عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 13 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌های ویروسی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، روابط عمومی وزارت بهداشت توصیه‌هایی از طب ایرانی برای پیشگیری و درمان این بیماری فصلی داشته است که این توصیه‌ها به شرح زیر هستند:

از ابتدای ورود شلغم به بازار تا آخرین روزهای حضور آن، شبی یک عدد شلغم متوسط بخارپز و نوش جان کنید.

یک درمان مناسب برای سرماخوردگی‌های ساده در این فصل، کدو حلوایی است که می‌تواند به صورت بخارپز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف شود.

در میان آش‌ها هم آش ایرانی سپید یا (اسفیدباج) برای بهبود حال افراد مبتلا به سرماخوردگی مناسب است. این آش با برنج، جعفری و گشنیز، کمی تره و شنبلیله، بال و گردن مرغ بدون پوست کمی روغن زیتون، مقدار بسیار کم نمک و زردچوبه تهیه می‌شود.

برای کاهش علائم سرماخوردگی به ویژه در شروع علائم، دم کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیموعمانی بسیار مناسب است. این نوشیدنی، اگر زیاد ترش نباشد، موجب دفع مواد زائد از بدن فرد بیمار می شود

توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌های مکرر



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 13 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

آیا شما هم دچار لب‌های خشک و پوسته‌پوسته هستید؟ فرقی ندارد که زمستان باشد و یا تابستان، لب‌ها همیشه نیاز به مراقبت دارند. در ادامه این مطلب با چند روش شگفت‌انگیزی که طبیعت پیش روی ما گذاشته آشنا می‌شویم.

گلبرگ‌های گل رز

گلبرگ‌های گل رز بهترین نتیجه را برای نرمی و لطافت لب‌های شما خواهند داشت. این گلبرگ‌ها حاوی ویتامین C و مقدار زیادی آب هستند تا لب‌های شما را براق، صاف و درخشان کنند. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری برگ‌گل رز است که برای تقریبا یک ساعت در آب خیس خورده باشند. برگ‌‌گل‌ها را به شکل خمیر درآورید و درون یک ظرف مناسب نگه دارید و در زمان نیاز به روی لب‌های خود بمالید. برگ‌گل باعث حفظ رطوبت پوست و درخشندگی آن می‌شود. ترکیب برگ‌گل و کمی گلیسیرین اثربخشی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

گلبرگ رز + روغن بادام + عسل

این یک کرم ترکیبی عالی برای خوشبو کردن و زیبایی لب‌ها خواهد بود.

–         درون یک ظرف مناسب کمی روغن بادام را گرم کنید.

–         از روی شعله بر دارید.

–         مشتی و یا مقداری گلبرگ اضافه کنید.

–         بعد ۱ قاشق‌چایخوری عسل بریزید.

–         ترکیب به دست آمده را درون یک ظرف بریزید.

–         به آرامی محلول را بر روی لب‌های‌تان بمالید و اجازه دهید به مدت یک شب روی‌ لب‌ها بماند.

استفاده و مصرف شبانه از این ترکیب باعث می‌شود رطوبت، روغن و ویتامین‌های طبیعی درون گیاه به‌ خوبی بر روی لب‌ها جذب شود و بدین شکل به پوست لب‌ها آب‌رسانی طبیعی شود.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا گل اشرفی یک گل جادویی است. این گل مصرف دارویی دارد و بیشتر برای از بین بردن درد و تورم استفاده می‌شود. چند گلبرگ گل همیشه بهار را میان انگشت‌های دست‌تان بمالید تا عصاره آبکی آن بیرون بیاید و بعد به طور مستقیم بر روی لب‌های خود بمالید و تفاوت را احساس کنید.

آلوئه‌ورا

عصاره و یا شیره تازه آلوئه‌ورا را مستقیما بر روی لب‌های‌تان بمالید تا سلول‌های پوست خشک لب‌ها به خوبی تازه و زنده شوند و از تورم ایجاد شده در آن‌ها کاسته شود.

چطور به شکل طبیعی پوست لب‌ها را لایه‌برداری کنیم:

روغن زیتون + شکر

مقداری شکر را کف دست‌تان بریزید و ۳ تا ۴ قطره روغن زیتون اضافه کنید تا تقریبا خمیری شکل شود. برای ۲ دقیقه خیلی آرام خمیر را به همه سطح لب‌های‌تان بمالید.

عسل + شکر

مقداری شکر را با چند قطره عسل ترکیب کنید و روی لب‌های‌تان بمالید تنها ظرف چند دقیقه، این یک اسکراب طبیعی و عالی برای از بین بردن پوست‌های خشک روی لب خواهد بود.

لیمو + شکر

مقداری شکر را کف ‌دست‌تان بریزید و بعد چند قطره آب‌لیمو تازه اضافه کنید. ۵ دقیقه زمان کافی است تا این لایه‌بردار طبیعی تمامی پوست‌های مرده روی لب‌ها را از بین ببرد. به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از هر یک از این ماسک‌ها خیلی آرام آن‌ها را روی لب‌های‌تان بمالید.

چند توصیه ساده برای فصول سرد سال

لب‌ها درست مثل یک دماسنج خبر از میزان کم‌آبی بدن می‌دهند. در پاییز و زمستان زیاد آب بنوشید، مایعات و انواع آبمیوه مصرف کنید. دلایل زیادی برای خشکی لب‌ها وجود دارد اما بیشتر اوقات کم‌آبی دلیل اصلی است. پس زیاد آب بنوشید تا لب‌هایی نرم ولطیف داشته باشید.

–         عسل یک مرطوب کننده طبیعی است و خاصیت ضد التهابی دارد.

–         چای سبز کیسه‌ای. به خاطر داشته باشید بعد از مصرف چای آن‌ها را دور نریزید. کیسه‌های چای را روی لب‌های‌تان بگذارید و بدین شکل به     لب‌ها آب‌رسانی کنید.

–         بر روی لب‌های‌تان تکه‌هایی از خیار بمالید.

–         اگر کره خالص در دسترس داشتید همراه با کمی نمک بر روی لب‌ها بمالید.

–         استفاده از روغن و یا کره آب کرده هم می‌تواند موثر باشد.

–  اگر از چرب کردن مداوم لب‌های‌تان خسته شده‌اید از شیر به عنوان جایگزین مناسب استفاده کنید.

از گل‌ها برای درمان خانگی لب‌های خشک و ترک‌خورده استفاده کنید/ چطور لب‌ها را لایه‌برداری کنیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 13 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

با توجه به این‌که میگرن‌ها و سردردها می‌توانند واقعا ناتوان‌کننده باشند و حتی بین ۴ تا ۲۴ ساعت ادامه پیدا کنند، درمان زودهنگام آن‌ها واقعا ضروری است. داروهای مسکّن بدون نسخه مانند استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند درد میگرنی را متوقف کنند، اما فرد بیمار در موارد شدید به داروهای تجویزی نیاز پیدا می‌کند. با این‌حال، درمان‌های خانگی مناسبی هم برای مقابله با این مشکلات و پیشگیری از آن‌ها وجود دارند، ولی باید با پزشک خودتان درباره استفاده از آن‌ها مشورت کنید.

روغن اسطوخودوس به حفظ آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند

روغن اسطوخودوس نه‌تنها بوی فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه می‌تواند درمان خانگی موثری برای سردرد و میگرن باشد. اسطوخودوس ذاتا آرام‌بخش است و هر عنصری که استرس را کاهش بدهد، برای مقابله با سردرد مفید محسوب می‌شود. بخار روغن اسطوخودوس را می‌توان استنشاق کرد یا خود آن را به‌صورت موضعی مورد استفاده قرار داد، اما نباید آن را به‌صورت خوراکی مصرف کرد. قبل از استعمال موضعی روغن اسطوخودوس یا هر روغن دیگر، حتما از پزشک بخواهید که وضعیت پوست شما را از نظر آلرژی‌های احتمالی مورد بررسی قرار بدهد. محققان می‌گویند که اسطوخودوس، سطح سروتونین را تنظیم می‌کند و از این طریق، احساس کلی نسبت به درد را کاهش می‌دهد. اضافه کردن روغن اسطوخودوس به آب حمام نیز راه مناسبی برای تسکین دادن استرس‌های ذهنی و بدنی است.

روغن ریحان می‌تواند دردها و گرفتگی‌های عضلانی را تسکین بدهد

ریحان، یکی از گیاهان خوش‌عطری است که معمولا در تهیه پیتزا و پاستا به‌کار می‌رود، اما خاصیت‌های درمانی ویژه‌ای هم دارد. درواقع، روغن یا عصاره گرفته‌شده از ریحان می‌تواند درمان طبیعی و مناسبی برای سردرد و میگرن باشد. محققان می‌گویند که روغن ریحان از قرن‌ها پیش به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای مقابله با درد و ریلکس کردن عضله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، این روغن برای سردردهای ناشی از گرفتگی عضله‌ها واقعا مفید است.

تغییرات غذایی، کلید اصلی برای پیشگیری از سردرد و میگرن هستند

بسیاری از محققان تاکید کرده‌اند که تغییرات غذایی، یکی از موثرترین و مفیدترین درمان‌های خانگی برای مقابله با سردرد و میگرن هستند، چون بعضی از مواد غذایی واقعا روی دفعات بروز سردردها و میگرن‌ها و شدت آن‌ها تاثیر می‌گذارند. این مواد غذایی عبارت‌اند از بعضی محصولات لبنی، بعضی از میوه‌ها مانند آووکادو، موز و مرکبات، فرآورده‌های گوشتی حاوی نیترات مانند ژامبون و هات‌داگ، مواد غذایی حاوی گلوتامات مونوسدیم (MSG)، مواد غذایی حاوی تیرامین و مواد غذایی تخمیرشده یا ترشی‌ها. شکلات و کره بادام‌زمینی یا حتی پیاز هم می‌توانند یکی از همین محرک‌ها باشند.

اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در بذر کتان می‌توانند التهاب را کاهش بدهند

بعضی از سردردها می‌توانند به‌علت التهاب به‌وجود بیایند که این التهاب گاهی اوقات از کمبود اسیدهای چرب امگا-۳ در بدن نشات می‌گیرد. یکی از مطالعات منتشرشده در Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research نشان می‌دهد که نوعی ارتباط بین کمبود امگا-۳ در رژیم غذایی و فراوانی حملات میگرنی در افراد مبتلا به میگرن وجود دارد. بسیاری از مواد غذایی حاوی امگا-۳ هستند که بذر کتان، یکی از مرغوب‌ترین‌شان به‌شمار می‌رود و می‌تواند به تسکین سردردهای میگرنی کمک کند. شما می‌توانید با افزایش استفاده از ماهی در طول هفته، میزان امگا-۳ دریافتی بدن‌تان را افزایش بدهید.

درمان‌های خانگی برای تسکین سردرد و میگرن/ از روغن ریحان کمک بگیرید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 13 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری، بیش از ۲۹ میلیون نفر در آمریکا، به بیماری دیابت مبتلا هستند اما نزدیک به یک چهارم آن‌ها از این موضوع آگاه نیستند. متأسفانه این بیماری در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به مشکلات پیچیده‌تری مانند بیماری‌های قلبی، آسیب عصبی و از دست دادن بینایی شود.

یکی از دلایلی که افراد زیادی متوجه ابتلا به چنین بیماری‌ای نمی‌شوند، وجود علایم مخفی افزایش قند خون است. این علایم به تدریج بروز پیدا می‌کنند و به همین خاطر ممکن است شما متوجه بیماری‌تان نشوید. در این مطلب ۷ علامت نامرئی ابتلا به دیابت را برای شما بازگو می‌کنیم:

۱-    ادرار شما زیاد است!

افزایش حجم و تعداد دفعات ادرار یکی از نشانه‌های خارج شدن قند شما از کنترل است. زمانی که قند خون شما بالا باشد، کلیه‌هایتان تلاش می‌کنند این قند اضافی را از طریق کلیه‌ها از بدنتان خارج کنند. بنابراین دفعات بیشتری به تخلیه ادرار نیاز پیدا می‌کنید حتی در نیمه شب.

۲-    شدیدا تشنه هستید!

از آنجایی که مایعات بیشتری از دست می‌دهید، احساس تشنگی بیشتری هم می‌کنید و حتی زمانی که آب می‌نوشید هم احساس می‌کنید دهانتان خشک است. همین نوشیدن آب بیشتر نیز باعث افزایش ادرار می‌شود.

۳-    احساس خستگی می‌کنید!

خستگی، کلاسیک‌ترین عارضه جانبی دیابت است. اگر خیلی تشنه هستید و زیاد ادرار می‌کنید، به احتمال زیاد احساس خستگی دائما با شما همراه است. ممکن است حتی هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید و پس از استراحت نیز همچنان احساس خستگی داشته باشید. چندین مرتبه بیدار شدن در طی خواب شبانه برای رفتن به توالت، نیز می‌تواند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

۴-    تاری دید پیدا کرده‌اید!

ماکولا، لنز کوچکی در مرکز چشم شما است که مسئول وضوح تصویر است. زمانی که قند شما افزایش می‌یابد، مایعی بر روی لنز را می‌پوشاند و آن را متورم می‌کند. این تورم می‌تواند حالت لنز را تغییر دهد بنابراین از تمرکز مناسب آن جلوگیری کرده و بینایی را با تاری دید مواجه می‌کند. حتی اگر از عینک هم استفاده کنید، تاری دیدتان برطرف نخواهد شد.

۵-    خونریزی لثه دارید!

همان باکتری قند دوستی که باعث می‌شود زخم‌هایتان دیرتر بهبود یابند، می‌توانند لثه‌هایتان را آزار دهند. این باکتری‌ها باعث قرمزی، تورم و حساسیت لثه‌ها شده و آن‌ها را مستعد خونریزی حتی با مسواک زدن می‌کنند. به صورت طبیعی، بدن با میکروب‌های عفونت‌زای دهان مبارزه می‌کنند. اما قند خون بالا، دهان را به محیطی آماده‌تر برای باکتری‌ها تبدیل می‌کند.

۶-    لکه‌های عجیب روی پوستتان دارید!

سطح بالای قند خون، می‌تواند به رگ‌های خونی به ویژه رگ‌های زیرپوستی آسیب برساند. این آسیب می‌تواند منجر به بروز لکه‌های براق قرمز مایل به قهوه‌ای بر روی پوست شود. این لکه‌ها بیشتر بر بخش‌های پایین پا ظاهر می‌شوند و ممکن است دردناک یا با احساس خارش همراه باشند.

ممکن است حتی لکه‌های مخملی شکلی در چین‌های پوستی بدنتان مانند زیر بغل، کشاله ران و گردن مشاهده کنید. قند خون بالا می‌تواند باعث افزایش سرعت تولید سلول‌های پوست شود. سلول‌های جدید رنگدانه بیشتری دارند و باعث به وجود آمدن لک‌های تیره می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است دردناک نباشند اما ممکن است با خارش و بوی نامطبوع همراه باشند.

۶ نشانه پنهان دیابت/ از تکرر ادرار تا لکه‌های پوستی



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 13 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

واکسیناسیون سالانه سرماخوردگی، برای هر فردی از سن ۶ ماهگی به بعد مناسب است. این روزها که مدارس دوباره آغاز شده‌اند و هوا رو به سرد شدن است، زمان مناسبی برای دریافت واکسن سرماخوردگی است. با این کار از ابتلای کودکان به انواع خطرناک آنفلوآنزا پیشگیری می‌کنید.

در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶، بیش از ۱۰۰ کودک در آمریکا بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند و هزاران کودک در بیمارستان بستری شدند. به گفته انجمن طب اطفال آمریکا، کودکانی که واکسن نمی‌زنند، بیش‌تر در معرض مرگ بر اثر آنفلوآنزا قرار دارند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا یا سرماخوردگی برای کودکان، باید به محض اینکه در محل زندگی‌تان در دسترس قرار گرفت، جزو اولویت‌های برنامه بازگشت به مدرسه کودکتان باشد. تزریق واکسن سرماخوردگی حتی در مورد اطرافیان کودکان از والدین و پدربزرگ یا مادر بزرگ گرفته تا حتی پرستار او نیز مهم است. با این کار از شیوع این بیماری پیشگیری می‌شود.

برای محافظت بیشتر و بهتر کودکان از ابتلا به آنفلوآنزا، انجمن طب اطفال توصیه می‌کند:

۱-    اگر این امکان وجود دارد، کودکان در اواخر مهرماه واکسن سرماخوردگی را دریافت کنند و کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله، درصورتی که تا به حال هیچگونه واکسن سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دریافت نکرده باشند به مقدار دوبرابر این واکسن نیاز دارند.

۲-     متخصصین اطفال، واکسیناسیون از طریق اسپری بینی را توصیه نمی‌کنند زیرا تحقیقات سال‌های اخیر نشان‌داده‌اند که این نوع از واکسن‌ها در برابر برخی از ویروس‌های آنفلوآنزا ضعیف هستند.

۳-    از واکسیناسون کودکانی که با بیماری‌های مزمنی مانند آسم، مشکلات قلبی، دیابت و سیستم ایمنی پایین روبه‌رو هستند نباید به هیچ وجه چشم‌پوشی کرد.

۴-    زنان باردار، زنانی که قصد بارداری دارند یا به تازگی زایمان کرده‌اند و حتی پرستاران کودک نیز جزو افرادی هستند که باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

۵-    واکسیناسیون، بهترین روش در دسترس برای پیشگیری از آنفلوآنزا است. در طی هفت فصل گذشته، میزان واکسیناسیون در کودکان و بزرگسالان افزایش یافته است.

پزشکان باید کودکانی را که با علایم آنفلوآنزا روبه‌رو هستند را سریعا تحت درمان قرار بدهند. بهترین زمان آغاز درمان این کودکان تا ۴۸ ساعت پس از مشاهده علایم است.

اهمیت واکسن سرماخوردگی برای دانش‌آموزان



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 12 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

بعضی از افراد هنوز هم فکر می‌کنند که تخم‌مرغ با توجه به کلسترولی که در زرده‌اش دارد، یکی از عواملی است که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. با این‌حال، محققان با بیش از ۴۰ سال مطالعه درباره تخم‌مرغ متوجه شده‌اند که این غذا واقعا می‌تواند یکی از اجزای مهم در رژیم غذایی سالم باشد. هر عدد تخم‌مرغ با این‌که فقط ۷۰ کالری دارد، اما مجموعه‌ای از این مواد مغذی را به بدن می‌رساند: پروتئین مرغوب، دو آنتی‌اکسیدان مهم و مفید برای سلامت چشم‌ها به نام‌های لوتئین و ‌زیگزانتین، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B۱۲، ریبوفلاوین، فسفر و فولات. ماده مغذی دیگری که در تخم‌مرغ وجود دارد، کولین است که عملکرد مغز را در بزرگسالان تقویت می‌کند و نقش موثری در تکامل مغزی جنین ایفا می‌سازد.

مناسب برای حفظ وزن

در نظر گرفتن تخم‌مرغ به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به شما در مدیریت بهتر وزن کمک کند. پروتئین موجود در غذاهایی مانند تخم‌مرغ، احساس سیری کامل و رضایت‌مندی مطلوبی را در طول روز به‌وجود می‌آورد. به‌علاوه، نقش مهمی در حفظ و نگهداری از توده عضلانی بدون چربی در دوران کاهش وزن ایفا می‌کند. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حدودا ۷۰ کالری و ۶ گرم پروتئین دارد که این غذا را در گروه منابع پروتئینی نسبتا کم‌کالری قرار می‌دهد.

عالی برای ورزش

دریافت پروتئین کافی پس از تمرین‌های ورزشی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. این کار به بازسازی و ترمیم بافت‌های عضلانی فعال کمک می‌کند و اسیدهای آمینه ضروری را برای عضله‌ها فراهم می‌سازد. بسیاری از مربی‌های ورزشی، اضافه کردن منبع پروتئینی سالم به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را ضروری می‌دانند. خوش‌بختانه، تخم‌مرغ هم مغذی است و هم گزینه مناسبی به‌عنوان منبع پروتئینی محسوب می‌شود.

بی‌تاثیری رنگ تخم‌مرغ بر مواد مغذی آن

بسیاری از مردم باور دارند که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای نسبت به انواع سفید سالم‌تر هستند، اما رنگ پوسته تخم‌مرغ دارای هیچ تاثیری بر کیفیت یا خواص آن نیست. رنگ زرده تخم‌مرغ می‌تواند با توجه به نوع تغذیه مرغ‌ها متفاوت باشد، اما این مساله هیچ تاثیری بر محتوای تغذیه‌ای تخم‌مرغ باقی نمی‌گذارد. البته ممکن است که میزان ویتامین A و لوتئین بعضی از تخم‌مرغ‌ها به‌مقدار بسیار ناچیزی متفاوت باشد.

تجزیه چربی

یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی ۱.۵ گرم چربی اشباع، ۱.۸ گرم چربی غیراشباع تک‌زنجیره‌ای و یک گرم چربی غیراشباع چندزنجیره‌ای است. بعضی از تخم‌مرغ‌ها غنی‌شده با امگا-۳ هستند که از طریق تغذیه شدن مرغ‌های تخم‌گذار با رژیم غذایی حاوی امگا-۳ به‌وجود می آیند. این موضوع معمولا روی بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ها ذکر می‌شود. هر عدد تخم‌مرغ بزرگ معمولا ۱۸۵ میلی‌گرم نیز کلسترول دارد.

