چطور اضطراب کودکان را در روزهای اول مدرسه کم کنیم؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
بازدید : 36
نویسنده : saeed.bp

شروع دوران مدرسه، اولین رویداد مهم در زندگی بسیاری از کودکان محسوب می‌شود و مرحله‌ای است که به‌طور طبیعی اضطراب و استرس نسبتا زیادی را در خود کودکان و والدین آنان به‌وجود می‌آورد. دکتر میت فرین (روان‌پزشک کودکان و نوجوانان) معتقد است که آماده‌سازی کودکان از منظر عاطفی قبل از شروع مدرسه واقعا مهم است و امکان لذت بردن از مدرسه را در این دوران پایه‌ای برای آنان فراهم می‌کند. این متخصص، راه‌های زیر را در راستای راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای کودکان پیشنهاد می‌دهد.

تنظیم روال زندگی دانش‌آموز

شکل‌گیری یک روال منظم و برنامه‌ریزی‌شده قبل از شروع مدرسه در زندگی دانش‌آموز، واقعا به راحت‌تر کردن روزهای اولیه مدرسه برای والدین و خود کودک کمک می‌کند. این روال باید شامل چنین مواردی باشد: تنظیم ساعت بیدارباش، لباس پوشیدن بدون کمک والدین، تنظیم ساعات وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها. خرید لباس فُرم مدرسه با مشارکت دانش‌آموز نیز می‌تواند راه مناسبی برای زمینه‌سازی شروع مدرسه در زندگی او باشد. البته روندهای خرید لباس فُرم یا محصولات مورد نیاز مختلف باید به یک تجربه خاص و هیجان‌انگیز تبدیل شوند تا تاثیر مثبتی بر ذهن کودک بگذارند.

تشویق دانش‌آموز به مستقل شدن

هر پدر یا مادری به همان اندازه که باید آسایش و امنیت فرزندش را تامین کند، باید او را به سمت مستقل شدن و تقویت انعطاف‌پذیری در شرایط مختلف هدایت کند. بنابراین، والدین باید دانش‌آموز را به انجام دادن این کارهای روزمره با اتکای به خودش تشویق کنند: معرفی کردن خود به افراد جدید، درخواست کمک از دیگران، مدیریت وضع لباس‌ها و کفش‌ها، بسته‌بندی کیف و خوراکی‌ها بدون کمک والدین و… .

تقویت نگرش‌های مثبت در دانش‌آموز

دانش‌آموز باید با هیجان و نگرشی کاملا مثبت، به‌سوی تجربه‌های جدید برود. بنابراین، والدین باید فضای خانه را به‌سمت بررسی و ارزیابی اولیه روزهای مدرسه بکشانند، بدون این‌که استرس و اضطراب در دانش‌آموز ایجاد کنند. تهیه غذاهای مورد علاقه یا تفریح‌های مورد علاقه دانش‌آموز در روزهای اولیه مدرسه می‌تواند ذهن او را از مشکلات دور نگه دارد. راهنمایی کردن دانش‌آموز با رویکرد مثبت و همراه با محبت، انگیزه او را برای مقابله با مشکلات احتمالی افزایش می‌دهد.

برطرف کردن ترس‌ها و نگرانی‌های دانش‌آموز

این‌که والدین در اولین مواجهه با نگرانی‌ها و ترس‌های دانش‌آموز، همه تصورات او را انکار کنند، اصلا کار درستی نیست. درواقع، ‌والدین باید به دانش‌آموز اجازه بدهند تا تمامی سوالات در ذهنش را به بیان دربیاورد و بعد با روی گشوده، برای همه این سوال‌ها پاسخی ارائه کنند. متخصصان هم تایید کرده‌اند که علت‌های زیادی برای شکل‌گیری نگرانی در کودکان در روزهای اولیه مدرسه وجود دارند. بیشتر اضطراب‌ها و ترس‌های ناشی از مدرسه،‌ معمولا همان مشکلاتی هستند که از نظر بزرگسالان واقعا احمقانه و بی‌اهمیت تلقی می‌شوند.

کمک به دانش‌آموز در بیان اضطراب‌ها

والدین باید فضای راحت و مناسب فراهم کنند تا دانش‌آموز بتواند نگرانی‌ها و اضطراب‌های خودش را بیان کند. بنابراین، فرصت دادن به دانش‌آموزان برای ابزاز احساسات و نگرانی‌های درونی‌شان نسبت به مدرسه کاملا کار درستی است. والدین می‌توانند با شوخی کردن و به خنده واداشتن فرزندشان، تصورات عجیب‌وغریب را در ذهن او از بین ببرند.

اهمیت توجه والدین به نشانه‌های خاص

در بیشتر موارد، دانش‌آموزان پس از چند هفته اول خودشان را با روند مدرسه وفق می‌دهند و دوست‌های زیادی پیدا می‌کنند. با این‌حال، روند سازگاری در بعضی از دانش‌آموزان شکل نمی‌گیرد و ناراحتی آنان به مشکلات دیگری مانند اختلال در روند یادگیری مطالب درسی یا مواجهه با زورگویی دانش‌آموزان دیگر مرتبط می‌شود.

چطور اضطراب کودکان را در روزهای اول مدرسه کم کنیم؟





:: موضوعات مرتبط: سلامت , ,
:: برچسب‌ها: سلامت ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلامت و سبک زندگی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سلامت و سبک زندگی و آدرس health-lifestyle.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com