبُک واقعا می‌توانند موثر باشد.

البته زمان در نظر گرفته‌شده برای این فعالیت‌ها باید کوتاه باشند تا به هیچ کدام از طرفین فشار وارد نشود». او می‌گوید: «زوج‌هایی که ظرفیت رقابت با همدیگر را دارند، می‌توانند در پارک‌های مناسب یا محیط‌های مخصوص این کار، مسابقه‌های دوندگی برای خودشان طراحی کنند. این کار، زوج‌ها را به فعالیت بیشتر و رقابت وادار می‌کند». علاوه بر این‌ها، فعالیت‌های انتخابی مشترک باید مورد علاقه هر دو طرف باشند و درنهایت تعادل مناسب و رضایت‌بخشی بین فعالیت‌های انتخاب‌شده شکل بگیرد. تغذیه سالم اصول اساسی یک رژیم غذایی سالم با هدف کاهش وزن، برای زنان و مردان مشترک است. فقط اندازه و حجم غذاهای مصرفی بین آنان تفاوت دارد.

بنابراین، زوج‌ها می‌توانند از غذاهای مشابهی برای کاهش وزن استفاده کنند. دکتر لیلی سوتر (متخصص تغذیه و کاهش وزن) می‌گوید: «برای کاهش چربی بدن و حفظ توده‌های عضلانی بدون چربی، زوج‌ها باید رژیم غذایی مشخصی را انتخاب کنند که قند خون‌شان را متعادل نگه دارد. اضافه کردن پروتئین‌های باکیفیت (ماهی،‌ گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، مغزها و دانه‌های خام) به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها، گرسنگی را به خوبی برطرف می‌سازد و قند خون را هم متعادل می‌کند. چربی‌های سالم مانند ماهی‌های چرب و روغن زیتون نیز باید در این رژیم غذایی وجود داشته باشند. سبزی‌ها و میوه‌ها نیز به‌مقدار زیادی در این رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرند».

چطور بعد از ازدواج چاق نشویم؟!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com