برتری تخم‌مرغ تازه

تخم‌مرغ‌ها در دمای اتاق سریع‌تر فاسد می‌شوند. پس هیچ‌وقت آن‌ها را برای مدت طولانی بیرون از یخچال قرار ندهید. اگر تخم‌مرغ‌ها را به‌درستی در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید آن‌ها را تا ۳ هفته پس از تاریخ تولیدشان مورد استفاده قرار بدهید. با این‌حال، هرچه تخم‌مرغ‌ها زودتر مصرف شوند، کیفیت بالاتری خواهند داشت.

تعادل؛ کلید اصلی در مصرف تخم‌مرغ

تخم‌مرغ مانند همه غذاهای دیگر، زمانی مطلوب است که در حد اعتدال و به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود. اگر می‌خواهید که از بیشترین فواید تخم‌مرغ بهره‌مند شوید، حتما منابع پروتئینی سالم دیگر مانند ماهی و حبوبات را هم به رژیم غذایی خود اضافه کنید و هرگز کربوهیدرات‌های سالم و چربی‌های مفید را از یاد نبرید.

برای حفظ کنترل وزن‌تان، تخم‌مرغ بخورید!/ نکات مهمی که درباره تخم‌مرغ نمی‌دانستید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 12 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

التیام یافتن آسیب‌ها و بهبودی صدمات همیشه به زمان نیاز دارد، اما ما می‌توانیم که زمان مورد نیاز برای التیام و بهبودی را براساس بافت درگیرشده تخمین بزنیم. با این‌حال، قابلیت ذاتی بعضی از افراد برای التیام و بهبودی تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل دیگر قرار می‌گیرد که هر کدام می‌توانند بر ظرفیت‌های بدن در این راستا تاثیر بگذارند. اگر می‌خواهید بدانید که چرا آسیب یا جراحت در بدن‌تان سریعا بهبود پیدا نمی‌کند یا بعضا برای همیشه ماندگار می‌شود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

سیستم ایمنی شما با اختلال مواجه است

هرچه وضعیت سیستم ایمنی بدن بهتر باشد، عملکرد آن نیز موثرتر و قوی‌تر خواهد بود. فرآیند بهبودی و التیام بافت‌های بدن واقعا پیچیده است، چون سلول‌های ایمنی مختلفی در قسمت‌های متفاوت هر بافت وجود دارند. در این‌جا قصد نداریم که شما را با جزئیات درگیر کنیم، اما باید بدانید که ترمیم بافت آسیب‌دیده اساسا با واکنش سیستم ایمنی شروع می‌شود.

اگر سیستم ایمنی با اختلال مواجه باشد، واکنش ضروری‌اش نسبت برای شروع التیام و بهبودی جراحت‌ها نیز به تاخیر می‌افتد. پس تقویت سیستم ایمنی، اساسا یکی از راه‌های مهم برای تسریع در زمان‌بندی بهبودی است. سبزی‌های برگ سبز تیره و توت‌های رنگی، از منابع فوق‌العاده قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند.

انتخاب‌های ناسالمی دارید

افرادی که این ویژگی‌ها را دارند، اساسا روند بهبودی و التیام را سریع‌تر طی می‌کنند: سبک زندگی سالم، سلامت عمومی مطلوب، ورزش منظم، تغذیه سالم و خواب مطلوب. از طرف دیگر، افرادی با این ویژگی‌ها نیز اساسا روند بهبودی را دیرتر می‌گذرانند: استفاده مکرر از داروها، فعالیت بدنی کم، تغذیه بی‌کیفیت و خواب ناکافی. توجه داشته باشید که بدن، نشان‌دهنده سلامت عمومی و تندرستی ذهنی و جسمی شما است و درنتیجه، همبستگی مستقیمی با زمان‌بندی التیام و بهبودی بافت‌ها دارد.

خواب شبانه مطلوبی ندارید

دانشمندان همواره تاکید کرده‌اند که خواب عمیق و کافی برای بهبودی و التیام مطلوب و سریع واقعا ضروری است. درواقع، بافت‌های بدن همیشه برای بهبودی به فرصت و استراحت نیاز دارند. مغز در زمان خواب، هورمون‌های لازم برای شروع فرآیندهای ترمیمی را ترشح می‌کند و بدن نیز ذاتا در این حالت، سلول‌های سفید خون را بیشتر می‌سازد. امروزه ثابت شده است که خواب شبانه کمتر از هفت ساعت، خطر ابتلا به سرماخوردگی را سه برابر بیشتر می‌کند و تعداد رگ‌های خونی لازم برای بازیابی بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین، افزایش ساعت خواب شبانه واقعا در تسریع روند بهبودی و التیام موثر است.

مواد مغذی ضروری را دریافت نمی‌کنید

دریافت مواد مغذی ضروری برای کمک‌رسانی به روند بهبودی و ترمیم بافت‌های بدن واقعا اهمیت خاصی دارد. وقتی که بدن ما آسیب می‌بیند، بلافاصله برای شروع فرآیند ترمیم به پروتئین نیاز پیدا می‌کند. پروتئین حیوانی، مرغوب‌ترین منبع پروتئینی در این وضعیت برای بدن است. این منابع غذایی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند: ماهی، تخم‌مرغ، شیر کامل و ماست یونانی.

ماده دیگری که هم به رشد بافت‌های بدن و هم به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌رساند، زینک یا روی است. محصولاتی مانند جگر و دل و قلوه، بهترین منابع برای زینک هستند. البته مغزهای خام، دانه‌ها و مرغ نیز این ماده مهم را به بدن می‌رسانند. ویتامین A و ویتامین C نیز برای بازیابی و ترمیم بدن ضروری به‌حساب می‌آیند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

توجه داشته باشید که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (نان، برنج و ماکارونی تصفیه‌شده)، شیرینی‌ها و کیک‌های صنعتی و محصولات کافئین‌دار نیز در دوره بهبودی و التیام برای بافت‌های بدن مضر هستند. بنابراین، مصرف آن‌ها را برای مدت محدود کنار بگذارید یا میزان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید.

چرا زخم‌های‌مان خوب نمی‌شوند؟!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 12 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

اگر به بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) مبتلا هستید، احتمالا می‌دانید که سیگار کشیدن و تغذیه براساس رژیم غذایی ناسالم، دو عاملی هستند که می‌توانند بیماری شما را تشدید کنند. با این‌حال، محدودیت‌های شما فقط به همین دو مورد ختم نمی‌شوند، بلکه باید از عادت‌های دیگری هم پرهیز کنید. در ادامه با چند مورد از عادت‌های رایجی آشنا می‌شویم که می‌توانند به سلامتی شما آسیب برسانند.

هیچ وقت ورزش نمی‌کنید

اگر هرگز به فعالیت بدنی و ورزش کردن اهمیت نمی‌دهید، درنهایت تناسب اندام‌تان از بین می‌رود و حتی به‌مرور زمان نیز به‌راحتی قبل، قادر به انجام دادن فعالیت‌های عادی روزانه نخواهید بود.

البته دلیل دیگری وجود دارد که جدی گرفتن ورزش را در زندگی شما ضروری می‌سازد. طبق گزارش طبق گزارش African Health Sciences، فعالیت‌های ورزشی می‌توانند به کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به COPD کمک کنند.

زیادی هله‌هوله می‌خورید

زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی پُرکالری می‌تواند از عوامل موثر در ابتلا به چاقی باشد و توانایی این بیماران برای نفس کشیدن و ورزش کردن را ضعیف‌تر کند. به‌علاوه، هله‌هوله‌ها معمولا سرشار از سدیم هستند که می‌تواند باعث احتباس مایعات در بدن شود، احتقان ایجاد کند و درنهایت تنفس را برای افراد مبتلا به COPD سخت‌تر سازد.

الگوی خواب منظم ندارید

همه انسان‌ها به خواب منظم و باکیفیت نیاز دارند، اما اهمیت چنین مساله‌ای برای افراد مبتلا به COPD بسیار بیشتر است. درواقع، این بیماران باید سیستم ایمنی خودشان را تا حد امکان سالم نگه دارند. شب‌بیداری بیش از حد می‌تواند ساعت بدن این بیماران مختل کند و چرخه خواب باکیفیت آنان را درهم بریزد. بنابراین، داشتن برنامه منظم برای بیدار شدن و خوابیدن برای این بیماران لازم است.

به خودتان فشار می‌آورید

 با این‌که ورزش کردن برای افراد مبتلا به COPD لازم است، اما زیاده‌روی در این کار می‌تواند خطرناک باشد و باعث تشدید علائم بیماری در این بیماران شود. افراد مبتلا به COPD، آستانه محدودی برای تحمل ورزش دارند و نمی‌توانند ورزش‌های شدید را انجام بدهند. با این‌حال، ورزش‌های خفیف و معمولی به اندازه ۴ بار در هفته برای آنان حیاتی است.

هیچ‌وقت گردگیری انجام نمی‌دهید

گرد و غبار، از محرک‌هایی هستند که می‌توانند COPD را تشدید کنند. پس افراد مبتلا به این بیماری باید گردگیری منظم خانه را جدی بگیرند تا مانع از ورود این ذرات به درون دستگاه تنفسی خودشان گردند. به‌علاوه، دور ماندن از دود سیگار دیگران، بخاراتی که از رنگ‌ها بلند می‌شوند و انواع مواد شیمیایی دیگر، برای این بیماران ضروری است. اگر خودتان قادر به تمیز کردن و گردگیری منظم خانه نیستید، حتما از دیگران برای انجام دادن این کار کمک بخواهید.

نوشابه می‌نوشید

نوشابه‌ها فقط باعث افزایش وزن شما نمی‌شوند، بلکه حاوی کربن هستند و می‌توانند معده شما را متورم کنند. وقتی که معده حالت متورم به خودش می‌گیرد، به دیافراگم فشار می‌آورد و درنتیجه تنفس را برای افراد مبتلا به COPD سخت‌تر می‌کند. پس برای این بیماران ضروری است که گزینه‌های سالم‌تری به‌جای نوشابه‌های گازدار انتخاب کنند و حتما آب کافی به بدن خودشان برسانند.

در مصرف کافئین زیاده‌روی می‌کنید

نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای، و مواد غذایی خاصی مانند شکلات، همگی حاوی کافئین هستند که نوعی محرک است و می‌تواند از به خواب رفتن طبیعی شما جلوگیری کند. پس افراد مبتلا به COPD باید در نوشیدن یا خوردن محصولات کافئین‌دار با احتیاط عمل کنند و از عصر به بعد نیز اصلا سراغ این محصولات نروند.

عادت‌هایی که بیماری مزمن انسدادی ریه را تشدید می‌کنند



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 12 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

برای خوب و زیبا به نظر رسیدن باید همیشه از بدن‌مان و اندام‌های درونی آن مراقبت کنیم. زیبایی ظاهری تنها محدود به زیبایی و طراوت پوست نیست. یک رژیم غذایی سالم و مقوی باعث سلامت ناخن‌ها هم خواهد شد و خوب است بدانید برای سلامت بدن و ناخن‌ها لازم نیست از ۲ رژیم غذایی متفاوت استفاده کنید و خود را به درد سر بیاندازید. مواد غذایی مغذی و سالمی وجود دارد که کمک موثری برای هر دو خواهد بود و از آنجایی که ناخن‌ها هم از کراتین تشکیل شده‌اند (پروتئین سخت و غیرقابل حل که بخش اصلی مو و ناخن را تشکیل می‌دهد) مصرف خوراکی‌های یکسان هم برای بدن و هم ناخن‌ها مفید و لازم خواهد بود.

گوشت قرمز

یک استیک آب‌دار حاوی مقدار زیادی پروتئین و سایر مواد مغذی و مهم برای سلامت ناخن‌ها است؛ برای مثال، آهن. افرادی که دچار فقر آهن و کم‌خونی هستند اکثرا ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. فقر آهن رابطه مستقیمی با کویلونیشیا یک بیماری مربوط به ناخن دارد و یکی از علائم این بیماری قاشقی شکل شدن ناخن‌ها است. بروز‌ کویلونیشیا بدین معنا نیست که شما باید هر روز هفته گوشت قرمز مصرف کنید. گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع شده است که مصرف زیادشان شانس ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی‌تر را افزایش می‌دهد. بیماری‌هایی مثل دیابت نوع۲، چندین نوع سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی همگی از این دسته هستند.

شما می‌توانید هفته‌ای یکبار تکه‌ای کوچک از گوشت قرمز را مصرف کنید و از مزایای آن برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید و اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار فقر آهن زیاد باشید با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل‌های جایگزین استفاده کنید.

بادام

بادام نه تنها منبع خوب و مناسبی برای دریافت پروتئین است بلکه سرشاز از منیزیم هم هست. مصرف منیزیم باعث سلامت ناخن‌ها می‌شود. در طبیعت منیزیم به عنوان یک ماده معدنی ضد استرس محسوب می‌شود. خطوط عمودی روی ناخن‌ها یکی از دلایل کمبود منیزیم در بدن است. علاوه بر مصرف بادام شما می‌توانید با استفاده از سبزیجات برگ سبز تیره و دانه سویا مقدار بیشتری منیزیم دریافت کنید و بدن و ناخن‌های سالم‌تری داشته باشید.

شیر

تحقیقات نشان می‌دهد، رابطه مستقیم بین ویتامین D و ناخن‌ها سالم وجود دارد. کلسیم هم که یک ماده معدنی مهم و اصلی در رشد ناخن‌ها و سلامت آن‌ها به حساب می‌آید. بدن ما برای جذب کلسیم نیاز مبرم به ویتامین D دارد. امروزه بعضی از شیرها حاوی مقدار بیشتری ویتامین D هستند اما برای استفاده از مکمل‌های این ویتامین بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

تخم مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامینD است. علاوه بر این دو ماده مهم، تخم مرغ حاوی بیوتین هم هست. بیوتین و ویتامین‌های گروه B نقش موثری در تولید و افزایش کراتین دارند. افراد مبتلا به کمبود بیوتین اغلب دچار مشکلات ناخن هستند و اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با این معضل دست به گریبان هستند توصیه می‌شود از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید.  برای داشتن ناخن‌هایی سالم می‌توانید مکمل ‌های بیوتین را روزانه با دوز ۲.۵ میلی‌گرم مصرف کنید. ( به طور طبیعی و خوراکی ۳۰۰ عدد تخم مرغ حاوی این مقدار بیوتن است.)

ماهی سالمون

ماهی سالمون منبع غنی از بیوتین و پروتئین است. علاوه بر این، سالمون حاوی مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا۳ هم هست. امگا۳ باعث کاهش التهاب بدن می‌شود، پوست و ناخن‌ها را مرطوب نگه می‌دارد و از شکنندگی ناخن‌ها جلوگیری می‌کند. التهاب بدن موجب خرابی و از بین رفتن بستر ناخن‌ها می‌شود و کاهش آن تاثیر مستقیم بر روی سلامت ناخن‌ها خواهد داشت.

برای تقویت و استحکام ناخن‌های خود، این خوراکی‌ها را بخورید/ از بادام تا تخم‌مرغ



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 12 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

پوسیدگی دندان، یکی از شایع‌ترین مشکلات مزمن در دوران کودکی است. حدود ۱ تا ۵ (۲۰ درصد) کودک ۵ تا ۱۱ ساله، و ۱ تا ۷ (۱۳ درصد) نوجوان ۱۲ تا ۱۹ ساله، حداقل یک دندان خراب دارند. درصد دانش‌آموزان ۵ تا ۱۹ ساله‌ای که دندان خراب دارند، در خانواده‌های کم درآمد (۲۵ درصد) نسبت به خانواده‌های پردرآمد (۱۱ درصد) دوبرابر است.

ضعف بهداشت دهانی، می‌تواند تأثیر بدی بر کیفیت زندگی کودکان، عملکرد آن‌ها در مدرسه و موفقیت آن‌ها در آینده زندگی‌شان داشته باشد. معمولا پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است و وجود یک برنامه خدماتی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان برای دانش‌آموزان در مدرسه بسیار مهم است. مراقبت از دندان‌ها، از پوسیدگی و افزایش جرم آن‌ها جلوگیری می‌کند. استفاده از برنامه‌های مشخص رسیدگی به دهان و دندان، به کاهش پوسیدگی دندان در میان کودکان ۵ تا ۱۶ ساله یعنی سنین مدرسه کمک می‌کند.

کنترل سلامت دندان در مدرسه

برنامه‌های مراقبت از سلامت دهان و دندان در مدرسه، به غربالگری و تشخیص مشکلات دهانی دانش‌آموزان کمک می‌کند. هر کودکی که با مشکلات دهان و دندانی شناسایی شود، به یک کلینیک دندان‌پزشکی تحت بیمه ارجاع داده می‌شود. این برنامه برای کودکانی که از خانواده‌های کم درآمد جامعه هستند نیز مناسب است. زیرا هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی بسیار بالا است و برخی خانواده‌ها به دلیل عدم توان مالی از مراجعه به دندان‌پزشک خودداری می‌کنند.

مدارس موظف هستند:

–        از یک مربی بهداشتی متبحر در زمینه تشخیص مشکلات دهان و دندان استفاده کنند.

–        این قانون را در مدرسه وضع کنند که رسیدگی به مشکلات دندان و مراجعه به دندانپزشک اولویت داشته باشد و با دانش‌آموز همکاری داشته باشند.

–        کلاس‌هایی در زمینه آموزش روش صحیح مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مواد دهانشویه برای دانش‌آموزان برگزار کنند.

–        با والدین ارتباط داشته باشند و از آن‌ها بخواهند که نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکشان، جدی‌تر باشند.

–        کودکان را تشویق به مصرف کمتر شیرینی، شکلات و نوشابه و درعوض مصرف بیشتر شیر و مواد کلسیم‌دار کنند.

مراقبت از سلامت دهان و دندان در مدرسه



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 45
نویسنده : saeed.bp

آنفلوآنزا، یکی از بیماری‌های جدی و خطرناک است که می‌تواند به بستری شدن فرد بیمار و گاهی اوقات حتی مرگ او منجر شود. ثابت شده است که حتی افراد کاملا سالم نیز می‌توانند به آنفلوآنزای شدید مبتلا شوند و این بیماری را به دیگران انتقال دهند. به همین دلایل، واکسن سالانه آنفلوآنزا، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزای فصلی و جلوگیری از انتقال آن به دیگران است.

واکسن آنفلوآنزا چطور عمل می‌کند؟

واکسن آنفلوآنزا، دو هفته پس از دریافت آن، باعث شکل‌گیری آنتی‌بادی‌ها در بدن می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها، از بدن در مقابل ابتلا به ویروس‌هایی که در همین واکسن وجود داشته‌اند، جلوگیری می‌کنند.

محققان می‌گویند که واکسن آنفلوآنزای فصلی، از بدن در مقابل ویروس‌های آنفلوآنزایی که در فصل پیش رو شیوع بیشتری دارند، محافظت به عمل می‌آورد. واکسن‌های سنتی آنفلوآنزا (اصطلاحا «سه‌گانه»)، طوری طراحی شده‌اند که از بدن در برابر سه نوع ویروس آنفلوآنزا محافظت کنند: یک ویروس آنفلوآنزا A با نام H۱N۱، یک ویروس آنفلوآنزا A با نام H۳N۲ و یک ویروس آنفلوآنزا B. البته واکسن‌هایی به‌نام «چهارگانه» وجود دارند که از بدن در مقابل چهار نوع ویروس آنفلوآنزا محافظت می‌کنند. واکسن چهارگانه، همان واکسن سه‌گانه به‌علاوه یک ویروس آنفلوآنزا B دیگر است.

چه افرادی باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند؟

انسان‌ها از ۶ ماهگی به بعد باید واکسن آنفلوآنزا را به‌صورت فصلی دریافت کنند. این توصیه جدی از سال ۲۰۱۰ میلادی مطرح شد که کمیته مشورتی اقدامات ایمن‌سازی (ACIP) در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) به واکسیناسیون همگانی با هدف محافظت کامل از انسان‌ها در مقابل آنفلوآنزا رای داد.

واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، خصوصا برای افرادی مهم است که شدیدا در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند و در مقابل عوارض خطرناک آن آسیب‌پذیر هستند.

چه افرادی نباید واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام بدهند؟

CDC، استفاده از واکسن آنفلوآنزای غیرفعال یا IIV و واکسن آنفلوآنزای نوترکیب یا RIV را توصیه می‌کند. این واکسن‌ها برای استفاده در افراد مختلف مورد تایید قرار گرفته‌اند، اما عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین این‌که چه افرادی واجد شرایط لازم برای واکسیناسیون نیستند، دخالت داشته باشند. سن، وضعیت سلامتی در گذشته و حال، و آلرژی به واکسن آنفلوآنزا یا ترکیبات آن فقط چند مورد از این عوامل به‌شمار می‌روند.

موارد منع استفاده از واکسن آنفلوآنزا:

  •         کودکان زیر ۶ ماه
  •         افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید و خطرناک نسبت به واکسن آنفلوآنزا یا یکی از ترکیبات این واکسن ازجمله ژلاتین و آنتی‌بیوتیک.

مواردی که تحت نظر پزشک مجاز هستند:

  •         افراد مبتلا به آلرژی نسبت به تخم‌مرغ یا ترکیبات موجود در واکسن.
  •         افراد مبتلا به سندرم گیلن باره (Guillain-Barré Syndrome) که نوعی بیماری فلج‌کننده شدید محسوب می‌شود. بعضی از افرادی که قبلا به این سندرم مبتلا بوده‌اند نیز نباید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

چه زمانی باید واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام داد؟

واکسن آنفلوآنزا باید قبل از شیوع آنفلوآنزا در محل جغرافیایی زندگی شما انجام شود. توجه داشته باشید که پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا، دو هفته زمان لازم است تا آنتی‌بادی‌های لازم در بدن شکل بگیرند. پس همان اوایل پاییز واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام بدهید. با این‌حال،‌ اگر دیرتر هم به این کار اقدام کنید، باز هم از فواید آن برخوردار خواهید شد. کودکانی هم که به دو دوز واکسن نیاز دارند، باید فرآیند واکسیناسیون را زودتر شروع کنند، چون بین هر دوز واکسن باید ۴ هفته فاصله وجود داشته باشد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟/ اوایل پاییز، زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

به نظر می‌رسد که نقش پدربزرگ یا مادربزرگ در خانواده‌های امروزی کاملا نسبت به دهه‌های گذشته تغییر کرده است. امروزه معمولا کارهایی مانند نگهداری منظم از نوه‌ها به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سپرده می‌شود. حتی بیشتر این سالمندان نمی‌توانند رابطه بدون تنشی با فرزندان یا نوه‌های خودشان برقرار کنند. در ادامه به ۵ موضوع کلیدی در زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها اشاره می‌کنیم که خاستگاه مشکلات آنان هستند.

نصیحت کردن

تمایل سالمندان به منتقل کردن تجربه‌های خودشان به دیگران، یا تلاش آنان برای کمک کردن به دیگران در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف کاملا طبیعی است. با این‌حال،‌ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید به خاطر داشته باشند که ارائه توصیه‌های مختلف باید در قالب مشاوره بماند و اگر به‌سمت توصیه‌های ناخواسته برود، حالت نصیحت به خودش می‌گیرد و به‌عنوان دخالت در زندگی معنا پیدا می‌کند.

زندگی انسان‌ها هر سال درحال تغییر است. پس رفتاری که سالمندان در دهه‌های پیشین برای برخورد با فرزندان خودشان انتخاب می‌کرده‌اند، لزوما نمی‌تواند با شرایط امروزی سازگار یا حتی واقع‌گرایانه باشد. ارائه بیش از حد نظرات منفی‌نگرانه و نکوهش‌گرانه می‌تواند ‌پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را همواره ناسازگار و قضاوت‌گر جلوه بدهد.

غذاها و نوشیدنی‌ها

امروزه بسیاری از والدین به‌سختی تلاش می‌کنند تا فرزندشان را به‌سمت تغذیه سالم ترغیب کنند و بعضی از آنان هم قواعد سخت‌گیرانه‌ای در این موارد دارند. پس اگر والدین به فرزندشان می‌گویند که نباید از چیپس، نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌های چرب و… استفاده کند، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم باید به این قاعده احترام بگذارند.

ممکن است پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فکر کنند که رفتارهای مخالفت‌آمیز در این موضوع اصلا اهمیتی ندارند، اما بهترین کار این است که قبل از هر اقدام و تصمیمی با والدین کودک مورد نظر صحبت کنند. آنان باید توجه کنند که اگر نوه‌شان به آلرژی‌ها یا بیماری‌های خاص دیگر مبتلا باشد، مصرف مواد غذایی نامناسب می‌تواند زندگی این کودکان را به خطر بیندازد.

پدربزرگ و مادربزرگ رقابتگر

برای بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قابل قبول نیست که در کانون توجه نباشند و احساس کنند که والدین داماد یا عروس‌شان در زمینه روابط با نوه‌شان بهتر از آنان هستند. بسیاری از زنان بعد از زایمان ترجیح می‌دهند که از مادر خودشان برای نگهداری کودک کمک بگیرند و این نوع از اتفاقات نباید ذهن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به سمت درجه‌بندی اولویتی بکشاند.

اگرچه تهیه هدیه‌های گران‌قیمت برای نوه‌ها یا تدارک دیدن سفرهای خاص و شگفت‌انگیز برای آنان واقعا بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را وسوسه می‌کند، اما این کارها هم نباید به روابط انسانی میان خانواده‌ها خدشه‌ای وارد سازند. درواقع، حتی اگر کارهای خاص و هیجان‌انگیز هم در توان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باشد، آنان نباید با هدف رقابت یا مقایسه خودشان به انجام این کارها اقدام کنند.

نگهداری از کودک

با این‌که تقریبا همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به وقت‌گذرانی با نوه‌ها علاقه دارند، اما هیچ کدام از آنان نمی‌خواهند شرایط طوری پیش برود که احساس کنند در نقش پرستار رایگان قرار گرفته‌اند و فقط به این خاطر مورد توجه هستند. بنابراین، آنان نباید درخواست‌های مکرر فرزندان خودشان را برای نگهداری از نوه‌ها قبول کنند و همچنین خودشان هم نباید به انجام دادن این کار اصرار داشته باشند.

خرید هدیه

خوش‌حال کردن نوه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها در زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است. گاهی اوقات، آنان نمی‌توانند در مقابل وسوسه خریدن یک اسباب‌بازی یا یک لباس زیبا برای نوه‌شان مقاومت کنند و این مساله اصلا اشکالی ندارد. با این‌حال، مشورت کردن با والدین کودک قبل از خرید هدیه واقعا کار بهتری است. امروزه اسباب‌بازی‌های الکتریکی و بعضا خشنی در بازار وجود دارند که نه‌تنها مورد تایید والدین نیستند، ‌بلکه مورد تایید متخصصان هم قرار نگرفته‌اند. مشورت با والدین کودک، بخش زیادی از این مشکلات را برطرف می‌کند و باعث ناراحتی هیچ کدام از طرفین نمی‌شود.

چطور پدربزرگ یا مادربزرگ بی‌نظیری باشیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف اسیدهای چرب می‌تواند باعث سلامت سیستم گوارش و عملکرد بهتر آن شود. اسیدهای چرب امگا ۳ رابطه مستقیم با بسیاری از عوامل موثر و مفید برای سلامت بدن دارند. به طور مثال با کاهش میزان التهاب بدن و یا تقویت حالت و وضعیت مزاج بدن باعث سلامت بدن می‌شوند. (این موضوع می‌تواند دلیل موجهی برای توصیه بیش از حد مصرف ماهی سالمون باشد) و حالا تحقیقات جدید در زمینه فواید استفاده از امگا ۳ نشان می‌دهد که مصرف این اسید چرب مفید عامل موثری در سلامت سیستم گوارشی بدن است؛ به خصوص برای خانم‌ها در سنین میانسالی و یا پیری.

محققان بریتانیایی با مقایسه‌ دو نوع رژیم غذایی متفاوت دریافتند که چگونه تغذیه ما می‌تواند بر روی سلامت دستگاه گوارش ما و میکروبیوم‌های درون آن تاثیر داشته باشد. میکروبیوم‌ها مجموع میکروب‌هایی هستند که بدن ما مخصوصا سیستم گوارشی میزبان آن‌ها است و در واقع وجود آن‌ها در بدن ما نوعی هم‌زیستی و هم‌سفره‌گی مسالمت‌آمیز محسوب می‌شود. علاوه بر سیستم گوارشی، میکروبیوم‌ها رابطه مستقیمی با تنظیم سوخت و ساز بدن (متابولیسم) و عملکرد سیستم ایمنی ما دارند. زمانی که این رابطه‌ها دچار عدم تعادل و یا ناهماهنگی می‌شود شما در معرض چاقی و یا اضافه وزن، دیابت نوع ۲، التهابات شکمی و روده‌ای  و یا سایر بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرید.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی ۸۷۶ خواهر دوقلو با میانگین سنی ۶۵ سال مشخص شد، خانم‌هایی که در رژیم غذایی خود از منابع اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار بالا استفاده کردند و خوراکی‌ها مثل ماهی، گردو، تخم کتان، تخم‌مرغ و انواع برنج‌های وحشی مصرف کردند سیستم گوارشی سالم‌تری در مقایسه با سایر افراد داشتند. در نتیجه این موضوع بیان‌گر رابطه نزدیک میکروبیوم‌های سالم و مصرف هم‌زمان امگا ۳ و سلامت بدن است.



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 48
نویسنده : saeed.bp

هر چه که می‌خورید تاثیر مستقیم و زیادی بر روی پوست‌تان خواهد داشت و ممکن است همه این نتایج خوشحال کننده نباشند. یک ضرب‌المثل قدیمی است که می‌گوید شما همانی هستید که می‌خورید! اگر تغذیه سالم داشته باشید زندگی سالمی هم در پیش رو خواهید داشت. همراه با سلامت بدن پوست هم سالم خواهد بود. مصرف ‌خوراکی‌های کربن‌دار، شکردار، و چربی‌های ترانس همان نتیجه‌ای را برای پوست در بر خواهد داشت که برای بدن شما دارد. در واقع خوردن غذاهایی با ارزش غذایی پایین همان میزان ضرری را برای شما خواهد داشت که سیگار کشیدن دارد. رژیم غذایی نامناسب موجب التهاب بدن و آسیب به کلاژن‌ها و DNA آن‌ها می‌شود و در نتیجه باعث می‌شود شما پیر به نظر برسید. در ادامه با چند خوراکی مضر که دور نگه داشتن آن‌ها از بشقاب غذای‌تان برای پوست‌تان مفید خواهد بود آشنا می‌شوید.

چیپس

مصرف بیش از حد خوراکی‌های فرآوری شده با ارزش‌های غذایی پایین مثل چیپس می‌تواند پیامدهای سنگینی برای پوست‌تان داشته باشد. این دسته از خوراکی‌ها به مرور زمان با تاثیر منفی بر روی DNA و کلاژن‌های پوست باعث ایجاد چین و چروک، پیری زودرس و در یک کلام‌ آسیب‌های جبران‌ناپذیر پوستی می‌شوند. خوب است بدانید چیپس و سایر خوراکی‌های فرآوری شده عامل اصلی ایجاد جوش در بین بزرگسالان هستند.

آبمیوه‌ها و آب‌های گازدار

شما خود بهتر می‌دانید که مواد تشکیل دهنده بیشتر نوشیدنی‌های آماده در اصل شکر است و اغلب آن‌ها فاقد ارزش‌های غذایی لازم هستند. اما ممکن است ندانید که در واقع نداشتن فیبر لازم در این نوع نوشیدنی‌ها مصرف آن‌ها را برای پوست مضر و ممنوع می‌کند. فیبر لازمه جلوگیری از افزایش میزان بالای قند خون است. میزان بالای قند خون موجب پیری دائمی پوست می‌شود. علاوه بر این‌ها خطوط روی صورت و چین و چروک‌های بیش از حد آن نشانه‌ بارز مصرف بیش از اندازه این گونه نوشیدنی‌ها است.

آبنبات و شیرینی

اگر شما در فرهنگی بزرگ شده‌اید که خوردن شیرینی و شکلات جزء بزرگی از آن بوده است مسلما شما هم از این نشانه‌ها و دیدن جوش‌های روی صورت و بدن در طول دوره بلوغ بی‌بهره نبوده‌اید. اما در بعضی کشورها با مصرف پایین شکر، نوجوانان بدون تجربه کردن چنین شرایطی پا به عرصه بلوغ می‌گذارند. مصرف بیش از اندازه شکر تاثیر منفی بر روی کلاژن‌های پوست دارد و باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری پوست می‌شوند.

این غذاها پوست‌تان را خراب می‌کنند/ از چیپس تا شیرینی!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

لب‌ها دارایی‌های با ارزش و مفیدی برای صورت محسوب می‌شوند و چه کسی است که دوست نداشته باشد لب‌هایی نرم، صورتی و یا سالم داشته باشد؟ لب‌های خشک و ترک‌خورده، پوسته پوسته شده، باد کرده و یا حتی دچار خونریزی، صریحا نشان دهنده کم‌آبی و در معرض بیش از حد نور خورشید قرار گرفتن بدن ما است. ترک‌ها و شکاف‌های لب می‌توانند در صورتی نگران‌کننده باشند که تورم  ایجاد شده موجب پوسته شدن لب‌ها مخصوصا لب پایینی شود. این به این دلیل است که لب پایینی بیشتر مستعد خونریزی است. عارضه خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد مخصوصا هنگام خندیدن و یا خوردن یک غذای تند و ترش.

چرا لب‌ها خشک و ترک‌دار می‌شوند؟

دلایل بسیار زیادی برای این شرایط وجود دارد:

–         کم‌آبی

–         خشکی بیش از اندازه هوا

–         وجود بیش از حد بزاق دهان بر روی لب‌ها و گوشه‌ لب‌ها

–         کمبود ویتامین A و  B۲

–         گازگرفتن و زبان زدن مداوم به لب‌ها

–         بیش از اندازه در معرض آفتاب قرار گرفتن

–         سیگار کشیدن

آشنایی با چند درمان خانگی برای لب‌های ترک‌خورده:

روغن‌ها موثرترین و مقرون به‌ صرفه‌ترین گزینه جهت درمان‌ لب‌های خشک و ترک‌دار هستند. روغن‌ها بدون شک حاوی چربی زیاد و مرطوب کننده طبیعی پوست هستند و لایه‌های لب‌ها را از ریشه چرب و مرطوب می‌کنند. یک قطره از هر نوع روغنی که دوست دارید می‌تواند برای سلامت نگه داشتن لب‌های‌تان بهترین گزینه باشد.

روغن کرچک

روغن کرچک دارای خاصیت بالای دارویی است. یک قطره از روغن کرچک را روی لب‌های‌تان بمالید و اثربخشی شگفت‌انگیز آن را به خوبی بر روی تمامی لایه‌های پوست لب‌تان مشاهده کنید. این روغن با ایجاد لایه‌ای مرطوب باعث محافظت از پوست لب‌ها و جلوگیری از خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود. این یک روش درمان فوری است!

روغن نارگیل

روغنی جادویی برای مرطوب کردن و التیام لب‌ها در مواجهه با خشکی است. روغن نارگیل باعث تازگی و زنده‌شدن دوباره سلول‌های پوست و مرطوب نگه داشتن لب‌ها می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون از ریشه و اساس هر نوع خشکی را بهبود می‌بخشد و به سرعت درمان می‌کند. مزیت استفاده از روغن زیتون حتی یک شبه هم قابل لمس خواهد بود.

روغن کنجد

روغن کنجد در واقع یک روغن چندکاره و کاربردی است که قدرت و توانایی بالایی در میزان درمان کردن هر نوع عارضه و خشکی پوست دارد. هرشب یک قطره از این روغن را روی پوست لب‌های‌تان بمالید و همیشه از لذت دائمی لب‌هایی نرم و صورتی بهره‌مند شوید.

روغن نارگیل + روغن زیتون + روغن بادام + روغن گل آفتاب‌گردان

–          ۱ قاشق‌غذاخوری روغن نارگیل، بادام، زیتون و گل آفتاب‌گردان را با هم مخلوط کنید.

–         با استفاده از یک پنبه، مخلوط به دست آمده را بر روی لب‌های‌تان بمالید و اجازه دهید یک شب بماند.

–         این کار را برای چند هفته به طور مداوم تکرار کنید.

نکته! روغن‌ها به‌ طور طبیعی نقش موثری در مرطوب نگه داشتن لب‌ها ایفا می‌کنند.

درمان‌های خانگی برای رفع خشکی و پوسته شدن لب‌ها/ از روغن‌های گیاهی کمک بگیرید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

ناخن‌ها هم یکی از ارگان‌های زنده بدن هستند، اما بسیاری از افراد (ازجمله کودکان) توجه درستی به ناخن‌ها ندارند. همین مساله، دانش‌آموزان و والدین آنان را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند. متخصصان پوست و مو معمولا نکات راهنمای زیر را برای ترویج عادت‌های صحیح با هدف مراقبت از ناخن‌ها توصیه می‌کنند.

۱. ناخن‌ها را همیشه کوتاه نگه دارید.

ناخن‌های کوتاه ذاتا تمیزتر باقی می‌مانند و کمتر می‌شکنند.

متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که والدین، خودشان ناخن‌های فرزندان‌شان را تا سن ۹ یا ۱۰ سالگی کوتاه کنند. پس از این سن هم کودکان باید کوتاه کردن ناخن‌ها را یاد بگیرند.

نحوه کوتاه کردن ناخن‌های دست‌ها و پاها:

ناخن‌ها را همیشه بعد از پایان حمام کوتاه کنید. ناخن‌ها در این حالت نرم‌تر هستند و درنتیجه راحت‌تر کوتاه می‌شوند.

از ناخن‌گیر مناسب برای کوتاه کردن ناخن‌ها استفاده کنید.

ناخن‌های پاها را صاف و یک‌دست بگیرید تا احتمال فرورفتگی ناخن در انگشت پا را کاهش بدهید.

ناخن‌های دست‌ها را کمی لبه‌دار بگیرید تا استحکام مناسبی هنگام فعالیت داشته باشند.

از سوهان برای نرم کردن قسمت‌های زبر یا تکه‌تکه ناخن کمک بگیرید.

کوتیکول ناخن‌ها را دستکاری نکنید. کوتیکول‌ها از ریشه ناخن محافظت می‌کنند و نباید کنده شوند.

۲. دست‌ها را پس از شستن کاملا خشک کنید.

کودکان باید یاد بگیرند که پس از شستن دست‌ها، حتما آن‌ها را به‌درستی خشک کنند. اگر ناخن‌ها برای مدتی مرطوب باقی بمانند، احتمال شکل‌گیری عفونت در ناخن‌ها زیاد می‌شود.

۳. از لوسیون برای ناخن‌های دست استفاده کنید.

کودکان باید بدانند که حفظ رطوبت ناخن‌ها برای حفظ انعطاف‌پذیری آن‌ها واقعا ضروری است. بهترین زمان برای استفاده از لوسیون، استعمال آن بلافاصله پس از شستن دست‌ها و پس از حمام کردن یا دوش گرفتن است. جدی گرفتن این کار، خصوصا هنگام خشکی هوا، ضرورت دارد. ناخن‌ها در هوای خشک به‌راحتی آسیب می‌بینند و می‌شکنند.

۴. استفاده از پاک‌کننده لاک را به دو بار در ماه کاهش بدهید.

دلیلش این است که محصولات پاک‌کننده لاک فوق‌العاده خشک‌کننده هستند. در صورت استفاده از این محصولات، فقط سراغ انواع بدون استون بروید، چون این ماده واقعا به ناخن‌ها آسیب می‌رساند.

۵. غذاهایی بخورید که حاوی پروتئین و ویتامین B۷ (بیوتین) هستند.

این مواد غذایی، از بهترین منابع برای دریافت این مواد مغذی محسوب می‌شوند و ناخن‌ها را سالم و مستحکم نگه می‌دارند: گوشت قرمز، شیر، گردو، بادام و تخم‌مرغ.

۶. با مراقبت صحیح، از شکل‌گیری مشکلات رایج در انگشتان پاها جلوگیری کنید.

این‌که انگشتان پاها معمولا خارج از دید هستند،‌ نباید باعث غفلت از آن‌ها شود. جدی گرفتن نکات راهنمای زیر می‌تواند به حفظ سلامتی ناخن‌های پاها کمک کند:

  • موقع خرید کفش، به وجود فضای مناسب برای پنجه پاها و انگشتان دقت کنید. کفش کودکان باید فضای کافی برای پنجه پاها داشته باشد.
  • جوراب‌ها باید روزانه تعویض شوند. درواقع،‌ پوشیدن جوراب‌های تمیز به حفظ سلامتی انگشتان پاها کمک می‌کند. جوراب‌های کثیف و آلوده می‌توانند باعث ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف شوند.
  • کودکان همواره باید در محیط‌های عمومی، پارک‌ها و جنگل‌ها کفش بپوشند. راه رفتن با پای برهنه می‌تواند مشکلات مختلفی به‌وجود بیاورد.

۷. ناخن‌ها را بررسی کنید.

ناخن‌های کودکان معمولا سالم هستند، اما آنان باید از همان سال‌های کودکی یاد بگیرند که بررسی ناخن‌های دست‌ها و پاها واقعا اهمیت دارد. این آموزش به کودکان کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی در ناخن‌ها را بی‌اهمیت تلقی نکنند.

آموزش نحوه مراقبت از ناخن‌ها به کودکان



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

موهای شما حاصل و دست‌رنج بدن شما است. موها درون کیسه یا غده‌های مویی که در لایه‌های عمیق پوست قرار دارند تشکیل می‌شوند و رشد می‌کنند و مواد تشکیل دهنده‌شان هم بیشتر مرکب از پروتئین‌ها و رنگ‌دانه‌ها است. هر گونه تغییری در سوخت‌ و ساز بدن (متابولیسم) تاثیر مستقیم برای موها دارد و هم‌ زمان باعث تغییراتی در حجم و اندازه، ضخامت و تار و پود موها می‌شود. علاوه بر این ساختار و محل قرار گرفتن ریشه موها یا همان کیسه‌های مویی نقش موثری در گوناگونی و جنس موها به عهده دارد.

پوسته پوسته‌های سفید سر نشانه بیماری نیست

شوره سر اسمی است که برای پوسته‌های ریز و سفید موجود در سر انتخاب شده است. از آنجایی که قسمتی از عملکرد پوست بدن حتی پوست سر تولید موانعی شاخی شکل و سخت و تقربیا غیر قابل نفوذ برای محافظت و مقابله با عوامل محیطی و خارجی است. تعداد نسبتا اندکی از این پوسته‌های سفید طبیعی است.

بیشتر از آنچه تصور می‌کنید ریزش مو دارید!

تمام پیازهای مو، تقریبا ۱۰۰.۰۰۰ عدد از آن‌ها در پوست سر موجب ایجاد چرخه رشد موها می‌شوند. این سیکل ترکیبی از دوره رشد، دوره سکون یا خاموشی و برگشت و بهبودی تدریجی است. عوامل بسیار زیادی در تغییر این بازه‌های زمانی دخیل هستند. عواملی مثل هورمون‌ها، محل قرار گرفتن یا آناتومی پیاز مو، ژنتیک، سلامت عمومی بدن، داروها و مطمئنا عوامل روحی و روانی از جمله این موارد هستند. تخمین‌زده می‌شود ۹۰ درصد از موهای سر در مرحله رشد موثر هستند (سیکل یا چرخه آناژن) و تقریبا ۱۰ درصد به طور عادی در مرحله سکون (تلوژن) هستند. هر پیاز مو باعث رشد یک تار مو و جایگزینی آن به شکل مستقل می‌شوند.

طاسی موضعی

طاسی موضعی یک بیماری خود ایمنی است که بدن به طور خودکار نسبت به گروه و یا تعدادی از پیاز‌های مو مخصوصا در قسمت‌های خاصی از سر که معمولا بیشتر از ۲.۵ تا ۵ سانتیمتر هم نمی‌شود حمله می‌کند. ممکن است در بعضی از موارد این نواحی بدون مو کاملا عادی به نظر می‌رسند و در حالت عادی خود به خود هم رفع شوند. اما احتمال اینکه سایر نواحی بدن را هم درگیر کند و به طور دائمی تحت تاثیر قرار دهد وجود دارد. متاسفانه در این حالت درمان معتبر و قابل اطمینانی وجود ندارد اما تزریق استروئید در نواحی بی‌مو یا طاس باعث می‌شود برای مدتی قسمت‌های التهابی تشکیل‌ دهنده تحت فشار قرار گیرند.

ژنتیک ۹۰ درصد عامل ریزش مو در آقایان است

نازکی موها (به دلیل کوچکی ریشه یا پیاز مو) به طور عادی در پس سر، خط پیشانی و فرق سر به اسم آلوپسیا شناخته می‌شود. آلوپسی تقریبا در همه افراد با افزایش سن و گذر زمان بوجود می‌آید. اما وجود عوامل ژنتیکی و تغییراتی هورمونی هم بسیار تاثیر گذار است. طاسی معمولا در خانم‌ها بعد از یائسگی پیش می‌آید ولی در آقایان خیلی زودتر در دهه ۲۰ زندگی‌شان پدیدار می‌شود. اگرچه درمان قطعی برای این عارضه در دست نیست اما در بعضی از بیماران استفاده از محلول ماینوکسیدیل (روگین) و فیناستراید (پروپشیا) خوراکی موثر بوده که با تاثیرگذاری مستقیم بر روی ریشه‌های مو می‌توانند موجب رشد دوباره موها شوند. پیوند یا کاشت مو هم در این نوع طاسی سر می‌تواند موثر واقع شود.

طاسی یا کم‌مویی سر در بانوان

تحمل طاسی سر در خانم‌ها به دلیل جنبه‌های زیبایی موضوعی بسیار سخت و مشکل خواهد بود. در بیشتر اوقات طاسی در خانم‌ها نتیجه عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی است. حتی در مواردی خاص و نادر این ‌طاسی‌ها می‌تواند نشانه بروز مشکلات جدی‌تری مثل بیماری‌ها مختلف مانند بیماری‌های تیروئیدی یا هورمونی باشد. پس ضروری است در صورت مشاهده علائم طاسی به یک متخصص مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر درمان لازم را شروع کنید.

موهای شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

۹ مهر، برابر با اول اکتبر هر سال، در تقویم جهانی سلامت، روز جهانی سالمندان نام‌گذاری شده است. براساس اعلام دبیر کل سازمان ملل متحد، جمعیت سالمندان جهان تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد. با این آمار و ارقام بدیهی است که این جمعیت سالمند، اگر به فکر سلامت خود نباشند، سیل عظیمی از بیماری‌ها و مشکلات، آن‌ها را به دردسر خواهد انداخت. یکی از نکات پیشنهادی برای داشتن طول عُمر همراه با سلامتی، رعایت موارد تغذیه‌ای است. از این‌رو،‌ در ادامه با مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالمندان آشنا می‌شویم.

۱. حجم میوه‌ها و سبزی‌ها را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید.

از آن‌جایی که سالمندان معمولا با افت ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی مواجه هستند، پس بهتر است که حجم دریافت ویتامین‌ها در برنامه غذایی خود را بیشتر کنند. از این‌رو، مصرف روزانه حداقل ۳ میوه فصل و دو لیوان سبزیجات به این افراد توصیه می‌شود. از طرف دیگر، سالمندان به دلیل مصرف حجم زیادی از داروها و کم‌آب شدن بدن‌شان، با برخی مشکلات گوارشی مانند یبوست هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در این مورد هم خوردن ۵ وعده میوه و سبزی در طول روز به‌دلیل فیبر بالایی که این ترکیبات غذایی دارند، می‌توانند به رفع مشکل آن‌ها کمک کند. اگر سالمندان با جویدن یا هضم میوه‌ها و سبزی‌ها مشکل دارند، می‌توانند آن‌ها را رنده کنند یا حدود دو دقیقه حرارت غیرمستقیم بدهند.

۲. ناهار، وعده اصلی غذایی‌تان باشد.

از آن‌جایی که سالمندان معمولا با مشکلات گوارشی و اختلال خواب مواجه هستند، بهتر است که وعده اصلی غذایی خود را به وعده ناهار اختصاص دهند. از طرف دیگر، خوردن ناهار کامل می‌تواند کالری و انرژی لازم برای انجام سایر فعالیت‌های روزانه را به سالمندان بدهد.

۳. مراقب کم‌آبی بدن‌تان باشید.

کم‌آب شدن بدن می‌تواند در کاهش تمرکز و ایجاد اختلال هوشیاری در سالمندان موثر باشد. از این‌رو، بسیار مهم است که سالمندان همیشه یک ظرف آب کنار دست خود داشته باشند و پیش از احساس خشکی دهان، آب بنوشند. نوشیدن آب کافی، به بهبود عملکرد گوارشی این افراد هم کمک می‌کند.

۴. حجم غذاهای خود را کم کنید.

برای این‌که سالمندان بتوانند جلوی مشکلات گوارشی و تغییرات ناگهانی در میزان قند و فشار خون خود را بگیرند، باید حجم وعده‌های غذایی خود را کم و تعداد وعده‌های غذایی را زیاد کنند. معمولا توصیه می‌شود که سالمندان، ۶ وعده غذایی کوچک در طول روز داشته باشند. آخرین وعده غذایی آن‌ها نباید کمتر از ۲ ساعت با زمان خواب‌شان فاصله داشته باشد.

۵. انرژی خوراکی‌های خود را بالا ببرید.

معمولا سالمندان به‌دلیل مشکلات گوارشی و داروهایی که مصرف می‌کنند، دچار کاهش اشتها می‌شوند. این کاهش اشتها، می‌تواند منجر به کاهش دریافت کالری کافی در طول روز و درنهایت باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‌ای در بدن سالمندان شود. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که این عزیزان، مواد غذایی مصرفی خود را با حجم پایین اما کالری و ریزمغذی‌های بالا، دریافت کنند. مثلا، به شیر یا لبنیات خود، مقداری موز، کره بادام‌زمینی یا سایر میوه‌ها را بیفزایند، یا همراه با انواع نوشیدنی‌های خود، مقداری شیره انگور مصرف کنند.

۶. توجه ویژه‌ای به سوپ‌ها داشته باشید.

انواع سوپ، جزو بهترین گزینه‌های غذایی برای سالمندان محسوب می‌شوند، زیرا هم خوردن آن‌ها ساده است و نیاز به جویدن زیادی ندارد، و هم می‌توان حجم کوچکی از سوپ را با مغذی‌ترین مواد اولیه تهیه کرد. بهتر است که سالمندان حداقل هفته‌ای ۳ مرتبه انواع سوپ‌هایی که سرشار از سبزیجاتی مانند هویج، گوجه‌فرنگی، جعفری و گوشت‌هایی مانند گوشت قرمز بدون چربی، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون یا گوشت بلدرچین هستند را در برنامه غذایی خودشان داشته باشند.

۷. حتما هفته‌ای ۲ مرتبه ماهی بخورید.

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، قزل‌آلا، ساردین و کیلکا، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند و می‌توانند به انعطاف عروق افراد سالمند و پیشگیری از ایجاد التهاب در بدن آنان کمک فراوانی کنند. ضمن این‌که ماهی نیاز به جویدن چندانی ندارد و بسیار راحت هم هضم می‌شود. از این‌رو، برای سالمندانی که دندان مصنوعی یا مشکلات گوارشی دارند هم گزینه مطلوبی به‌شمار می‌رود.

۸. روزی یک عدد سیب بخورید.

انواع سیب سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام پکتین هستند که می‌تواند باعث پیشگیری از افزایش کلسترول خون در افراد سالمند و گرفتگی عروق خونی در آنان شود. مصرف روزانه یک عدد سیب، شانس سکته‌های قلبی در سالمندان را شدیدا کاهش می‌دهد. اگر توان جویدن سیب را ندارید، آن را رنده کنید.

۹. همراه چای خود، کشمش بخورید.

یکی از بهترین گزینه‌های خوراکی برای همراهی با چای سالمندان، کشمش است. کشمش به‌عنوان یک میوه خشک، هم کالری کافی و هم مقداری آهن غیر هِم به بدن سالمندان می‌رساند. به‌علاوه، مصرف کشمش می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های لثه در سالمندانی که دندان مصنوعی دارند هم جلوگیری کند.

۱۰. از مصرف مغزها و دانه‌ها غافل نشوید.

بهتر است که سالمندان همیشه حداقل ۳ یا ۴ نوع مغز یا دانه مانند پسته، بادام، گردو، تخمه آفتابگردان، کنجد، یا تخمه کدو را آسیاب و به سالاد یا انواع غذاهای خود اضافه کنند. با این کار، هم کالری مصرفی آن‌ها به‌سادگی بالا می‌رود و هم چربی‌های خوب موجود در مغزها و دانه‌ها باعث کاهش چربی بد خون و افزایش چربی خوب خون آن‌ها می‌شود. به این ترتیب، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هم در آنان پایین می‌آید.

۱۰ توصیه تغذیه‌ای به سالمندان



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 42
نویسنده : saeed.bp

اگر پزشک به شما پیشنهاد کرده است که تغذیه سالم‌تر و بهتر را در کنار ورزش جدی بگیرید تا بتوانید کلسترول خون را به وضعیت مطلوبی برسانید، باید با تغییر در ساختار صبحانه آغاز کنید. محققان می‌گویند که بخش قابل توجهی از مردم جهان مانند حدودا ۳۳ درصد از مردم آمریکا، LDL (کلسترول بد خون) بالایی دارند. در حالی که بعضی از غذاهای صبحانه مانند تخم‌مرغ و ژامبون گوشت مشهور هستند به این‌که کلسترول خون را افزایش می‌دهند، اما بعضی از غذاهای صبحانه نیز می‌توانند کلسترول خون را به وضعیت مطلوبی برسانند.

غلات صبحانه حاوی جو دوسر

شروع روز با یک وعده غذایی کاهنده کلسترول، بهترین انتخاب برای زندگی سالم‌تر در درازمدت است. جو دوسر نه‌تنها به گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد پاییزی و زمستانی کمک می‌کند، بلکه حاوی نوعی فیبر محلول به‌نام بتا گلوکان است و درنتیجه کلسترول خون را به سطح مطلوبی می‌رساند. فیبر محلول موجود در جو دوسر، فرآیند هضم را آهسته می‌کند و نمک صفرا را که حاوی کلسترول است، به خود جذب می‌کند. در ادامه این روند، کلسترول به‌همراه فیبر محلول از دستگاه گوارش می‌گذرد و از طریق مدفوع دفع می‌شود. پس مصرف جو دوسر، جذب کلسترول را در بدن کاهش می‌دهد و سطح کلسترول خون را هم پایین می‌آورد. یک‌سوم فنجان از جو دوسر خشک، حاوی ۱.۳ گرم فیبر محلول است. محققان توصیه می‌کنند که روزانه ۵ تا ۱۰ گرم فیبر محلول دریافت کنید.

سیب

سیب حاوی فیبر محلول است، اما نوع فیبر سیب با نوع فیبر جو دوسر تفاوت دارد. هر عدد سیب متوسط هم حدودا ۱.۲ گرم فیبر محلول به بدن می‌رساند. انواع سیب‌ها حاوی نوع فیبر محلول به‌نام پکتین هستند که وظیفه اساسی‌اش، کاهش دادن کلسترول خون است. پکتین موجود در سیب، از نظر عملکرد، درست مانند بتا گلوکان موجود در جو دوسر عمل می‌کند. شما می‌توانید یک سیب متوسط را به برش‌های متعدد تقسیم کنید و از آن به‌عنوان شیرین‌کننده در وعده صبحانه استفاده کنید. پرتقال، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی و انواع مرکبات دیگر نیز حاوی پکتین هستند.

آب پرتقال طبیعی و غنی‌شده

یک لیوان آب پرتقال غنی‌شده با استرول‌ها و استانول‌های گیاهی، واقعا گزینه مناسبی برای کاهش کلسترول خون است. این ترکیبات گیاهی و طبیعی از نظر ساختاری شدیدا به کلسترول درون بدن شباهت دارند و با کلسترول موجود در بدن برای جذب شدن به دستگاه گوارش رقابت می‌کنند. این فرآیند رقابتی مانع از جذب کلسترول می‌شود، کلسترول را دفع می‌کند و درنتیجه کلسترول بد خون را پایین می‌آورد. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند که اگر روزانه ۲ گرم از استرول‌ها و استانول‌های گیاهی را دریافت کنید، سطح کلسترول بد خون را ۱۰ درصد کاهش می‌دهید.

شیر سویا

یکی از ترفندهای مناسب برای کاهش کلسترول خون، استفاده از شیر سویا به‌جای شیر گاو است. شیر سویا، ترکیبات مهم و زیادی دارد که همگی می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند: مهار‌کننده‌های تریپسین، اسید فیتیک و ساپونین‌ها. مهارکننده‌های تریپسین و ساپونین‌ها مانند فیبر محلول در سیب‌ و جو دوسر عمل می‌کنند و به اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش متصل می‌شوند. این روند درنهایت از بازجذب این ترکیبات مضر جلوگیری می‌کند و آن‌ها را از طریق مدفوع خارج می‌سازد.

برای کاهش کلسترول خون، این صبحانه‌ها را بخورید



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 10 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

به‌دلیل شایع بودن ازدواج‌های فامیلی در ایران، تقریباً از هر ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰نوزاد، یک نفر دچار بیماری‌های متابولیک ارثی است که مبتلایان به آن به‌دلیل عدم تشخیص به‌موقع، در آینده با عوارض شدیدی روبه‌رو می‌شوند. ضایعات شدید مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، فلج‌های عضلانی، مشکلات کبدی، سنگ‌های ادراری، نارسایی‌های چشمی‌ مانند آب‌مروارید، آب‌سیاه و بیماری‌های قلبی از عوارضی هستند که برای کودکان مبتلا به این مشکل پدید خواهد آمد. گفتنی است بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک در بدو تولد کاملا طبیعی هستند ولی به‌تدریج بسته به نوع بیماری و شدت آن علائم حاد یا مزمن خود را نشان می‌دهند. پس حتی در موارد اختلال کبد، چشم، قلب و… در سنین بالاتر نیز باید این بیماری‌ها را در نظر گرفت.

تأخیر در تشخیص و درمان بیماری‌های متابولیک ارثی بسیار خطرناک است زیرا به ازای هر ماه تأخیر در تشخیص و درمان این بیماری‌ها، ظرفیت ضریب هوشی کودک ۵.۴واحد کاهش می‌یابد. به‌طوری که اگر در یک‌سال اولیه تولد، بیماری کودک شناخته نشده و درمان آغاز نشود، حدود ۵۰درصد ظرفیت ضریب هوشی کودک کاهش می‌یابد و درمان وی در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

با توجه به این که بیماری‌های متابولیک یکی از موارد شایع نیازمند مشاوره ژنتیک هستند بهتر است در مورد مشاوره ژنتیک و انواع آن بیشتر صحبت شود. حتی توصیه می‌شود تمامی زوجین حتی افرادی که با هم فامیل نیستند نیز قبل از ازدواج از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کنند. لازم به ذکر است ازدواج افراد خویشاوند با یکدیگر در هر حالت مثل دخترخاله-پسرخاله ، نوه عمو، دخترعمه-پسردایی و… از نظر احتمال بروز بیماری‌های ژنتیکی حائز اهمیت هستند و این گروه از زوج‌ها حتما باید قبل از عقد مشاوره ژنتیک بگیرند. در ضمن فقط مشاورین ژنتیک می‌توانند در این زمینه خانواده‌ها را راهنمایی کنند. در مشاوره ژنتیک پس از پرسش در خصوص بیماری‌ها و سوابق خانوادگی، با کمک رسم شجره‌نامه ابتدا میزان ژن مشترک بین زوجین بررسی و سپس نحوه توارث بیماری در خانواده مشخص می‌گردد.

تاخیر در درمان متابولیک ارثی، ضریب هوشی کودک را کاهش می‌دهد!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 38
نویسنده : saeed.bp

سرفه نه‌تنها فرد مبتلا به بیماری را آزار می‌دهد، بلکه می‌تواند در محیط‌های عمومی باعث ایجاد دردسر یا مشکلات مختلفی برای دیگران شود. البته اگر به سرفه مرطوب مبتلا باشید، نباید جلوی آن را بگیرید، چون بدن از سرفه کردن برای بیرون ریختن مخاط آلوده و اضافی استفاده می‌کند. از طرف دیگر، اگر به سرفه خشک مبتلا باشید، نباید شدت سرفه را با فشار آوردن به گلو بیشتر کنید، بلکه باید خشکی گلو را هرچه سریع‌تر کاهش بدهید. برای تسکین سرفه، راه‌های زیادی وجود دارند که در ادامه به بهترین آنها اشاره می‌کنیم:

چای‌های تسکین‌دهنده سرفه

۱. آویشن، نوعی گیاه دفع‌کننده و خلط‌آور است و ترکیبات مهمی دارد که دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهند. برای تهیه چای آویشن باید دو قاشق غذاخوری آویشن تازه را (یا یک قاشق غذاخوری آویشن خشک) در یک فنجان آب جوش بریزید. بعد از این‌که آویشن کاملا خیس خورد، باید گیاه را از فنجان خارج کنید، مقداری عسل به آن بیفزایید و بعد آن را بنوشید.

۲. چای دیگری که برای سرفه مناسب است، چای گل ختمی نام دارد. وقتی که گل ختمی با آب مخلوط می‌شود، نوعی لعاب چسبناک به‌وجود می‌آورد و طوری گلو را می‌پوشاند که درنهایت خروج مخاط اضافی را راحت‌تر می‌سازد. برای تهیه این چای یا دم‌نوش، باید ۲ قاشق چای‌خوری از گل ختمی خشک‌شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید. نوشیدن ۳ فنجان از دم‌نوش گل ختمی در طول روز برای تسکین سرفه توصیه می‌شود.

۳. دم‌نوش شیرین‌بیان، گزینه دیگری برای تسکین سرفه است. برای تهیه این دم‌نوش، باید ۴۵ قطره از عصاره شیرین‌بیان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن، آن را بنوشید. شیرین‌بیان، میزان خلط‌ها را کاهش می‌دهد و اسپاسم‌های احتمالی در نایژه را هم تسکین می‌بخشد. البته توجه داشته باشید که دم‌نوش شیرین‌بیان هرگز نباید بیشتر از یک هفته به‌صورت مستمر مصرف شود، چون می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا نیز نباید از این دم‌نوش استفاده کنند.

۴. یکی از دم‌نوش‌هایی که در طب آیورودا برای تسکین سرفه توصیه می‌شود، چای تُند یا فلفلی است. برای تهیه این دم‌نوش یا چای باید نصف قاشق چای‌خوری از پودر زنجبیل را با مقدار کمی از گل میخک و پودر دارچین به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن این ترکیب، آن را بنوشید.

شربت‌های خانگی

۱. آب لیمو را با کمی عسل مخلوط کنید و بعد مقداری پودر فلفل قرمز به آن بیفزایید. وقتی این ترکیب را به‌خوبی مخلوط کردید، باید آن را سر بکشید. عسل، پوشش محفاظت‌کننده‌ای را روی گلو ایجاد می‌کند و بافت‌های ملتهب‌شده را تسکین می‌دهد. از طرف دیگر، لیمو هم التهاب را کمتر می‌کند و ویتامین C مناسبی به بدن می‌رساند. فلفل قرمز هم گردش خون در ناحیه گلو را ارتقا می‌دهد و درنتیجه روند بهبودی را تسریع می‌کند.

۲. یکی از ساده‌ترین شربت‌ها خانگی برای مقابله با سرفه، شربت عسل و آب لیمو است. برای تهیه این شربت باید ۲ قاشق غذاخوری از آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری از عسل مخلوط کنید. این ترکیب باید حرارت ببیند تا کاملا گرم شود. اضافه کردن پیاز رنده‌شده به این شربت، اثربخشی آن را تقویت می‌کند. پیاز حاوی ترکیبات مهمی است که خلط‌های اضافی را بیرون می‌آورند و سرفه را تکسین می‌دهند.

آشنایی با نوشیدنی‌های تسکین‌دهنده سرفه/ از چای آویشن تا شربت آبلیموی فلفلی!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 39
نویسنده : saeed.bp

سرفه واکنشی است که برای حفظ سلامت راه هوایی یعنی گلو و قفسه‌سینه رخ می‌دهد و جسم خارجی، اسید معده، عامل بیماری‌زا و هر عاملی که می‌خواهد به داخل ریه یا مجاری هوایی نفوذ کند را دور می‌کند بنابراین سرفه یک مکانیسم دفاعی برای بدن است، اما گاهی سرفه یک علامت هشداردهنده است که باعث می‌شود بیمار به پزشک مراجعه کند. هرچند سرفه به‌خصوص در کودکان و شیرخواران نمای نگران‌کننده‌ای دارد و آزاردهنده است اما اغلب وضعیت حادی را ایجاد نمی‌کند و بسیاری اوقات سرفه‌ها بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به‌طور خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

سرفه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها خشک و برخی دیگر خلط دارند. بعضی از سرفه‌ها فقط تحریکی هستند و گاهی هم به‌دلیل ابتلا به یک بیماری عفونی ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شوند. سرفه‌ها همچنین می‌توانند به دلیل آلرژی، ریفلاکس، بیماری‌های قلبی، عوارض ناشی از مصرف دارو یا ابتلا به یک بیماری ژنتیکی مانند بیماری فیبروز سیستمیک ایجاد شوند. سرفه‌ها می‌توانند روزانه یا شبانه باشند و علائم مختلفی مانند تب، آبریزش بینی، تهوع، استفراغ و… را به دنبال داشته باشند که هر یک از اینها می‌تواند با شرح‌حالی که از بیمار گرفته می‌شود تشخیص‌های خاصی را مطرح بکند و مشخص کند که سرفه‌ها به درمان نیاز دارند یا نه. فراموش نکنید برای برطرف شدن سرفه‌ها همیشه هم الزامی به مصرف دارو وجود ندارد. بسیاری از اوقات توصیه‌های غیردارویی پزشک، مصرف بخور سرد یا گرم و درمان‌های گیاهی برای برطرف شدن سرفه‌ها موثرتر از داروها عمل می‌کنند.

سرفه‌ها به دو شکل حاد و مزمن هم دیده می‌شوند. سرفه‌های حاد، سرفه‌هایی هستند که کمتر از یک هفته طول می‌کشند و سرفه‌های مزمن سرفه‌هایی هستند که بیش از ۲ تا ۳ هفته ادامه پیدا می‌کنند. سرفه‌هایی که بین این مدت زمان طول می‌کشند با عنوان سرفه‌های تحت‌حاد شناخته می‌شوند. حدود ۹۰ درصد سرفه‌هایی که ما با آن مواجه هستیم سرفه‌های حاد هستند و معمولا به دلیل بیماری‌هایی مانندسرماخوردگی ایجاد می‌شوند به‌طور معمول ممکن است هر کودکی طی سال بین ۳ تا ۴ نوبت در هر فصل سرما بخورد و به دلیل درگیری ویروسی یا باکتریایی سرفه کند. در سرماخوردگی معمولا کودک علاوه بر سرفه یک تب تخفیف هم دارد. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان و جلوگیری از بروز سرفه‌ها رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست‌ها توسط والدین و اطرافیان است.

سرفه کودکان را جدی بگیرید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 43
نویسنده : saeed.bp

۲۹ سپتامبر برابر با ۷ مهر هر سال، در تقویم سلامت جهانی، روز جهانی سلامت قلب نام‌گذاری شده است. همه ما می‌دانیم که کاهش مصرف نمک و چربی‌های حیوانی، یکی از اصول اولیه تغذیه‌ای برای داشتن قلبی سالم‌تر است. اما در کنار رعایت این دو نکته ساده، لازم است که دستی در برنامه غذایی خود ببریم تا بتوانیم قلب سالم‌تر و درنهایت زندگی همراه با سلامتی بیشتری را داشته باشیم. از طرف دیگر، افرادی که سابقه سکته قلبی یا جراحی‌های باز قلب را هم در کارنامه سلامت خود داشته‌اند، باید چند نکته تغذیه‌ای ساده را برای افزایش سلامت قلب خود به‌کار ببرند که در ادامه این مطلب به تمامی این نکات، اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱۲ پیشنهاد خوراکی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

۱. ماهی سالمون یا ساردین را حداقل هفته‌ای دو مرتبه در برنامه غذایی خود قرار دهید تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در خود پایین بیاورید. تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در این دو ماهی به انعطاف‌پذیری عروق، کاهش التهاب عروق و بهبود علائم متابولیک کمک می‌کنند و بدین ترتیب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند. علاوه بر این، ماهی‌های سالمون و ساردین، حجم بالایی از سلنیوم را در خود جای داده‌اند که این آنتی‌اکسیدان قوی، به محافظت از قلب و عروق کمک می‌کند.

۲. روزی یک تا دو عدد گردو بخورید. گردو سرشار از امگا-۳، فیبر، ویتامین E و فولات است. همه این مواد مغذی برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم هستند. به‌علاوه، گردو حاوی حجم بالایی از چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای است که می‌توانند به حفظ انعطاف و سلامت عروق کمک زیادی کنند.

۳. مصرف بادام خام را فراموش نکنید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ عدد بادام خام باعث پیشگیری از تجمع پلاک در عروق و درنهایت باعث پیشگیری از حمله‌های ناگهانی قلبی می‌شود.

۴. سعی کنید که در برنامه غذایی خود، مخصوصا وعده صبحانه، بیشتر از جو دوسر کمک بگیرید. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه حجم مناسبی از جو دوسر (حدود ۵ قاشق غذاخوری)، می‌تواند منجر به کاهش کلسترول خون و درنتیجه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

۵. مصرف حجم مناسبی از قهوه را هم فراموش نکنید. محققان بر این باورند که نوشیدن روزانه حدود ۲ فنجان قهوه، ‌خطر ابتلا به بیماریدیابت نوع ۲ را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و بدین ترتیب، یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی در بدن از بین می‌رود. البته به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی، باید در مصرف قهوه کمی محتاط باشید تا دچار تپش قلب ناشی از افزایش میزان کافئین در بدن نشوید.

۶. سعی کنید که حداقل روزی یکی‌دو فنجان چای سبز گرم بنوشید. چای سبز حاوی حجم مناسبی از کاتچین و انواع فلاونوئیدها است که برای ارتقا سلامت قلب و پیشگیری از تشکیل پلاک در عروق خونی بسیار موثر هستند.

۷. اگر به فکر حفظ سلامت قلب خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مصرف شکلات تلخ حداقل ۷۰ درصد را به میزان روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در برنامه غذایی خود داشته باشید. این کار باعث کاهش سطح فشار خون عمومی می‌شود و سرعت گردش خون در بدن را بالا می‌برد. به همین دلیل هم مصرف شکلات تلخ می‌تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد.

۸. مصرف روزانه یک مشت بسته از کشمش، به دلیل وجود پتاسیم بالا، باعث کاهش خطر ابتلا به افزایش فشار خون می‌شود.

۹. کلم بروکلی را به سبزی‌های خود اضافه کنید. حجم بالای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی باعث کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

۱۰. روزی یک عدد سیب بخورید. مصرف روزانه سیب، به‌دلیل حجم بالای پلی‌فنول‌هایی که دارد، اجازه رسوب و جذب کلسترول در عروق خونی را نمی‌دهد و با کاهش ۴۰ درصدی LDL یا همان چربی بد خون، راه را بر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌بندد.

۱۱. در پاییز و زمستان تا می‌توانید پرتقال و گریپ‌فروت بخورید. ویتامین C فراوان موجود در این دو میوه، باعث پیشگیری از حمله‌های ناگهانی قلبی می‌شود و فلاونوئیدهای موجود در آن‌ها نیز شانس ابتلا به فشار خون بالا و التهاب را در بدن کم می‌کند.

۱۲. روغن زیتون را جایگزین سایر روغن‌های مصرفی برای پخت‌وپز و سالاد کنید، زیرا مصرف روغن زیتون از تشکیل پلاک در عروق خونی پیشگیری می‌کند و جلوی افزایش چربی بد خون را می‌گیرد.

۹ پیشنهاد خوراکی برای افرادی که سابقه سکته قلبی دارند

۱. روزی ۵ وعده سبزی و ۲ وعده میوه تازه بخورید.

۲. به‌جای غلات آرد سفید، غلات سبوس‌داری مانند نان‌های سبوس‌دار، برنج و ماکارونی قهوه‌ای بخورید.

۳. گوشت‌های بدون چربی را جایگزین گوشت‌های پُرچرب کنید و دور مصرف فرآورده‌های گوشتی مانند سویس و کالباس که سرشار از سدیم هستند را خط بکشید.

۴. حداقل هفته‌ای ۱۵۰ گرم ماهی یا غذاهای دریایی مصرف کنید.

۵. حداقل هفته‌ای ۲ مرتبه حبوبات بخورید. حبوبات سرشار از فیبر هستند و مصرف آن‌ها برای بیماران قلبی یا آن‌هایی که سابقه سکته قلبی دارند، بسیار مهم است.

۶. مصرف غذاهای چرب، شور و سرخ‌کرده را تا حد ممکن کاهش دهید و استفاده از انواع فست‌فود را به حداکثر یک مرتبه در ماه محدود کنید.

۷. لبنیات کم‌چرب بخورید.

۸. چربی‌های سالم‌تر مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن دانه سویا را جایگزین چربی‌های حیوانی یا کره مارگارین کنید.

۹. حداقل روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های فاقد شکر را مصرف کنید.

۵ پیشنهاد غذایی برای افرادی که عمل باز قلب انجام دادند

۱. ۲ تا ۳ برابر بیشتر از قبل از عمل، میوه و سبزی تازه بخورید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی در بدن‌تان خواهند شد. بعد از عمل باز قلب، شانس افزایش فشار خون وجود دارد و مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌های تازه، این احتمال را کاهش می‌دهد.

۲. معمولا افرادی که عمل باز قلب انجام می‌دهند، با مشکلات گوارشی در هضم و جذب مواد غذایی مواجه می‌شوند. بهتر است که این افراد فقط غلات سبوس‌دار مصرف کنند تا افزایش فیبر غذایی دریافتی، منجر به کاهش مشکلات گوارشی در آنان شود.

۳. اگر به‌تازگی عمل قلب باز انجام داده‌اید، پروتئین‌های مصرفی خود را سبُک و سریع‌الهضم انتخاب کنید. پروتئین‌های سبُک شامل انواع لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی، گوشت‌های سفید و گوشت پرنده‌هایی مانند بلدرچین می‌شود. سعی کنید از مصرف گوشت‌های قرمز سنگین و پُرچرب مانند قسمت‌های پُرچرب گوشت گوسفند یا خوردن امعا و احشای حیوانات بعد از عمل قلب خودداری کنید.

۴. در بین میوه‌ها، مصرف موز را فراموش نکنید. موز، حجم بالایی از پتاسیم را در خود جای داده است که می‌تواند برای بیماران قلبی مفید باشد.

۵. بعد از جراحی باز قلب،‌ امکان کاهش ذخایر هموگلوبین در بدن وجود دارد. از این‌رو، بهتر است که این بیماران بعد از عمل به سراغ رژیم‌های گیاه‌خواری نروند و همراه با وعده‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی، از آب‌لیموی تازه یا آب‌پرتقال تازه استفاده کنند تا میزان جذب آهن در بدن آنان افزایش یابد.

۲۶ توصیه غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی/ به بهانه ۷ مهر، روز جهانی قلب



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

آیا شما هم رگ‌های نسبتا آبی رنگ، سبزِ شبیه به عنکبوت و در کل بد شکلی را پشت پا و یا زیر ناحیه ران‌ها‌ی‌تان می‌بینید؟ واریس یک اختلال عروقی است که بیشتر در افراد چاق و یا خانم‌های باردار شایع‌تر است و کمتر در آقایان دیده ‌می‌شود. البته برای بیشتر افراد واریس یک دغدغه زیبایی محسوب می‌شود. انجام کارهای ایستاده آن هم برای مدت زمان طولانی یکی از دلایل اصلی ایجاد رشته‌های واریسی است. افرادی که کارهای شبانه‌روزی، اجرایی، نگهبانی انجام می‌دهند و معلم‌ها بیشتر شانس ابتلا به واریس را دارند.

واریس چیست؟

برای درک بهتر از واریس ابتدا عوامل ایجاد و تشکیل آن را ریشه‌یابی می‌کنیم و در ادامه مطلب با روش‌های ساده درمان آن آشنا می‌شویم. به طور کلی رگ‌ها عامل انتقال خون از قلب به سراسر بدن هستند و متناوبا مسئول برگشت خون (ناخالص و با اکسیژن کم‌تر) از سایر قسمت‌های بدن به قلب. زمانی که شما می‌ایستید و یا راه می‌روید رگ‌های سالم بدن‌ خون را به شکل وارونه و یا برعکس جهت جاذبه زمین به سمت بالا پمپ می‌کنند. اما رگ‌های واریسی در عملکرد صحیح انتقال خون دچار اختلال می‌شوند. با افزایش فشار خون رگ‌ها حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی خود را از دست می‌دهند و بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند، پیچ و تاب می‌خورند و حتی در مواردی به مرور زمان پاره هم می‌شوند. رگ‌ها نیاز دارند تا با حمایت عضلات اطراف‌شان خون موجود در خود را در خلاف جهت گرانش به عقب برگردانند و هر چه بیشتر فشار وارد کنند بیشتر باز و متورم می‌شوند تا حدی که ممکن است خون در درون رگ‌های سطحی پا لخته هم بشود. به دلیل اینکه این‌ رگ‌ها نزدیک به سطح پوست و یا نزدیک به عضلات پشت زانو و کشاله ران‌ها هستند بیشتر مشخص می‌شوند.

چرا واریس تنها در پاها دیده می‌شود؟

همه ما می‌دانیم شاهرگ‌ها و یا سرخ‌رگ‌های خونی مسئول و تامین کننده اکسیژن بیشتر خون از قلب برای تمامی سلول‌های بدن هستند و رگ‌ها تامین کننده اکسیژن کمتری برای خون و سلول‌های بدن هستند. پاها به خصوص ماهیچه‌های ساق پا در قسمت پایینی بدن ما قرار دارند و عضلات کمتری برای حمایت از رگ‌های عمیق در این قسمت از بدن وجود دارد، در نتیجه زمانی که متورم می‌شوند و باعث ایجاد و تشکیل رگ‌های واریس می‌شوند.

آشنایی با چند درمان خانگی واریس

واریس‌های شدید می‌توانند عامل لخته شدن خون و بسته شدن  هر قسمت از رگ‌ها شوند. ممکن است این لخته‌ها در شرایط خاص و حاد به قلب، مغز و ریه‌ها هم نفوذ کنند و عوارض بسیار سنگین و جبران ناپذیری را به بار آورند. در ادامه این مطلب با چند روش موثر در درمان رگ‌های واریسی آشنا می‌شویم.

ماساژدرمانی با استفاده از روغن

ماساژ همراه با روغن یک راه‌حل موثر برای معالجه بسیاری از بیماری‌های مربوط به عروق است و از آنجایی که در ایجاد واریس، رگ‌های ضعیف و عملکرد نا‌صحیح جریان خون دخیل است ماساژ همراه با روغن یک درمان موثر و کارساز در رفع رگ‌های واریسی محسوب می‌شود. روغن کنجد باعث بازسازی و انعطاف پذیری رگ‌ها می‌شود و کمک می‌کند رگ‌های بسته شده دوباره باز شوند و خون به راحتی در این رگ‌ها جریان پیدا کند. علاوه بر این می‌توانید از کمپرس آب گرم و یا سرد برای رفع این مشکل استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک کاسه آب گرم است. می‌توانید ۵ تا ۸ قطره از هر روغنی که تمایل دارید استفاده کنید و بعد یک قاشق چایخوری روغن کنجد، زیتون، بادام و یا نارگیل هم اضافه کنید. یک پارچه را درون مخلوط آب گرم و روغن کنید و بعد روی نواحی مورد نظر قرار دهید. این کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. اضافه کردن چند حبه سیر به مخلوط آب گرم و روغن می‌تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد.

استفاده از باند و نوارهای زخم‌بندی

باندپیچی کردن نواحی آسیب دیده باعث محکم نگه داشتن عضلات و بافت‌های اطراف رگ‌های واریسی می‌شود و درد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

سبک و شیوه زندگی‌تان را تغییر بدهید، برای مثال تند تند راه بروید

 تند تند راه رفتن می‌تواند کمک بسیار موثری در تقویت گردش خون در بدن باشد و به عضلات فشار آورد تا برای به جلو راندن خون کمک کنند. به خاطر داشته باشید، تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز برای درمان واریس کافی است.

به اعضای بدن‌تان استراحت کافی بدهید

سعی کنید پاهای‌تان را موازی و هم راستا در جهت نیروی جاذبه قرار دهید. موقع خواب همیشه یک بالشت زیر پاهای‌تان بگذارید و یا هنگام نشستن با انجام حرکات نرمشی پاهای خود را به سمت بالا بیاورید تا با استفاده از نیروی جاذبه خون‌های لخته شده کم‌کم دوباره جاری شوند.

بیو‌فلاونوئیدها و رگ‌های تازه

فلاون زیستی و یا همان ‌فلاونوئیدها مواد رنگی روشن درون میوه‌ها و گل‌ها هستند که هر یک در حفظ و نگهداری دیواره مویرگ‌ها و کاستن احتمال خونریزی کاربرد دارند و بیشتر در گیاهان و میوه‌ها به ویژه مرکبات یافت می‌شوند. مصرف مواد غذایی که سرشار از فلاونوئیدها هستند باعث تقویت گردش خون، آرام کردن رگ‌های خونی و پیشگیری از التهاب و در کل بهبود شرایط و قدرت بدنی می‌شود. منابع غنی از فلاونوئیدها به شرح زیر هستند.

–         سیب

–         انواع مرکبات

–         گیلاس

–         انگور

–         شکلات تلخ

–         فلفل دلمه‌ای

–         کلم بروکلی

–         اسفناج

–         جعفری

–         چای سبز و چای سیاه

در انتها با چند درمان ساده خانگی که حتی به راحتی در آشپزخانه منزل‌تان هم قابل تهیه و استفاده است آشنا می‌شویم.

زنجبیل و سیر

زنجبیل و سیر ۲ گیاه طبیعی شگفت‌انگیز هستند به درمان بسیاری از بیماری‌های عروقی کمک می‌کنند به طور کلی ضدالتهاب هستند و سموم موجود در رگ‌های خونی را از بین می‌برند. مقداری زنجبیل و یک حبه سیر را له کنید و بعد یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و برای نتیجه بهتر ترجیحا سعی کنید با معده خالی میل کنید.

پیاز

پیاز به توزیع و پخش بهتر پروتئین به قسمت‌های پایینی بدن مثل پاها کمک می‌کند و به طور مستقیم در درمان رگ‌های واریسی موثر است.

آب هویج و اسفناج

مخلوط آب هویج و اسفناج باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی می‌شود و در نتیجه سموم از رگ‌ها دفع شده و خون به راحتی جریان پیدا می‌کند و کمتر لخته می‌شود. به مرور رگ‌ها باز می‌شوند و کم‌کم اثرات واریس محو می‌شود.

آشنایی با واریس و درمان‌های خانگی آن



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : پنج شنبه 6 مهر 1396
بازدید : 34
نویسنده : saeed.bp

بیش از ۲۰۸ هزار نفر از افراد زیر ۲۰ سال در آمریکا، به دیابت‌های نوع ۱ و ۲ مبتلا هستند. این تعداد که همگی دانش‌آموز هستند، عدد بالایی است.

اطمینان از اینکه دانش‌آموزان مبتلا به دیابت از خدمات مناسبی برای کنترل دیابت در مدرسه برخوردار هستند، اهمیت بالایی دارد. معمولا در زمینه دیابت، دانش‌آموز برای کنترل بیماری خود نیاز به همکاری یک بزرگتر مانند والدین، مربی بهداشت، معلم یا مشاور دارد تا هنگام مصرف دارو، تست قند خون، انتخاب غذا و انجام فعالیت‌های ورزشی او را راهنمایی کند.

کنترل دیابت توسط مربیان مدرسه

قرار نیست دیابت کودک در مدرسه درمان شود. والدین و مدرسه، هردو یک هدف دارند و آن هم ایجاد محیطی امن و حمایتی برای کودک است تا با کمترین مشکل به ادامه تحصیل بپردازد. اما مدرسه هم وظایفی دارد:

– مدرسه باید برنامه‌ای تهیه کند و به همه دانش‌آموزان توضیح دهد که هنگام مواجهه با شرایط اورژانسی دیابت چه کارهایی باید انجام دهند.

– مدرسه باید از لحاظ تجهیزات، برای کنترل دیابت یک دانش‌آموز، آماده باشد و سپس او را ثبت نام کند.

– وظیفه مسئولان مدرسه است که با والدین و پزشکان کودک ارتباط داشته باشند و مرتب قند خون او را اندازه بگیرند.

– مربیان مدرسه باید طریقه استفاده از کیت اورژانسی گلوکاگون برای افت ناگهانی و شدید قند خون را بدانند و همیشه آن را در دسترس داشته باشند.

کنترل دیابت توسط دانش‌آموز

– اگر قرار است کودکتان، خودش قند خونش را اندازه بگیرد مطمئن شوید که طرز استفاده از دستگاه را بداند و از سر اجبار این کار را انجام ندهد.

– اگر قرار است مربی قند خون کودک را اندازه بگیرد، مطمئن باشید که بداند کی و به کجا باید مراجعه کند.

– کودکتان را تشویق کنید که صبحانه و غذاهای سالم بخورد. اگر ناهار کودک با مدرسه است، مطمئن شوید که غذای مناسب با بیماری‌اش بخورد.

– ابتلا به دیابت به این معنا نیست که کودک نمی‌تواند فعالیت فیزیکی داشته باشد یا در کلاس ورزش شرکت کند. بلکه کودکان مبتلا به دیابت باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشند. درواقع، فعالیت ورزشی می‌تواند به کودک در کنترل قند خون کمک کند.

– مطمئن شوید که کودکتان همه واکسن‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار را دریافت کرده باشد. زیرا افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به بیماری‌های دیگر حتی بیماری ساده‌ای مانند سرماخوردگی، دیرتر از دیگران بهبود می‌یابند.

– دانش‌آموزان را تشویق کنید تا مرتب دست‌هایشان را بشویند به ویژه قبل از خوردن غذا و پس از استفاده از توالت.

اگر فرزندتان دیابت دارد، به مسولان مدرسه خبر بدهید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

فصل پاییز، جذابیت‌ها و لذت‌های خاصی را به ما هدیه می‌دهد، اما می‌تواند مشکلات خاصی را هم برای سلامتی ما به‌وجود بیاورد. از این‌رو، در ادامه با بعضی از شایع‌ترین مشکلات پاییزی که می‌توانند شما یا عزیزان‌تان را آزار بدهند، آشنا می‌شویم و البته نکاتی هم درباره پیشگیری یا درمان‌ها آن‌ها ارائه می‌دهیم.

سرفه و سرماخوردگی

سرفه‌ و سرماخوردگی، شایع‌ترین مشکلات در طول‌ ماه‌های سرد سال هستند. درحالی که سرماخوردگی می‌تواند هر فردی را تا چند روز آزار بدهد و زندگی او را با سختی مواجه کند، اما زندگی انسان‌ها را به خطر نمی‌اندازد.

درمان: ویروس شایع سرماخوردگی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان نیست و افراد نباید از این داروها به‌صورت خودسرانه برای مقابله با سرماخوردگی استفاده کنند. سرماخوردگی عادی و رایج با گذشت چند روز درمان می‌شود، اما اگر این بیماری بیشتر از حد عادی طول بکشد و اصلا بهبود نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری: اگر احساس کردید به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، باید بدانید که راه‌های مناسبی برای جلوگیری از پیشروی این بیماری وجود دارند. استفاده از دستمال برای سرفه و عطسه، دور انداختن دستمال و شستن دست‌ها، ویروس‌های باقی‌مانده روی آن‌ها را از بین می‌برد. البته در صورت مبتلا شدن به تب یا اختلالات تنفسی، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آسم

افراد مبتلا به آسم معمولا در روزهای سرد و مرطوب پاییزی یا زمستانی با مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند. اگر به آسم مبتلا هستید و علائم این بیماری را در طول شب تجربه می‌کنید، یا اگر علائم آسم باعث اختلال در زندگی روزمره شما می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند داروهای مصرفی شما و وضعیت بیماری‌تان را بررسی کند و سپس، داروهای استروئیدی لازم را برای تقویت تنفس برای شما در نظر بگیرد.

عفونت‌های گلو

عفونت‌های ویروسی می‌توانند به شکل‌گیری عفونت در گلو منجر شوند. اگر شما هم به این عفونت‌ها مبتلا شوید، طبیعتا التهاب و درد در ناحیه گلو را تجربه می‌کنید.

درمان: طیف وسیعی از داروهای بدون نسخه به تسکین درد ناشی از عفونت گلو کمک می‌کنند. با این‌حال، اگر گلودرد همراه با تب، تورم و درد در غدد لنفاوی،‌ یا لکه‌های سفید در لوزه‌ها و سختی در بلعیدن غذا همراه باشد،‌ احتمالا به تونسیلیت مبتلا شده‌اید و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اسهال و استفراغ

بعضی از ویروس‌ها می‌توانند باعث شکل‌گیری اسهال، استفراغ یا هر دو در کنار هم شوند. شستن دست‌ها به‌طور منظم، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این مشکلات است. برای جلوگیری از سرایت این مشکلات به افراد دیگر، فرد مبتلا به اسهال و استفراغ نباید تا ۴۸ ساعت پس از بهبودی کامل به محل کار یا مدرسه بازگردد.

عفونت‌های چشم

اگر چشم شما قرمز شده، احساس خارش در آن به‌وجود آمده یا با ترشحات غیرعادی همراه است، احتمالا به التهاب ملتحمه چشم مبتلا شده‌اید. التهاب ملتحمه معمولا از طریق شستن چشم‌ها با کمک آب گرم یا استفاده از قطره‌های بدون نسخه درمان می‌شود. با این‌حال، ‌اگر درد در چشم شما شدید است یا احساس اختلال در بینایی می‌کنید، باید فورا و بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری: بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت چشم، شستن مکرر و منظم دست‌ها در طول شبانه‌روز است. به‌علاوه، شما باید تمرین کنید و در طول روز دست‌ها و انگشت‌های خودتان را به چشم‌ها نمالید.

مشکلات روانی

بعضی از افراد در پاییز، خلق‌وخوی آشفته و افزایش اضطراب را تجربه می‌کنند. رژیم غذایی سالم همراه با مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند به مقابله با این مشکل کمک کند. اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه نیز می‌تواند ترشح سروتونین در مغز را افزایش بدهد و باعث تقویت خلق‌وخو شود. البته اگر احساس افسردگی می‌کنید و هیچ کدام از این روش‌ها برای شما فایده‌ای ندارند،‌ بهتر است نزد پزشک متخصص بروید.

آشنایی با بیماری‌های شایع پاییزی و راه درمان آنها/ از سرماخوردگی تا اختلال خلق‌وخو 



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

علت‌های ابتلا به اگزما بسیار پیچیده هستند و شدیدا به ویژگی‌های هر فرد بستگی دارند، اما دانشمندان فکر می‌کنند که اگزما به‌علت واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به یک محرک به‌وجود می‌آید. با این‌حال، گروهی از محققان دانشگاه شفیلد و کالج سلطنتی لندن به این نتیجه رسیده‌اند که آب سخت (hard water) می‌تواند لایه محافظتی پوست را از بین ببرد و درنتیجه خطر ابتلا به اگزما را افزایش بدهد. گزارشی از مطالعه آنان در Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

این محققان می‌گویند که آب سخت به لایه محافظتی پوست آسیب می‌رساند و حساسیت پوست نسبت به محرک‌های موجود در محصولات مورد استفاده روزانه مانند صابون‌ها و شوینده‌ها را افزایش می‌دهد.

آب سخت حاوی مقادیر زیادی از منیزیم و کلسیم است که با عناصر موجود در شوینده‌ها ترکیب می‌شوند و آن‌ها را به عناصر حل‌نشدنی یا غیرمحلول تبدیل می‌کنند. وقتی که این عناصر حالت غیرمحلول به خود می‌گیرند، روی پوست رسوب می‌کنند و از بین نمی‌روند. آب سخت (یا آب بسیار قلیایی)، میزان pH پوست را هم معمولا به‌سمت حالت اسیدی بالا می‌برد و حالت قلیایی لایه‌های محافظتی پوست را از بین می‌برد. همین روند، آسیب‌پذیری پوست را در مقابل عناصر بیماری‌زا بیشتر می‌کند.

دکتر سایمون دانبی (از اعضای دانشگاه شفیلد و مسئول مطالعه) می‌گوید: «شستن دست با آب سخت، از طریق آسیب رساندن به لایه محافظتی پوست، شانس ابتلا به اگزما را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به اگزما هم ذاتا نسبت به آب سخت حساس‌تر از انسان‌های دیگر هستند». به‌گفته او، این افزایش حساسیت با نوعی نقص ژنتیکی در لایه محافظتی همراه پوست مرتبط است که با جهش در ژن فیلاگرین اتفاق می‌افتد. فیلاگرین، نوعی پروتئین ساختاری مهم برای شکل‌گیری لایه محافظتی پوست در مقابل محیط بیرونی است. دکتر دانبی می‌گوید که «تقریبا نیمی از افراد مبتلا به اگزما، حامل ژن فیلاگرین هستند».

آب‌های سخت، شانس ابتلا به اگزما را بالا می‌برند



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

دهه‌ها مطالعه مستمر نشان داده‌اند که تجمع پروتئین‌های سمی در مغز می‌تواند به بیماری آلزایمر منجر شود، اما چیزی که هنوز کاملا مشخص نشده، این است که تجمع این پروتئین‌ها چه علتی دارد؟‌ تعدادی از مطالعات جدیدتر سعی کرده‌اند که علتی برای این فرآیند پیدا کنند و درنهایت نشان داده‌اند که علت ابتلا به بیماری آلزایمر، فراتر از ژنتیک و عادت‌های ناسالم است. در ادامه با چند مورد از غیرعادی‌ترین و عجیب‌ترین علت‌های ابتلا به بیماری آلزایمر آشنا می‌شویم.

استفاده از داروهای ضداضطرابی

داروهای مشهوری مانند لورازپام، آلپرازولام و کلونازپام در گروهی از داروها با عنوان بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرند و معمولا هم برای درماناختلال اضطرابی و بی‌خوابی به‌کار می‌روند. اگرچه مطالعات متعددی، ایمنی و کارآمدی این داروها را در کوتاه‌مدت تایید کرده‌اند، اما بسیاری افراد هنوز هم در درازمدت از این داروها استفاده می‌کنند. یکی از مطالعات British Medical Journal نشان می‌دهد که مصرف بنزودیازپین‌ها برای مدتی بیش از ۳ ماه، شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را ۵۱ درصد افزایش می‌دهد.

اصابت ضربه‌های متعدد به سر

همه ما با مشکلاتی که می‌توانند بعد از اصابت ضربه احتمالی به ناحیه سر شکل بگیرند، آشنا هستیم. بسیاری از افراد بعد از این ضربه‌ها دچار مشکل نمی‌شوند، اما التهاب در ناحیه سر بعضی از آنان به حالت مزمن تبدیل می‌شود و بهبود پیدا نمی‌کند. دقیقا در همین وضعیت است که باید ارتباط بین اصابت ضربه به سر و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را جست‌وجو کرد. بعضی از سلول‌های مغز، میکروگلیا نام دارند که نقش مهمی در التهاب ایفا می‌کنند. وقتی که میکروگلیا دائما در وضعیت التهابی قرار می‌گیرد،‌ دیگر نمی‌تواند بتا-آمیلوئیدها را از مغز بیرون بریزد. این اختلال به تجمع بتا-آمیلوئیدها در مغز و نابودی نورون‌های مغزی منجر می‌شود.

کمبود خواب مزمن

کمبود خواب در سال‌های اخیر روبه‌افزایش بوده و تقریبا به اپیدمی تبدیل شده است. هر دلیلی هم که برای این کمبود خواب داشته باشید، باید بدانید که کمبود خواب مزمن و همیشگی می‌تواند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را بیشتر کند.

متخصصان می‌گویند که مشکلات خواب در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر شایع هستند، اما هنوز روشن نیست که کدام یک از آن‌ها در جایگاه علت و کدام یک در جایگاه معلول قرار می‌گیرند. آزمایش‌های حیوانی نشان می‌دهند که کمبود خواب در موش‌های آزمایشگاهی، میزان تائو را در مغز این موجودات بیشتر می‌کند و قابلیت‌های حافظه‌ای و یادگیری آنان را به‌صورت منفی تغییر می‌دهد. به‌گفته محققان، کمبود خواب مزمن، مغز و بدن را تحت فشار می‌گذارد و سرعت فرآیندهای مضری که منجر به بیماری آلزایمر می‌شوند را بیشتر می‌کند.

تنهایی

حفظ روابط انسانی و اجتماعی با خانواده، دوستان و به‌طور کلی جامعه، بخشی از یک زندگی مطلوب و سالم است. یکی از مطالعات Journal of Neurology، Neurosurgery، and Psychiatry نشان می‌دهد که نوعی ارتباط بین تنهایی و افزایش خطر ابتلا بهزوال عقل وجود دارد. محققان هنوز نمی‌دانند که این ارتباط از کجا نشات می‌گیرد، اما توصیه مشخصی برای همه انسان‌ها دارند: روابط اجتماعی خودتان را حفظ کنید و جدی بگیرید.

دیابت مغزی

بیماری آلزایمر، نوعی بیماری متابولیک است که مغز را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مساله تا حدی جدی است که محققان، بیماری آلزایمر را به‌عنوان بیماری دیابت نوع ۳ معرفی می‌کنند. سلول‌های مغزی نیز از گلوکز به‌عنوان سوخت کمک می‌گیرند و درنتیجه با انسولینمرتبط می‌شوند. درواقع، سلول‌های مغزی هم دقیقا مانند باقی سلول‌های بدن می‌توانند به مقامت به انسولین مبتلا شوند. دانشمندان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که این اختلال، محیط مغز را سمی می‌کند و به تجمع پروتئین‌ها و نورون‌های مرده در مغز افراد منجر می‌شود.

۵ دلیل عجیب ابتلا به آلزایمر



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 32
نویسنده : saeed.bp

شاید شنیده باشید که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود در مصرف نمک صرفه‌جویی کنند. زیرا کاهش مصرف سدیم باعث کاهش فشار خون و درنتیجه کاهش خطر بروز سکته مغزی و سکته قلبی که دو مورد از فاکتورهای خطر شایع در ابتلا به دیابت هستند می‌شود.

اما آنچه احتمالا تاکنون نشنیده‌اید این است که: زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند عامل اولیه پیشرفت بیماری باشد.

در یک مطالعه در سوئد، میزان مصرف روزانه نمک در چندین هزار نفر بررسی شد و مشخص شد که افرادی که روزانه حدود ۱ و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری برابر با ۲۸۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر نمک مصرف می‌کنند، ۷۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. با اینکه تمرکز مطالعه بر روی علت این نتیجه نبود اما نظر برخی محققان این است که نمک، نوعی مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم شود. یا اینکه این اتفاق بیشتر در افراد چاق می‌افتد که معمولا در کنترل قند خون مشکل دارند و همین عامل ابتلا به دیابت می‌شود.

میانگین مصرف روزانه سدیم در آمریکا، حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم است و این درحالی است که انجمن قلب آمریکا، میزان دریافت روزانه سدیم را تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم محدود می‌کند.

اما چگونه می‌توانیم میزان دریافت سدیم را کم کنیم تا از ابتلا به دیابت و بیماری‌هایی مانند فشار خون در امان بمانیم. با چند راهکار ساده، میزان دریافت سدیم را کاهش دهید:

–        غذاهای فرآوری شده را کم کنید. مقصر فقط نمک‌پاش نیست، به گفته انجمن قلب آمریکا، حدود ۷۵ درصد از سدیم دریافتی مردم آمریکا از مواد غذایی فرآوری شده، از پیش آماده و رستورانی است.احتمالا شما می‌دانید که سیب‌زمینی سرخ کرده و مرغ سوخاری، غذاهایی نمکی و چرب هستند اما حتی برخی از غذاها که اینقدرها هم بد به نظر نمی‌رسند می‌توانند سرشا از سدیم باشند. برای مثال سوپ‌های ترش و تند برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای، تا ۹۵۰۰ میلی‌گرم نمک دارند که این مقدار، ۶ برابر میزان مجاز دریافت روزانه است.

–        گوشت‌های فرآوری شده را کم کنید. مصرف رست بیف، همبرگر، هات داگ، کالباس و گوشت‌های از پیش‌آماده، که همگی سرشار از سدیم هستند، نه تنها باعث بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به دیابت را نیز بالا می‌برند.

–        برچسب غذایی مواد را بخوانید. معمولا ما فقط عادت به خواندن تاریخ تولید و انقضا مواد داریم در صورتی که اگر برچسب غذایی مواد را بخوانیم می‌توانیم از خرید مواد غذایی نمکی و با سدیم بالا خودداری کنیم.

–        مواد غذایی کنسروی را قبل از مصرف آب بکشید. معمولا لوبیا و سبزیجات کنسروی در آب نمک غوطه‌ور هستند تا تازه بمانند. پیش از اضافه کردن آن‌ها به غذا، خوب آب بکشیدشان تا از وارد شدن نمک اضافی به وعده غذایی‌تان جلوگیری کنید.

با ادویه آشپزی کنید نه نمک. شاید باورتان نشود که غذایتان چقدر می‌تواند بدون نمک و در عوض با ادویه‌های مختلف خوشمزه باشد. سبزیجات با فلفل سیاه، روغن زیتون و پودر سیر معرکه می‌شوند. گوشت مرغ و ماهی همراه با پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، پودر خردل و زیره طعمی عالی پیدا می‌کنند.

نمک هم می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : چهار شنبه 5 مهر 1396
بازدید : 46
نویسنده : saeed.bp

شروع فصل مدرسه، فشارهای اجتماعی، عاطفی و روانی خاصی را به دانش‌آموزان وارد می‌کند، درحالی که تغذیه با نقش حیاتی و مهمش به آنان کمک می‌کند تا بتوانند اعتمادبه‌نفس و قدرت لازم را برای مقابله با این فشارها داشته باشند. یکی از مسائل تغذیه‌ای دانش‌آموزان که همواره مورد بحث بوده است، نوع ناهاری است که در مدرسه استفاده می‌کنند. دکتر الیزابت وال (متخصص تغذیه)، مهم‌ترین نکات را در این زمینه به ما می‌گوید.

غذاهای خانگی یا غذاهای فوری در مدرسه

دکتر الیزابت وال می‌گوید: «تغذیه نامطلوب می‌تواند به خستگی جسمی و روانی منجر شود، و این مشکل در ادامه می‌تواند اختلال در تمرکز،‌ تکامل شناختی آهسته و حتی مشکلات رفتاری را در دانش‌آموزان به‌وجود بیاورد. بنابراین، آماده‌سازی بسته ناهار خانگی به والدین اجازه می‌دهد تا کنترل و نظارت مناسبی بر نحوه تغذیه فرزندشان داشته باشند. به‌علاوه، ‌دانش‌آموزان مبتلا به آلرژی یا عدم تحمل مواد غذایی، با استفاده از ناهارهای خانگی دچار مشکلات مختلف نمی‌شوند».

هزینه‌های مالی برای تهیه ناهار نیز یکی از مسائل بحث‌برانگیز در میان والدین است. بعضی از والدین مدعی هستند که ناهارهای فوری در مدرسه یا تهیه غذا از رستوران‌ها واقعا گران‌تر تمام می‌شود، درحالی که بعضی از آن‌ها می‌گویند هزینه آماده‌سازی ناهار سالم در خانه واقعا بیشتر است.

استانداردهای لازم برای ناهار مدرسه

دانش‌آموزان دبستانی با توجه به سن، سبک زندگی و سرعت رشدشان، روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کالری نیاز دارند. دکتر وال می‌گوید: «یک ناهار ایده‌آل که هم سالم است، هم متعادل و هم مغذی، باید شامل انواع ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مهم باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده و آهسته‌رهش (Slow releasing) مانند نان‌های سبوس‌دار یا ماکارونی‌های سبوبس‌دار به تنظیم قند خون کمک می‌کنند و انرژی را به‌صورت تدریجی در بدن آزاد می‌کنند. پروتئین هم برای رشد و بازسازی بدن دانش‌آموزان واقعا ضروری است. منابعی مانند گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، محصولات لبنی، ‌سویا، لوبیا و نخود فرنگی، ‌گزینه‌های مناسبی برای دریافت پروتئین هستند».

علاوه بر موارد ذکرشده، اسیدهای چرب ضروری که خلق‌وخو را تقویت می‌کنند و باعث تقویت حافظه می‌شوند، همیشه انتخاب مناسبی برای تقویت یادگیری کودکان هستند. این اسیدهای چرب در منابع مهمی مانند ماهی‌های چرب، مغزها و دانه‌های خام، آووکادو و تخم‌مرغ غنی از امگا-۳ یافت می‌شوند. دکتر وال می‌گوید: «دریافت همه ویتامین‌ها و املاح ضروری به‌صورت کامل، برای همه دانش‌آموزان ضروری و مهم است. کلسیم و ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای در این بین برخوردار هستند، چون رشد استخوانی مطلوب و حفظ تراکم استخوانی را امکان‌پذیر می‌سازند».

همه ما می‌دانیم که ترغیب کودکان به مصرف غذاهای سالم واقعا سخت است. به همین دلیل، دکتر وال توصیه می‌کند که والدین از رنگ‌های روشن و طراحی‌های جذاب برای جذب کودکان استفاده کنند و از چاشنی‌ها و ادویه‌های سالم برای طعم‌دهی به غذاها کمک بگیرند.

مثال‌هایی از غذاهای مناسب

یک ناهار خانگی سالم و متعادل می‌تواند چیزی شبیه به گزینه‌های زیر باشد:

  •         نان ساندویچی سبوس‌دار همراه با ماهی تُن، چند تکه خیار، روغن زیتون و ‌یک قاشق چای‌خوری سُس؛ یا مقداری ذرت پخته‌شده همراه با         تخم‌مرغ غنی از امگا-، روغن زیتون و مقدار خیلی کمی کره.
  •        مرغ و اسفناج همراه با مقداری پوره آووکادو، پنیر فتا و آب لیموی تازه.

اگر فرزندتان در مدرسه ناهار می‌خورد، بخوانید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 35
نویسنده : saeed.bp

بسیاری از شیوه‌های رایج برای مراقبت از مو می‌توانند به موها آسیب برسانند و حتی جلوه بدی به آن‌ها بدهند. کارهای اشتباهی مانند مالیدن شامپو به سطح موها به‌جای پوست سر و شانه زدن موها درحالت خیس، واقعا برای موها مضر هستند. متاسفانه، بسیاری از کودکان با شیوه‌های مراقبت سالم از موهای خودشان آشنایی ندارند و والدین آنان نیز نمی‌دانند که دقیقا باید چه نکاتی را به فرزندان‌شان بیاموزند.

آموزش نحوه استفاده از شامپو به کودکان

مراقبت صحیح از موها با یادگیری نحوه شستن موها بدون آسیب‌رسانی به آن‌ها شروع می‌شود. پس وقتی که فرزند شما به سن استفاده از شامپو می‌رسد، نکات راهنمای زیر را به او آموزش بدهید:

  •         ابتدا موها و پوست سر را با آب گرم کاملا خیس کنید. شامپو روی پوست سر و موهای کاملا خیس، بهترین عملکردش را اجرا می‌کند.
  •         مقداری شامپو در کف دست کودک بریزید.ریختن شامپو در دست، استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.
  •         به فرزندتان بگویید که شامپو را به‌آرامی روی پوست سر ماساژ بدهد. موقع استفاده از شامپو، بسیار مهم است که پوست سر را بشویید، نه فقط تارهای مو را. شستن تارهای مو به‌تنهایی، معمولا به ژولیدگی و کدر شدن موها منجر می‌شود. حتی مالش محکم موها با استفاده از شامپو می‌تواند باعث شکنندگی موها شود.
  •         موها را با آب گرم تمیز کنید تا کف شامپو کاملا از بین برود. مرحله آب‌کشی موها، ذرات باقی‌مانده شامپو و دیگر ذرات اضافی را تمیز می‌کند.
  •         موها را با حوله بپوشانید. به فرزندتان کمک کنید تا موهای خیسش را با حوله کاملا پوشش بدهد. این کار به جذب سریع‌تر و راحت‌تر آب موها کمک می‌کند. مالیدن موهای خشک‌شده با حوله می‌تواند به موها آسیب برساند و حتی باعث شکنندگی آن‌ها شود.
  •         وقتی موها کمی نمناک هستند، موها را شانه بزنید. استفاده از شانه‌های دندانه‌بزرگ برای موهای فرفری بهتر است. شانه را محکم روی موها نکشید، چون این کار می‌تواند باعث کنده شدن یا شکنندگی موها شود.

نکته: بعضی از متخصصان پوست و مو می‌گویند که کودکان دارای موهای خشک یا موهای فرفری باید از نرم‌کننده نیز در کنار شامپو استفاده کنند.

آموزش عادت‌های سالم برای مراقبت صحیح از موها

متخصصان پوست و مو به والدین توصیه می‌کنند که از نکات راهنمای زیر برای ترویج عادت‌های سالم در کودکان و پیشگیری از آسیب‌دیدگی موهای آنان کمک بگیرند:

  •         موها را از پشت محکم نبندید یا بیش از حد موها را نبافید.
  •         سراغ مدل‌موهایی بروید که به گرما و استفاده از محصولات شیمایی نیازی ندارند.
  •         در صورت استفاده از وسایل گرمایشی برای حالت‌دهی به موها، از کم‌ترین حرارت ممکن استفاده کنید.
  •         بدانید که انواع محصولات حالت‌دهنده درنهایت حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و معمولا به موها آسیب می‌رسانند.
  •         پس از اتمام شنا در استخر، حتما موها را با شامپو بشویید. جدی نگرفتن این کار واقعا به موهای کودکان آسیب می‌رساند.

چطور مراقبت از موها را به کودکان آموزش دهیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

صرع، یک ناهنجاری مغزی شایع است که با تشنج‌های تکرار شونده همراه است. صرع می‌تواند در هر سنی برای انسان رخ دهد. تشنج، اصلی‌ترین نشانه صرع است که با مصرف دارو قابل کنترل است. برخی از تشنج‌ها به شکلی هستند که فرد در حالت نشسته یا ایستاده شروع به لرزش می‌کند و شبیه به کسانی می‌شود که مسخ شده‌اند، برخی دیگر از تشنج‌ها باعث خشک شدن بدن، لرزش شدید و حتی افتادن فرد می‌شوند و فرد متوجه آنچه در اطراف او رخ می‌دهد نمی‌شود. اکثر اوقات، دلیل بروز تشنج، نامشخص است.

نزدیک به ۰.۶ درصد از کودکان صفر تا ۱۷ ساله در آمریکا دچار صرع هستند. این میزان در سال ۲۰۱۳ برابر با ۴۶۰ هزار کودک بود. به عبارت دیگر از هر هزار دانش‌آموز، ۶ دانش‌آموز صرع دارند و این تعداد کمی برای یک مدرسه نیست. برای بسیاری از کودکان، صرع به کمک دارو قابل کنترل است و آن‌ها هم مانند دیگر کودکان به تحصیل می‌پردازند اما در برخی از کودکان، کنترل صرع کمی چالش‌برانگیز است.

طی سال گذشته، دانش‌آموزان مبتلا به صرع، در مقایسه با دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های دیگر، روزهای بیشتری از مدرسه‌شان را از دست دادند. به علاوه دانش‌آموزان مبتلا به صرع، محدودیت‌های بیشتری مانند شرکت در فعالیت‌های ورزشی نسبت به دیگر دانش‌آموزان درگیر با بیماری دارند.

کنترل صرع توسط مدرسه

معمولا وظیفه مدارس در کنترل بیماری صرع در دانش‌آموزان این است که:

– به مربیان، معلم‌ها، تمامی کارکنان مدارس و همه دانش‌آموزان، درباره بیماری صرع، درمان آن و کمک‌ها اولیه هنگام تشنج آموزش دهند.

– به اهمیت استفاده از دارو و حمایت از دانش‌آموزانی که وابسته به داروی روزانه هستند، توجه کنند.

– به دانش‌آموزان کمک کنند تا از محرک‌های تشنج مانند چراغ‌های چشمک‌زن یا دیگر محرک‌های شناخته شده در کودک، دور بمانند.

– دانش‌آموز را کامل زیر نظر بگیرند و هرگونه شرایط پزشکی مانند مشکلات روانی از قبیل افسردگی را به والدین او گزارش دهند.

– یک گروه مدیریت بحران برای کودکانی که تحصیل آن‌ها تحت تأثیر بیماری‌شان قرار گرفته است تشکیل دهند.

– دانش‌آموزانی را که تشنج‌های کنترل نشده دارند، به مراکز پزشکی منتقل کنند.

– حقوق دانش‌آموزان ناتوان را رعایت کنند و در برخی موارد قانون را برای آن‌ها نادیده بگیرند. برای مثال به دلیل عدم توانایی دانش‌آموز در انجام ورزش، از او نمره کسر نکنند.

آشنایی با راه‌های کنترل بیماری صرع در مدرسه



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

مراقبت‌ از دندان‌ها جزء اولین نکاتی ‌است که به ما آموزش داده می‌شود و ما یاد می‌گیریم که چگونه به‌ طور صحیح از دندان‌های خود محافظت کنیم. برای بیشتر ما پیروی کردن از یک دستور جدی و سخت‌گیرانه جهت حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان از اولویت‌های اصلی زندگی است و تقریبا همه ما با توصیه‌های مشابه در این زمینه آشنا هستیم. برای مثال: غذاها و نوشیدنی‌های شکردار نخوریم، کم‌تر چای و قهوه مصرف کنیم و سایر عوامل پیشگیرانه‌ مثل استفاده صحیح از نخ دندان، استفاده از یک مسواک مناسب و روش صحیح مسواک زدن آن هم چندبار در روز و به شکل منظم و مرتب را رعایت کنیم. با همه این‌ها وقتی پای سن و سال و نگهداری درست از دندان‌ها  به میان می‌آید، به طور حتم، نکات بیشتری برای یادگیری وجود خواهد داشت.

در ادامه این مطلب بعد از سال‌ها مسواک زدن با ۵ نکته بسیار مهم در ارتباط با افتادن ناگهانی دندان‌ها در بزرگسالی آشنا می‌شوید:

میزان اسید موجود در غذاها

 با هربار غذا خوردن میزان اسید درون دهان‌تان به بالا‌ترین حد خود می‌رسد و زمان زیادی لازم است تا این میزان از اسید به حد طبیعی برسد. با مصرف غذاهای شیرین و افزایش هم زمان اسید آن هم به میزان زیاد شانس پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که تا حدامکان مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش دهید و یا نهایتا یک‌بار در روز بخورید. بدین شکل میزان اسیدی شدن دهان‌تان به تنها یک‌بار در روز کاهش می‌یابد.

ورزش کردن

 این می‌تواند یک خبر بد برای ورزشکاران باشد! متاسفانه ورزش و افتادن دندان‌ها رابطه تنگاتنگی با هم دارند. چه انجام دادن ورزش‌هایی که در آن‌ها امکان آسیب دیدگی صورت وجود دارد و یا حتی ورزش‌هایی مثل فوتبال. اگر تدابیر پیشگیرانه لازم را انجام ندهید، افتادن دندان‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. بهترین‌کار مشورت با یک متخصص است و استفاده از لوازم مختلف ایمنی مثل محافظ دندان در حین انجام ورزش.

سایش دندان

خیلی از ما عادت داریم دندان‌های‌مان را محکم روی هم فشار دهیم و یا به شکل سایشی روی هم بکشیم. این حالت می‌تواند گاه اتفاقی باشد و بی‌ضرر اما اگر تداوم داشته باشد می‌تواند باعث از بین رفتن دندان‌ها و آسیب به بافت‌های اطراف آن‌، لثه‌ها و در نهایت استخوان شود. بدون این استخوان‌ها دندان‌ها استحکام لازم را از دست می‌دهند و در نتیجه منجر به افتادن‌شان می‌شود. ساییدن دندان‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دچار استرس و یا نگرانی است اما بعضی اوقات هم یک گاز گرفتن غیرعادی و یا دندان کج و ناصاف می‌تواند دلیل شکستگی و یا افتادن دندان شود. پس اگر شما هم دچار این مشکل هستید قبل از اینکه خیلی دیر شود به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و اقدامات لازم جهت پیشگیری را انجام دهید.

سیگار کشیدن و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

آیا ژنتیک هم می‌تواند عامل افتادن دندان‌ها باشد؟ بله. اگرچه عوامل محیطی نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند اما متاسفانه بطور ژنتیکی افرادی که پیشینه خانوادگی ضعیفی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان و سابقه سیگار کشیدن داشته‌اند بیشتر در معرض خطر هستند. واضح است که ما به خودی خود قادر به تغییر سن و ژنتیک‌مان نیستیم. اما دوری از سیگار و رعایت نکات بهداشتی همیشه روش‌های صحیح جلوگیری در از‌‌بین رفتن دندان‌ها هستند.

همیشه یک راه حل مناسب وجود دارد

از دست دادن حتی یک دندان، می‌تواند ما را برای یک عمر دچار مشکلات جدی ‌کند. اما این پایان کار نیست همیشه یک راه حل جایگزین وجود دارد به طور مثال استفاده از انواع ایمپلنت‌ها که روش‌هایی ایمن و بادوام هستند. نکته قابل توجه اینکه استفاده از ایمپلنت‌ها باعث می‌شود به جای داشتن یک دندان مصنوعی ظاهری طبیعی داشته باشید. پس با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و بهترین گزینه را مناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

چرا دندان‌ها در بزرگسالی می‌افتند؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از حوله‌های حمام عامل انتقال بسیاری از باکتری‌ها و بیماری‌ها هستند. انجام بررسی‌هایی در این زمینه مشخص کرد، حوله حمام باید به طور مداوم بعد از هر ۳ یا ۴ بار استفاده شسته شوند و این تقریبا همان کاری است که بیشتر ما انجام نمی‌دهیم. امروزه تحقیقات زیادی در زمینه میزان آلودگی حوله‌های حمام انجام شده و اطلاعات بیشتری در دسترس عموم قرار گرفته است. متاسفانه مشخص شده مقدار زیادی از حوله‌های حمام عامل سرایت دادن بیماری‌ها از طریق باکتری‌های موجود بر روی حوله‌ها هستند. با انجام یک آزمایش در ایالت آریزونا آمریکا مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم (موجودات زنده‌ی کوچک که در آب زیست می‌کنند و می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند) هستند. علاوه بر این، تقریبا ۱۴ درصد از حوله‌ها حاوی باکتری ای‌کولای بودند.

در بعضی از موارد خاص وجود باکتری به نام سالمونلا هم یافت شد. نکته بسیار مهم اینکه بعد از ۲ روز استفاده از یک حوله مخصوص صورت، میزان باکتری ای‌کولای موجود در آن به حدی زیاد است که اگر سرتان را درون کاسه توالت قرار دهید و سیفون را بکشید میزان باکتری که به سرتان منتقل می‌شود نمی‌تواند با میزان باکتری‌های روی حوله برابری کند.

این حجم آلودگی از کجاست و برای چیست؟

حوله‌ محل بی‌عیب و نقصی برای به دام انداختن انواع باکتری‌ها و رشد و تکثیر آن‌ها است. بعد از اینکه شما صورت‌تان را با حوله خشک می‌کنید به طور طبیعی باکتری‌های موجود بر روی پوست‌ خود را همراه با بسیاری از جرم‌ها و میکروب‌های دیگر به آن انتقال می‌دهید. علاوه بر این، حوله‌هایی که برای مدت بیشتری نم‌دار و مرطوب باقی می‌مانند توان و ظرفیت بالایی در تولید‌‌مثل و پرورش باکتری‌ خطرناک‌تری معروف به ابر میکروب‌ (سوپرباگ‌) مثل MRSA را دارند. اما نگران نباشید، خبر خوب اینکه این دسته از باکتری‌ها آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد خطرناک نیستند. بدن ما خود را به طور طبیعی با محیط پیرامون خود و هم‌زیستی با انواع میکروب‌ها و جانوران‌ذره‌بینی تطبیق می‌دهد. بنابراین، استفاده از یک حوله شخصی که تنها حاوی باکتری‌های مخصوص بدن خودتان است به ندرت می‌تواند خطرناک و عامل بیماری‌های جدی‌تری باشد. حتی اگر از حوله شخص دیگری هم استفاده کنید باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف آنقدرها هم زیاد نیست که نگران کننده باشد.

نکته مهم دیگر اینکه اگر بعد از هر بار استفاده از حوله تا مصرف بعدی، حوله کاملا خشک شده باشد شانس ابتلا و یا انتقال باکتری‌ها و بیماری‌ها از یک فرد به شخص دیگری کاهش می‌یابد و تقریبا به صفر درصد می‌رسد. در واقع شانس ابتلا زمانی افزایش می‌یابد که شخص استفاده کننده دچار زخم‌های باز، خراش و ساییدگی و یا پوست خیلی خیلی خشک باشد و این‌ها همه با هم بتوانند عامل انتقال میکروب‌ها شوند و در نهایت به بدن شخص دیگری منتقل شوند.

کلام آخر اینکه، حوله‌های حمام و آشپزخانه هیچ وقت به طور ۱۰۰ درصد نمی‌توانند فاقد جرم‌ها و یا میکروب‌ها باشند. بنابراین بهترین راه کار شستشو منظم و مرتب حوله‌ها برای کم کردن میزان خطر و جلوگیری و کاهش شانس انتقال بیماری‌ها به پایین‌ترین حد ممکن است. به خاطر داشته باشید علاوه بر شستشو بگذارید حوله بین هربار مصرف کاملا خشک شود و بعد از آن استفاده کنید.

۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم هستند!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
بازدید : 50
نویسنده : saeed.bp

اگر شما هم دچار عارضه سلولیت هستید خوب است بدانید که به هیچ وجه تنها نیستید! تقریبا ۹۰ درصد از خانم‌ها در طول عمر خود به این عارضه ظاهری و سطحی مبتلا می‌شوند. حتی سلولیت می‌تواند در بدن خانم‌هایی که تناسب اندام دارند و یا باریک اندام هم هستند ظاهر ‌شود. به همان میزان که به وجود آمدن خود سلولیت متداول است، اطلاعات ناکافی و نادرست در زمینه علت‌ها و درمان‌هایش هم رایج است. پس قبل از اینکه هر نوع اقدامی در زمینه پیشگیری و یا درمان این عارضه ناخوشایند انجام دهید بهتر است اطلاعات کافی و حقیقی را در این زمینه کسب کنید و بعد تصمیم بگیرید.

سموم موجود در بدن شما دلیل ایجاد سلولیت است؟

ممکن است بعضی از داروهای بدون نسخه و یا دستور پزشک در این زمینه ادعا کنند که دارای خاصیت سم‌زدایی و از بین بردن سایر ناخالصی‌های موجود در بدن هستند. اما فایده‌ی این داروهای درمانی و اثربخشی آن‌ها در زمینه علل تشکیل و ایجاد سلولیت هنوز مورد شک است و ریشه علمی موثقی ندارد. سلولیت‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که رسوبات چربی نهفته در بدن شروع به فشار وارد کردن به لایه‌های رشته‌‌ای کلاژن و یا بافت‌های پیوند دهنده زیر پوست می‌کنند (به ویژه در ناحیه باسن و ران‌ها و حتی بازوها، شکم و غیره). بافت‌های پیوند دهنده می‌توانند تحت تاثیر هورمون‌ها، کم تحرکی و کمبود  حجم عضلات، چربی‌های اضافه، جریان خون ضعیف و غیره قرار بگیرند و دچار ضعف و بیماری شوند و استحکام لازم خود را از دست دهند. پس لزوما بالا بودن میزان سموم بدن تنها علت ایجاد سلولیت نیست!

سلولیت در خانم‌ها رایج‌تر است

احتمال ابتلا به سلولیت در خانم‌ها نسبت به آقایان بسیار رایج‌ است و این به دلیل تجمع چربی در نواحی باسن و ران‌ها است. ضمنا در بدن خانم‌ها نسبت به آقایان بافت‌های پیوند دهنده کمتری برای استحکام و در نتیجه در محل درست قرار گرفتن بافت‌ها، عضلات و پوست وجود دارد. تخمین‌زده می‌شود تقریبا ۱۰ درصد از آقایان مبتلا به سلولیت باشند.

سلولیت با بالا رفتن سن بدتر می‌شود

هورمون‌ها نقش به سزایی در تشکیل و ظاهر شدن سلولیت ایفا می‌کنند. میزان تولید استروژن با بالا رفتن سن، مخصوصا در خانم‌ها کاهش می‌یابد. استروژن هورمونی است که باعث نرمی و جریان داشتن رگ‌های خونی می‌شود. کمبود استروژن به معنای جریان ضعیف خون ‌ است و در نتیجه میزان تولید کلاژن کاهش می‌یابد و در نهایت باعث پیری بافت‌های پیوند دهنده در بدن می‌شود.

سلولیت می‌تواند ژنتیکی باشد

حقیقت این است که سلولیت می‌تواند ارثی و یا خانوادگی باشد. اگر مادر شما و یا حتی مادربزرگ‌تان مبتلا به سلولیت بوده‌اند احتمالا شما هم مبتلا خواهید شد. در حقیقت آزمایشاتی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید با انجام آن از داشتن ژن‌های احتمالی و ابتلا به سلولیت‌‌های سخت و طاقت‌فرسا مطلع شوید. اما از آنجایی که بیشتر خانم‌ها به سلولیت دچار می‌شوند و تنها زمانی متوجه می‌شوند که این برجستگی‌ها و تو رفتگی‌ها را با چشم می‌بینند، پس انجام این آزمایش‌های خاص خیلی مقرون به صرفه نخواهد بود و اگر شما هم به میزان لازم خوش‌شانس نبوده‌اید و به شکل ارثی دچار سلولیت شده‌اید خوب است بدانید مساله ژنتیکی تنها یک قسمت از حل معمای ابتلا به سلولیت است. عوامل مهم دیگری مثل: رژیم‌های غذایی، حرکات ورزشی و تناسب اندام نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

انجام‌ حرکات ورزشی می‌تواند باعث کاهش سلولیت شود

حرکات ورزشی منظم و مرتب نمی‌توانند درمان سلولیت باشند اما می‌توانند نقش موثری در پیشگیری و کاهش میزان ظهور و پیدایش آن‌ها داشته باشند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، سر‌ و کله سلولیت‌ها زمانی پیدا می‌شود که بافت‌های پیوند دهنده زیر پوستی ضعیف می‌شوند و خاصیت کشسانی و یا قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه قدرت لازم این نواحی آسیب دیده از دست می‌رود. پس سوختن و از بین رفتن چربی‌های زائد این نواحی می‌تواند کمک مهمی به کمتر شدن سلولیت‌ها کند.

سفت و محکم کردن و کشیدگی طبیعی عضلات، هم‌زمان باعث سفت و فشرده شدن پوست هم می‌شود و در نتیجه سلولیت‌ها کمتر دیده می‌شوند. انجام حرکات یوگا به ویژه در نواحی باسن و ران‌ها از کارهای موثر در پیشگیری و یا قدرت‌بخشی دوباره برای نواحی آسیب دیده و بازسازی عضلات و تقویت جریان خون خواهد بود.

آشنایی با حقایقی جالب درباره سلولیت/ سلولیت هم ژنتیکی است!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 50
نویسنده : saeed.bp

شاید فکر کنید که استفاده از مدادهای چوبی دیگر قدیمی شده است، اما این مدادها واقعا مزیت‌های خودشان را دارند و برای بسیاری از فعالیت‌ها مناسب هستند. بعضی از افراد نیز مدادهای چوبی را به‌خاطر بوی چوب، بدنه خاص آن و خاطرات گذشته دوست دارند. به هر حال، از دانش‌آموزان گرفته تا طراحان و نویسندگان، همگی می‌توانند از مدادهای چوبی استفاده کنند. در ادامه با ویژگی‌های مدادهای چوبی استاندارد و مرغوب آشنا می‌شویم.

درجه‌بندی سرب

استفاده از کلمه «سرب» برای مدادهای چوبی تا حدودی نادرست است، چون هسته مدادها درواقع از گرفیت و رُس ترکیب شده‌اند. با این‌حال،‌ انواع سرب‌ها در تولید مدادها مورد استفاده قرار می‌گیرند که تفاوت‌شان براساس سفتی و نرمی سرب تعیین می‌شود. هرچه سرب سفت‌تر باشد، خط سبک‌تر و نازک‌تری روی کاغذ به‌وجود می‌آورد. جالب است بدانید که در قاره‌های مختلف از سیستم‌های درجه‌بندی متفاوتی برای تولید مدادهای چوبی استفاده می‌شود. برای مثال، ‌در اروپا از حرف H برای توصیف سفتی و از حرف B برای توصیف سیاهی مدادها استفاده می‌شود. هرچه درجه H مداد چوبی بالاتر باشد، سرب آن هم سفت‌تر است. هرچه درجه B مداد چوبی بیشتر باشد، سیاهی و تیرگی مداد هم غلیظ‌تر می‌شود. درجه‌های HB و F در میانه این طیف‌ها قرار می‌گیرند.

کیفیت سرب

همه سرب‌ها با همدیگر یکسان نیستند. بعضی از سرب‌ها موقع نوشتن به کاغذ می‌چسبند، درحالی که بعضی از سرب‌ها مثل کَره روی کاغذ سُر می‌خورند. مقاومت سرب درمقابل لکه‌لکه شدن نیز ویژگی دیگری است که باید در نظر بگیریم. ویژگی بعدی، قابلیت پاک شدن است که اهمیت خودش را دارد، چون بعضی از فعالیت‌های نگارشی با شانس بالایی از خطا همراه هستند و به پاک کردن نیاز دارند. تمامی این ویژگی‌ها درباره کیفیت سرب کاملا به اولویت‌های شخصی هر فرد و نوع کاربرد مورد نظر بستگی دارند.

شکل و اندازه

مدادها دارای اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی هستند، ازجمله شش‌ضلعی،‌ مثلثی و گرد. بعضی از افراد همواره به مدادهای مثلثی تمایل دارند، چون هم ذاتا جذاب‌تر هستند و هم ارگونومیک محسوب می‌شوند. با این‌حال، بعضی از افراد هم همیشه مدادهای شش‌ضلعی را ترجیح می‌دهند. در این مورد نیز مساله اصلی به اولویت‌های شخصی و راحتی هر فرد بستگی دارد.

مدادهای چوبی مناسب برای نوشتن

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی معمولا باید از مدادهای HB برای تکالیف مدرسه یا حل مسائل ریاضیاتی استفاده کنند. با این‌حال، بسیاری از نویسندگان، مهندسان و دانش‌جویان نیز همواره از همین مدادهای چوبی برای نوشتن کمک می‌گیرند. نویسندگان معمولا از مدادهای چوبی دارای سرب سفت استفاده می‌کنند، چون کنترل‌پذیری زیادی دارند و به‌راحتی پاک می‌شوند.

مدادهای چوبی مناسب برای طراحی

هنرمندان و طراحان به طیف وسیعی از مدادهای چوبی نیاز دارند و یک مداد چوبی قطعا نمی‌تواند نیازهای آنان را برطرف کند. درواقع، جامدادی آنان باید دارای مدادهایی با انواع درجات سرب و انواع درجات تیرگی باشد. بعضی از طراحی‌ها به مدادهای سفت‌تر و تیره‌تر نیاز دارند، درحالی که بعضی از فعالیت‌های هنری نیز نیازمند مدادهای نازک و حساس هستند.

راهنمای خرید مدادهای چوبی/ به شکل و اندازه مداد، توجه کنید!



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

میوه‌های خشک شامل برگه زردآلو، کشمش، خرما، آلو، انجیر و کرن‌بری خشک سرشار از مواد مغذی هستند. دلیل آن هم این است که مواد مغذی و فیبر میوه‌ها، زمانی که آب آن‌ها چیده می‌شود، غلظت بیشتری پیدا می‌کنند. برای مقایسه، نصف فنجان برگه زردآلو، ۴.۷ گرم فیبر دارد اما همین مقدار خردشده زردآلو تازه، حاوی ۱.۶ گرم فیبر است. میوه خشک شده، همچنین منبع غنی‌تری از آنتی‌اکسیدان و فولاتویتامین B است.

یک مطالعه وسیع در این باره که بر روی ۱۳ هزار نفر انجام شد، نشان می‌دهد که افرادی که میوه خشک مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که میوه خشک نمی‌خورند، دریافت مواد مغذی بهتری دارند و وزنشان کمتر است. البته به یاد داشته باشید که قند طبیعی موجود در میوه‌های خشک فشرده‌تر هستند و می‌توانند برای ورزشکاران که سریعا به مواد سوختی احتیاج دارند مفید باشند. این موضوع برای افرادی که میزان قند، کربوهیدرات و کالری دریافتی‌شان را به دقت کنترل می‌کنند، مسئله مهمی است. برای مثال یک فنجان دانه انگور تازه، ۲۳ گرم قند و ۱۰۴ کیلو کالری انرژی دارد اما یک فنجان کشمش، ۱۱۶ گرم قند و ۵۲۰ کیلو کالری انرژی دارد یعنی حدود ۵ برابر بیشتر.

براساس راهنمای تغذیه آمریکا، که افراد را به مصرف ۱ و نیم تا ۲ فنجان میوه در روز تشویق می‌کند، نصف فنجان میوه خشک برابر با یک فنجان میوه تازه است.

برای افراد مبتلا به دیابت که بادقت میزان مصرف کربوهیدارت را در طول روز دنبال می‌کنند، قوانین به شکل دیگری است. متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کنند که هر ۲ قاشق غذاخوری میوه خشک را به ازای یک وعده مصرف کربوهیدرات یعنی ۱۵ گرم در نظر بگیرند. برای مثال، ۲ قاشق غذاخوری کشمش برابر با ۱۵ گرم کربوهیدرات است در حالیکه برای دریافت همین مقدار کربوهیدرات از میوه تازه، شما می‌توانید نصف فنجان انگور قرمز بخورید.

درکل، میوه خشک می‌تواند یک ماده مغذی، خوشایند و قابل حمل باشد به ویژه اگر با مغزهای خوراکی مخلوط شده باشد. اما اگر میزان قند، کربوهیدرات و کالری دریافتی برایتان مهم است، سعی کنید تعداد دفعات مصرف میوه خشکتان را در روز محاسبه کنید. به‌علاوه سعی کنید از مصرف میوه خشک‌های آغشته به شکر پرهیز کنید.

نصف فنجان میوه خشک = یک فنجان میوه تازه



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 43
نویسنده : saeed.bp

امروزه، بسیاری از افراد نسبت به صداهای عجیب‌وغریبی که از شکم‌شان بلند می‌شوند، حساس شد‌ه‌اند و حتی به‌خاطر این صداها خجالت می‌کشند. با این‌حال، این صداها هم طبیعی هستند و هم ندرتا مشکل خاصی را در بدن نشان می‌دهند. بدن انسان، نوعی ماشین فوق‌العاده پیچیده و کارآمد است که مثل همه ماشین‌های غول‌پیکری که فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات غژ و غژ یا قار و قور می‌کند. این صداها دارای علت‌های مختلفی هستند، اما اصلی‌ترین علت چیزی نیست جز فعالیت‌های دستگاه گوارشی. البته قار و قور شدیدی که دارای صدای بسیار بلندی است و متوقف نمی‌شود، می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری باشد. بنابراین، اگر واقعا با قار و قور شدید مواجه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آشنایی با معده

معده، نوعی اندام میان‌تهی است که حالتی شبیه به حرف لاتین J دارد. معده انسان‌های بزرگسال معمولا ۱۲۷ گرم وزن دارد و می‌تواند ۱.۸ تا ۳.۷ کیلوگرم از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را در خودش جای بدهد. وظیفه معده، استفاده از ۲.۳ لیتر آب، اسید هیدروکلریک و نوعی آنزیم تجزیه‌کننده پروتئین به‌نام پپسین است، برای هضم مواد غذایی و تبدیل کردن آن‌ها به نوعی خمیر. این خمیر، کیموس یا chyme  نامیده می‌شود و با عبور از روده اثنی‌عشر به دستگاه دفع بدن می‌رسد.

صداهای ناشی از عملکرد عادی معده

معده در فاصله بین وعده‌های غذایی نیز همچنان درحال فعالیت باقی می‌ماند. طبق گزارش محققان دانشگاه پیتزبورگ، غدد درون معده به‌صورت خودکار هر ۳ تا ۴ ساعت به فعالیت می‌پردازند، چه فرد غذا بخورد یا نه. استشمام بوی غذا، دیدن تصاویر غذاها، یا حتی فکر کردن به غذا، همگی می‌توانند ترشح شیره‌های گوارشی را شروع کنند. حرکت دیواره‌های معده و ترشح همین شیره‌های گوارشی، باعث شکل‌گیری صدای قار و قور و انواع سر و صداهای دیگر در شکم می‌شود.

گرسنگی

احساس گرسنگی به‌واسطه سیگنال‌هایی که از دستگاه گوارش به هیپوتالاموس فرستاده می‌شود، فعال می‌گردد. این سیگنال‌ها به ترشح هورمون‌هایی منجر می‌شوند که باید ترشح شیره‌های گوارشی را تحریک کنند و در ادامه عضله‌های دیواره معده را به حرکت وادار سازند. همین مجموعه از اتفاقات می‌تواند به قار و قور شکم منجر شود.

هضم

خوردن بعضی از مواد غذایی مانند لوبیا، کلم و انواع ملون‌ها، می‌تواند باعث شکل‌گیری قار و قور در معده شود، چون معده فاقد آنزیم‌های ضروری برای تجزیه قندهای موجود در این مواد غذایی است. طبق گزارش دانشگاه پیتسبورگ، باکتری‌های طبیعی معده نسبت به این قندها واکنش نشان می‌دهند و این ترکیبات را می‌سازند: دی‌اکسید کربن، هیدروژن و گازهای متان. هر کدام از این ترکیبات هم می‌توانند قبل از خروج از بدن، سر و صداهایی مانند قار و قور را به‌وجود بیاورند. وقتی که غذاهای جمع‌شده در معده به کایموس تبدیل شود، باید از روده اثنی‌عشر عبور کند و به داخل روده منتقل شود. این روند به فعالیت انقباضی عضله‌ها نیاز دارد و می‌تواند باز هم قار و قور ایجاد کند.

علت‌های جدی‌تر

قار و قور بیش از حد معده در درازمدت، می‌تواند یکی از نشانه‌های مشکلات جدی‌تر و حادتری مانند سندرم روده تحریک‌پذیر باشد که معمولا با علائم دیگری ازجمله نفخ شدید، اسهال، التهاب و گرفتگی عضله‌های شکم همراه است. قار و قور گاه‌به‌گاه معده واقعا طبیعی است، اما اگر این صداها با علائم دیگری همراه هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 33
نویسنده : saeed.bp

حس داشتن گونه‌هایی زیبا، درست به لطافت و زیبایی یک گل رز صورتی مانند یک آرزو و رویا برای بسیاری از خانم‌ها و دخترخانم‌ها است. گونه‌هایی با این تعبیر، نمونه بارز و تجلی زیبایی است. آرایش کردن یکی از روش‌های ساده زیبا کردن گونه‌ها است اما طبیعی است که این کار دوام چندانی ندارد و فورا از بین می‌رود. خوشبختانه روش‌های طبیعی هم وجود دارد که اثربخشی بیشتری داشته باشند و برای طولانی مدت باقی بمانند. گونه‌های زیبا باعث جذابیت بیشتر شما در مناسبت‌ها و مهمانی‌ها می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود بدون استفاده از لوازم آرایشی گونه‌هایی زیبا داشته باشیم؟ بیشترخانم‌ها ترجیح می‌دهند برای آراستن گونه‌های‌شان از رنگ‌های صورتی و یا از رنگ‌مایه‌های  قرمز استفاده ‌کنند و خبر خوب اینکه با استفاده از چند ترکیب طبیعی و ساده هم این کار امکان‌پذیر می‌شود.

در ادامه با چند روش ساده و طبیعی برای داشتن گونه‌هایی زیبا آشنا می‌شویم:

۱-     برای داشتن گونه‌هایی صورتی تا می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را بخورید.

۲-     هندوانه، گوجه فرنگی، چغندر و هلو بخورید. چغندر در بین همه این میوه‌ها گل سر سبد است. این خوراکی اعجاب‌انگیز نه تنها باعث خوش‌رنگی گونه‌ها‌ی‌تان می‌شود بلکه باعث لطافت آن هم خواهد شد.

۳-     به دفعات صورت‌تان را با آب ولرم بشویید تا به شکل طبیعی پوست آن را لایه‌برداری کنید. این کار موجب باز شدن منافذ و روزنه‌های بسته شده پوست صورت‌تان می‌شود و باعث می‌شود رطوبت لازم به پوست نفوذ کند. این کار بهترین روش برای آب‌رسانی به پوست و جوان‌سازی سلول‌های پوستی است.

۴-     بهتر است از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنید تا همیشه احساس سلامت و تندرستی کنید. اگر شما جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که گونه‌های خوش‌رنگ و زیبایی دارند خوشحال باشید چون این موضوع نشان دهنده سلامتی بدن شما است.

۵-     سبزی‌های برگ سبز تیره بخورید. این دسته از سبزیجات مانند یک پادزهر عمل می‌کنند و موجب پاکسازی سموم مختلف از بدن‌تان می‌شود و در نتیجه ظاهر صورت و گونه‌های شما را بسیار جذاب‌تر می‌کنند.

۶-     همیشه سالاد بخورید و از خوردن غذاهای چرب و ناسالم که باعث اختلال در عملکرد متابولیسم (سوخت و ساز بدن) و عدم تعادل بسیاری از هورمون‌های بدن می‌شود، دوری کنید.

آشنایی با چند درمان بی‌عیب و نقص خانگی:

جالب است بدانید همیشه در آشپزخانه منزل‌تان راه‌حل‌های ساده و آسانی جهت زیباسازی پوست و مو وجود دارد. برای مثال:

۱-     آب‌لیمو و زردچوبه برای از بین بردن آفتاب‌سوختگی‌ها و سایر ناخالصی‌های دیگر استفاده کنید.

۲-     کمی سرکه سیب را روی یک گلوله پنبه‌ای بمالید و بعد به همه صورت‌‌تان بزنید.

۳-     می‌توانید از موز خمیر شده استفاده کنید. ۲ عدد موز را خوب له کنید و کمی عسل اضافه کنید و خمیر به دست آمده را به همه صورت‌تان بزنید. این ماسک یک تقویت کننده عالی برای پوست‌تان خواهد بود.

۴-     پوست‌تان را همراه با عسل و شکر ماساژ دهید. این کار باعث تازگی، گلگون شدن و زیبایی پوست‌تان می‌شود.

آشنایی با چند ورزش ساده صورت:

۱-     انجام حرکتی ساده که به اسم حرکت ماهی معروف است. لب‌های خود را مانند یک ماهی جمع کنید و این تمرین را ۸ بار تکرار کنید. این کار علاوه بر خوش‌رنگی گونه‌ها موجب تقویت و کشیدگی طبیعی عضلات صورت خواهد شد. اگر شما هم به سلفی گرفتن اعتیاد دارید می‌توانید زیاد از این ژست مفید و سرگرم کننده استفاده کنید.

۲-     لب پایینی خود را به طرف بالا حرکت دهید. این کار باعث تحت فشار قرار دادن عضلات گردن‌تان می‌شود. این حرکت را ۵ بار در روز انجام دهید.

۳-     حرکت معروف به بوسه زرافه. این حرکت باعث کشیدگی عضلات فک و گونه و در کل صورت‌تان می‌شود.

در کل ‌خودتان می‌توانید از تکنیک‌های مختلف ماساژدرمانی برای جوان‌سازی پوست صورت استفاده کنید و نقاط مناسب و موثر برای ماساژ را پیدا کنید. سعی کنید بیشتر خطوط ناحیه فک نزدیک به گونه‌ها و ناحیه پیشانی را ماساژ دهید. این حرکات باعث زیباسازی و خوش‌رنگ شدن گونه‌ها خواهد شد.

چطور به صورت طبیعی، گونه‌هایی زیبا و درخشان داشته باشیم؟



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
تاریخ : دو شنبه 3 مهر 1396
بازدید : 37
نویسنده : saeed.bp

فشار خون بالا، از عوامل خطر اصلی در بروز سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات خطرناک دیگر است. با این‌حال، اِعمال تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند کارآمدی استفاده از داروهای تجویزی را هم تقویت کند و درنهایت نقش موثری برای مدیریت فشار خون بالا داشته باشد.

منیزیم

منیزیم، ماده مهمی است که بعد از انقباض عضله‌ها به استراحت و بازیابی آن‌ها کمک می‌کند و می‌تواند برای فشار خون بالا هم مفید باشد. شما می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن را با مصرف این مواد غذایی تامین کنید: سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکسل، غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، دانه‌ها و مغزهای خام مانند دانه کدو، کنجد و بادام هندی خام.

انار

انار دارای فواید و خاصیت‌های متعدد و مهمی برای سلامت قلبی-عروقی انسان‌ها است. شما به‌راحتی می‌توانید دانه‌های انار را داخل ماست ساده و طبیعی بریزید و مقداری هم بذر کتان آسیاب‌شد به آن اضافه کنید. افرادی که روزانه یک لیوان کوچک آب انار (طبیعی و بدون قندهای افزودنی) می‌نوشند هم در درازمدت وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C

میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C و انواع آنتی‌اکسیدان‌های دیگر، به این ترتیب هستند: هویج، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل، شاهی، کاهو، گوجه‌فرنگی، بلوبری و کیوی. اگر نمی‌توانید این سبزی‌ها و میوه‌ها را به‌صورت خام بخورید، بهتر است که آن‌ها را در روغن زیتون تفت بدهید و در پایان هم مقداری سرکه بالزامیک به آن‌ها اضافه کنید.

سیر خام

اگر به وضعیت فشار خون خودتان اهمیت می‌دهید، مجبور هستید که از سیر خام استفاده کنید. سیر حاوی نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی به‌نام آلیسین است که با ایجاد بهبودی در وضعیت فشار خون افراد ارتباط دارد. محققان می‌گویند که برای تاثیرگذاری سیر بر فشار خون باید آن را به‌صورت خام مصرف کنید. شما می‌توانید از روغن زیتون و آب لیموی تازه برای مصرف راحت‌تر سیر خام کمک بگیرید.

لبو و چغندر

لبو و چغندر حاوی نیترات‌های مهمی هستند که انقباض عروق خونی را تقویت می‌کنند و از همین طریق، فشار خون را کاهش می‌دهند. ترکیب کردن لبو یا چغندر با هویج، سیب و زنجبیل، سالاد فوق‌العاده سالم و مغذی‌ای را برای شما فراهم می‌کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون وحشی، ساردین و خال‌مخالی، حاوی چربی‌های ضروری ضدالتهابی هستند که با عنوان کلسترول خوب هم شناخته می‌شوند. شما باید میزان استفاده از ماهی‌های چرب را به ۲ تا ۳ بار در هر هفته برسانید.

فیبر

افزایش فیبر دریافتی، از مهم‌ترین نکات برای کنترل وضعیت فشار خون است. برای این کار می‌توانید صبح‌ها را با غلات صبحانه، مغزهای خام، هویج و دانه‌های روغنی مانند بذر کتان شروع کنید. اگر همه کربوهیدرات‌های مصرفی خودتان را از نوع غلات سبوس‌دار انتخاب کنید، واقعا به بهبودی سلامتی خودتان کمک کرده‌اید. اضافه کردن حبوبات به سوپ‌ها و خورش‌ها، و اضافه کردن سبزی بیشتر به ساندویچ‌ها، دو ترفند دیگر برای بهره‌مند شدن از فواید فیبرها هستند.

اگر فشار خون دارید، انار و سیر بخورید!/ بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به فشار خون بالا



:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com